Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak zarobić na prasowaniu koszul?

Wydawać by się mogło, że uprasowanie koszuli to czynność jak każda inna. Taką opinię wyrażają zazwyczaj ci, którzy nigdy nie mieli żelazka w ręku. Rzeczywistość jest jednak inna. Dla wielu osób prasowanie koszul to koszmar i droga przez mękę. Jak trudna jest to czynność wie każda pani domu. Wiele osób gdyby tylko mogło już nigdy nie wzięło by żelazka do ręki. Czy zatem pranie i prasowanie koszul może być atrakcyjnym pomysłem na biznes?

Produkt, czyli co i jak?

Charakteryzując „koszulowy” biznes nie wystarczy lakoniczne stwierdzenie, że przedmiotem działalności będzie pranie i prasowanie koszul. To za mało zwłaszcza, że w przypadku tego biznesu diabeł tkwi w szczegółach. Przede wszystkim istotne jest miejsce wykonywania naszej działalności. Nie wszędzie bowiem ten biznes ma szanse powodzenia. Najlepszym wariantem jest założenie firmy w większym mieście gdzie jest najwięcej potencjalnych klientów na tego rodzaju usługi.

Naszym klientom powinniśmy zoferować pełen wachlarz usług w zależności od ich potrzeb. Jednemu odbiorcy zależało będzie tylko na wyprasowaniu koszuli, a inny oprócz prasowania zleci nam również upranie koszuli. Dla jednego klienta ważne będzie żeby nie musiał się ruszać z domu by skorzystać z naszych usług a drugi będzie wolał przywieźć i odebrać koszule we własnym zakresie. Wszystkie te czynniki musimy wziąć pod uwagę proponując możliwie bogatą ofertę, począwszy od standardowego prasowania, poprzez pranie i prasowanie aż po zapewnienie odbioru i dowozu koszul.

Rynek, czyli klientów przybywa

Rozwój gospodarczy, spadające bezrobocie i rosnąca liczba ludzi majętnych powodują, że przybywa potencjalnych klientów na różnego rodzaju podstawowe usługi. W dobie pracocholizmu rośnie liczba osób żyjących w pośpiechu, nie mających czasu na odpoczynek które coraz chętniej korzystają z takich usług jak: robienie zakupów, opieka nad dziećmi, gotowanie czy sprzątanie. Z biznesowego punktu widzenia jest to atrakcyjna grupa, dla której oferta prania i prasowania koszul może być ciekawa.

Naturalnym odbiorcą usług, które chcemy świadczyć są zapracowani panowie na wyższych stanowiskach(managerowie, właściciele i pracownicy firm). Osoby te z racji pozycji zawodowej, a także zamiłowania do elegancji są naszymi głównymi klientami. Co najważniejsze, osoby te stać na to, aby skorzystać z usług, które chcemy świadczyć.

Żelazko nie wystarczy

Wiele osób uważa, że aby zacząć ten biznes wystarczy pralka, żelazko i prasowalnica. Nic bardziej mylnego. Uruchomienie firmy zajmującej się praniem i prasowaniem koszul wymaga sporych inwestycji oraz spełnienia kilku istotnych wymogów. Przede wszystkim musimy zadbać o odpowiedni sprzęt, który zagwarantuje wysoki poziom świadczonych usług. Jakość usług musi być na najwyższym poziomie zwłaszcza, że będziemy mieli doczynienia z koszulami wartymi nawet 1000zł.

Nie obejdziemy się bez dobrego żelazka, pralki, suszarki. Bardzo przydatna(choć na początku nie najważniejsza ) będzie profesjonalna prasowalnica. Dobrej jakości stół do prasowania umożliwia bowiem odsysanie powietrza tak, że podczas prasowania ubranie przylega do stołu. W trosce o bezpieczeństwo pranych i prasowanych tkanin powinniśmy zainstalować specjalne filtry zmiękczające wodę.

Rozpoczęcie tego biznesu wymaga także określonej struktury pracy i zagospodarowania miejsca pracy. Pralnia musi być wyposażona w:

– kantor do składowania brudnych rzeczy,

– wydajną pralkę i suszarkę,

– prasowalnicę (koszt profesjonalnej to 6 tys. zł więc na początek wystarczy deska do prasowania),

– pokój socjalny,

– WC i prysznic

Oprócz sprzętu do prania i prasowania niezbędny nam będzie samochód, którym będziemy odbierali i dowozili koszule klientów. Jeśli już mowa o przewożeniu koszul to ważne jest do czego są one pakowane. Klient pownien mięc wybór między foliowymi i papierowymi opakowaniami – mówi Ewa Szaniawska, właściciel firmy „Biały kołnierzyk”, zajmującej się praniem i prasowaniem koszul.

Osoby, które rozpoczynają ten biznes zazwyczaj na miejsce wykonywania usług wybierają własny dom. Bardzo często jest to rozwiązanie tymczasowe, które pozwala znacząco obniżyć koszty startu. Wadą tego wariantu jest fakt, że wymaga on dostosowania pomieszczeń domowych do tego rodzaju działalności. Sami musimy zdecydować czy wybierzemy tańszą działalność w domu czy droższą i bardziej profesjonalną w przystosowanym lokalu.

Zdobyć klienta

Czynnikami, które w największym stopniu zadecydują o powodzeniu naszego biznesu będą jakość usług i zindywidualizowana oferta. Sukces zależy bowiem od tego w jaki sposób będziemy spełniać zachcianki naszych wybrednych klientów.- Klienci mają różne wymagania, przyznaje Ewa Szaniawska. W myśl zasady „klient nasz pan” staramy się realizować nawet te najbardziej oryginalne zlecenia – dodaje właścicielka „Białego kołnierzyka”.

Pamiętajmy, że naszym celem jest zadowlony klient. Działania musimy ukierunkować na zdobywanie stałych klientów, gdyż to oni będą źródłem pewnych przychodów. Co należy zrobić by ten cel osiągnąć? Oprócz wysokiej jakości usług duży nacisk powinniśmy położyć na obsługę klienta. Ten biznes wymaga bowiem bezpośredniego kontaktu z klientem i ważne aby był on jak najlepszy.

Kolejnym determinantem naszego sukcesu będzie dobry marketing. Najskuteczniejszy jest direct marketing – mówi Ewa Szaniawska. Dobrym sposobem pozyskania klienta są także ulotki, dodatkowe usługi i poczta pantoflowa. Gdy nasz „koszulowy” biznes będzie się rozwijał z czasem warto pomyśleć o wzbogaceniu oferty. Ciekawym uzupełnieniem dotychczasowej działalności mogą być usługi obsługi korespondencji lub dostarczanie klientom najświeższej prasy. Wysłanie listu, odbiór paczki czy poranny zakup gazety mogą zainteresować naszych klientów i być dodatkowym źródłem dochodów naszej firmy.

Ile wydać żeby zacząć?

Poniżej przedstawiamy zestawienie niezbędnych do poniesienia nakładów. Przyjęliśmy założenie, że kupujemy wszystkie sprzęty. W rzeczywistości zapewne niektórych z niżej wymienionych rzeczy nie będziemy musieli kupować gdyż np. pralka czy deska do prasowania to sprzęty codziennego użytku. Pamiętajmy, że szacunki mają wyłącznie zarysować potencjalne wydatki ponieważ faktyczne koszty rozpoczęcia tego bznesu zależą od bardzo wielu czynników. Ile więc orientacyjnie musimy wydać aby rozpocząć ten biznes?:

– deska do prasowania 150 – 300zł (ewentualnie prasowalnica – koszt 4500-6000zł)

– pralka – 800-1300zł

– żelazko – 300-500zł

– suszarka – ok. 1000zł (nie jest to na początku sprzęt niezbędny)

– używany samochód – 5000zł

– zatrudnienie pracownika – 2000zł (do prasowania bądź rozwożenia koszul)

– wynajęcie pomieszczenia – 1000zł (ewentualnie praca w domu)

– przystosowanie pomieszczenia – 10 000-20 000zł (np. pokój socjalny, prysznic, WC)

*szacunki przykładowe

Czy ten biznes ma szanse powodzenia? Czy znajdą się osoby, które będą chciały korzystać z takich usług? Chyba jednak tak o czym świadczą firmy już istniejące na rynku. Oczywiście nie będzie łatwo, ale na to nie możemy nigdzie liczyć. W czasach pracocholizmu i permanentnego braku czasu pranie i prasowanie koszul może się okazać niezłym pomysłem na biznes.

Przeczytaj o innnych pomysłach na biznes

Alicja Rozłucka

MamBiznes.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
HHH 1 maj 2011 (14:44)

Ręczne_prasowanie