Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Tak się robi e-biznes, czyli Wykop.pl

O ostatnich, gruntownych zmianach na Wykopie i ich pierwszych efektach, rosnących przychodach witryny i sposobach na ich generowanie, najnowszych statystykach serwisu, sposobie na budowanie silnej społeczności, udanej współpracy z inwestorem w rozmowie z portalem MamBiznes.pl opowiada Tomasz Drożdżyński szef i udziałowiec serwisu Wykop.pl.

Rozmawia Grzegorz Marynowicz portal MamBiznes.pl: Jak wyglądają najnowsze statystyki Wykopu i jaka jest dynamika wzrostu liczby użytkowników? Czy serwis nadal rośnie tak szybko?

Wykop to 2,7 mln unikalnych użytkowników miesięcznie, dokonujący 36 mln odsłon. Zarejestrowanych użytkowników mamy ponad 140 tysięcy, ale tu warto dodać, że nie jest już naszym celem, zwiększanie liczby rejestracji. Autorów treści już mamy, teraz liczymy na zwiększanie liczby odbiorców, czyli użytkowników bez konta. Co do dynamiki, to rok 2009 był dla nas wyzwaniem o tyle, że postanowiliśmy uciąć wydatki na marketing do zera. Mimo tego udało nam się wypracować wzrost oglądalności o ponad 32% (Y-o-Y).

MamBiznes.pl: Ile osób pracuje obecnie nad serwisem?

Nigdy nie wiem jak odpowiedzieć na to pytanie. Bardzo wiele zadań outsourcujemy, ale można założyć, że zespół składa się z 6 osób, w porywach do 7. No i oczywiście ponad 140 tysięcy autorów treści, więc można powiedzieć, że mamy największą redakcję w Polsce.

MamBiznes.pl: Siłą wykopu są jego zaangażowani użytkownicy. Udało się Wam wygrać z projektem Onetu Wyczaj.to oraz z sukcesem radzicie sobie z innymi podobnymi serwisami(Kciuk.pl, Sfora.pl itd.). Czy jest Twoim zdaniem jakaś recepta na budowę silnej społeczności?

Siłą społeczności Wykopu nie jest liczba osób, ale rodzaj publiczności. Dopóki firmy takie jak Onet czy O2, swoją strategię opierają na szybkich wzrostach, serwując głównie dobrze klikalne treści dla „ciemnego ludu”, tylko po to by zwiększyć zasięg, dopóty będziemy schronieniem dla nieco bardziej wymagających osób, które nie chcą być karmieni papką medialną, a chcą czegoś prawdziwego. Bardziej wymagającą społeczność buduje się dużo wolniej, ale wtedy biznes jest dużo bardziej stabilny i trudniej z nim konkurować. Wykreowane gwiazdeczki jak Lady Gaga, bardzo szybko stają się popularne, ale równie szybko wygasają, artyści jak Sting lub U2 są bardziej trwałą marką.

MamBiznes.pl: Ostatnio Wykop przeszedł gruntowną przebudowę. Czy możesz powiedzieć jakie zmiany wprowadziliście i jaki efekt mają przynieść?

Stawiamy coraz bardziej na naszą społeczność, dlatego przeobrażamy się sukcesywnie z agregatora linków, w nowoczesne medium obywatelskie, pełne własnych opinii i treści. Wykop jest głosem internautów i właśnie z tego powodu stworzyliśmy możliwość umieszczania własnych artykułów bezpośrednio na naszej stronie. Postawiliśmy też na komunikację między użytkownikami, tworząc proste narzędzia mikroblogingu. Najważniejszą jednak zmianą jest wprowadzenie platformy dla grup tematycznych, które pozwolą nam skupić w serwisie osoby o nieco bardziej niszowych zainteresowaniach. Z Nilu stajemy się Amazonką.

– 101 niezwykłych pomysłów na biznes

MamBiznes.pl: Nie było obaw, że te zmiany spowodują, iż zepsujecie to co tak mozolnie budowaliście?

Oczywiście, że były. Tak drastyczne zmiany, zawsze odbijają się szerokim echem w postaci negatywnych komentarzy. Przy zmianach na facebooku protestowały miliony osób, nowe szaty Allegro wywołały niemalże strajki. Każda ingerencja w przyzwyczajenia użytkowników ciągnie za sobą falę krytyki, ale kto stoi w miejscu ten się cofa, a życie pokazuje, że zmiany warto robić.

MamBiznes.pl: Czy możesz powiedzieć już cokolwiek o efektach wprowadzonych zmian?

Na to trochę za wcześnie, ale spróbuję. Od strony biznesowej, bardzo ważna była przebudowa całej architektury naszej aplikacji. Dzięki temu zmniejszyliśmy liczbę potrzebnych serwerów z 12 do 4. Jeżeli chodzi o funkcjonalności, to bardzo fajnie sprawdza się mikroblog i komunikacja pomiędzy użytkownikami. Do sukcesów można też doliczyć powstanie ponad 600 grup tematycznych pierwszego dnia po starcie, jednak sama funkcjonalność grup na pewno jeszcze ewoluuje, bo nie jest doskonała. Obecny software pozwala nam kilkukrotnie szybciej wdrażać nowe funkcjonalności, co zaowocuje częstymi zmianami i poprawkami w przyszłości.

MamBiznes.pl: Powiedz proszę coś o zapleczu Wykop.pl. W jakim języku jest napisany, jakie serwery itd.?

PHP i własny framework, 4 serwery typu Blade w poznańskim Beyond, oraz chmura Rackspace Hosting do przechowywania obrazków.

MamBiznes.pl: Czy możesz powiedzieć na czym zarabia Wykop ponieważ o ile wiem tych źródeł przychodów jest kilka?

Wykop zarabia na reklamie. Potrafimy przelać na stronę klienta dość sporo ruchu, więc staramy się to monetyzować. Mamy produkty dla partnerów kontentowych, których ciągle nam przybywa, mamy nasz najbardziej znany produkt – Wykop Sponsorowany, który również cieszy się dużym zainteresowaniem. Robimy kampanie niestandardowe, które idealnie nadają się do budowania wizerunku w sieci. Niedługo pojawią się nowe atrakcyjne produkty reklamowe.

MamBiznes.pl: Jak kształtują się ceny poszczególnych form?

„Wykop Sponsorowany” na tydzień to koszt 4000 zł, produkt dla dostawców treści „Wykop Poleca”, rozliczany jest za liczbę przekierowań w ciągu miesiąca. Formy niestandardowe są wyceniane indywidualnie. Jeżeli jakaś firma ma do wydania budżet kilku, kilkunastu tysięcy złotych na reklame w internecie, to raczej nie ma lepszego miejsca niż Wykop by to zrobić. Reklamy banerowe za takie pieniądze będą niezauważalne, zwłaszcza liczba kliknięć pozyskana taką drogą.

MamBiznes.pl: Które formy reklamowe cieszą się największym zainteresowaniem?

Wszystkie:-)

MamBiznes.pl: Czy reklamy sprzedajcie wyłącznie sami czy obsługuje Was jakaś agencja?

Nasze produkty nie są standardowymi formami reklamowymi – wymagają indywidualnego podejścia do Klienta, a to może zapewnić tylko nasz sprzedawca znający serwis i jego atuty od podszewki. Właśnie dlatego rozbudowujemy własny dział sprzedaży, który oczywiście także współpracuje z agencjami.

MamBiznes.pl: Jakie miesięczne przychody generuje serwis i czy tendencja jest rosnąca?

Wykop jest dochodowy, jednak nie chciałbym zdradzać szczegółów ani liczb. Tendencja jest na pewno rosnąca, przy wręcz spadających kosztach.

MamBiznes.pl: Czy planujecie wprowadzić na Wykopie płatne konta?

Nie ma takich planów.

MamBiznes.pl: W ostatniej rozmowie z MamBiznes.pl powiedziałeś, że inwestorem Wykopu jest fundusz Garvest. Czy ten podmiot nadal jest zaangażowany w Wykop a jeżeli tak to jak układa się współpraca, co otrzymaliście dzięki inwestorowi?

Owszem, jest zaangażowany i bardzo sobię cenię współpracę z nim. Garvest inwestuje w firmy internetowe na całym świecie, co stwarza idealne warunki do networkingu i dzielenia się doświadczeniem. Pomógł mi uniknąć wielu błędów, zwłaszcza na początku działalności. Są to ludzie znający doskonale rynek, ale patrzący na niego nieco dalej niż „tu i teraz”. Dzień, w którym zdecydowałem się na współpracę właśnie z Garvestem, uważam za jeden z bardziej udanych.

MamBiznes.pl: Oprócz tego, że dowodzisz Wykopem posiadasz w nim także udziały. Czy nie kusiło Cię sprzedać swoją część i zająć się czymś innym?

Zawsze można zająć się czymś innym, zostawiając sobie udziały ? Biorąc pod uwagę wzrosty i dobrą rentowność biznesu, nie spieszy mi się ze sprzedażą.

MamBiznes.pl: Prowadzisz również serwis Szerlok.pl z tym samy inwestorem. Jak prezentują się statystyki tego serwisu? Czy udało się Wam z sukcesem wejść w konkurencyjną branżę ogłoszeniową?

Mamy obecnie ponad 800 tys. użytkowników miesięcznie, dokonujący ponad 5 mln odsłon. Czy się udało, będę mógł powiedzieć za rok, ale jesteśmy na dobrej drodze:-)

MamBiznes.pl: Na czym zarabia Szerlok.pl i czy jest już rentowny?

Szerlok nie zarabia. Podobnie jak Wykop w fazie wchodzenia na rynek, nie skupiamy się na monetyzacji, przyjdzie na to czas. Obecnie na stronie znajdują się tylko reklamy Google AdSense, jednak nie traktujemy tego jako źródło dochodu, raczej jako obniżenie kosztów marketingu.

MamBiznes.pl: Czy razem z funduszem Garvest planujecie uruchamianie nowych projektów, a może Ty sam coś „montujesz w garażu”:-)

Na razie nie, ale kto wie co przyniesie jutro 🙂

MamBiznes.pl: Teraz trochę z innej beczki. Wydawca dziennika Frankfurter Allgemeine Zeitung zarzuca naruszanie praw autorskich właścicielom Sfora.pl (przypomnijmy Sfora.pl należy do o2.pl). Media donoszą, że w tej sprawie został już skierowany pozew. Abstrahując od zasadności takiego pozwu nie obawiasz się, że podobny problem spotka niedługo Wykop.pl

– 10 pomysłów na biznes, które dowodzą, że Polak potrafi

Pozew dotyczy nadużywania prawa cytatu, ponieważ Sfora.pl, w oczach oskarżyciela, przepisywała większość artykułu źrodłowego. My tego nie robimy, jedynie linkujemy do niego, pozwalając autorom treści zarobić, serwując własne reklamy. Media mylnie dopatrują się winy w ramce, w której otwierany jest artykuł. Z takich ramek korzystają w tej chwili serwisy takie jak Digg.com, a nawet wyszukiwarka grafiki Google. Jest to czysta symbioza, więc po co ktoś miałby nas pozywać, za to że dajemy mu ruch?

Jesteś już doświadczonym przedsiębiorcą działającym w Internecie. Co mógłbyś zatem poradzić osobom, które dopiero zaczynają biznes  w sieci? Jakich błędów się wystrzegać?

Rady będę mógł dawać za kilka lat, na razie sam się uczę.

– Jak założyć sklep internetowy?

– Automaty vendingowe to niezły biznes

– Jak założyć prywatne przedszkole?

– Otwieramy własny pub

– Jak zarabiać na domenach?

Jakie są według Ciebie obszary do zagospodarowania na polskim rynku internetowym?

Aplikacje dla iPhone/Android. Prawie zerowy próg wejścia, tylko jedno miejsce dystrybucji (AppStore), zasięg międzynarodowy. Rynek mobilny nabiera rozpędu i na pewno tutaj szukałbym szansy.

MamBiznes.pl: Jakie macie plany dotyczące Wykopu na najbliższy okres?

Na to pytanie nie chciałbym odpowiadać, generalnie planujemy rozwój:-)

MamBiznes.pl: Czy Wykop jest na sprzedaż?:-)

Wszystko jest na sprzedaż, tylko nie każdego na niego stać:-)

– Najbogatszy student na ziemi

– Od garażu do miliardów, czyli historia Google

– Jak powstała potęga serwisu Youtube.com?

– Swój pierwszy milion zarobili na grach

– Historia sukcesu firmy Apple

Dzięki za rozmowę.

Dzięki.

Rozmawiał Grzegorz Marynowicz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
NIKITA 1 mar 2011 (13:11)

Mam nadzieję, że nie kupią kolejnych fajnych serwisów, które poddadzą innowacji....
Sprzedajemy.pl - oby nie podzieli losu szerloka.