Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Niezwykły biznes na zwykłym lodzie

Czy na produkcji kostek lodu i rzeźb lodowych można zarobić, skąd pomysł na taką działalność, jak wygląda proces produkcji, czy ten interes kwitnie tylko latem, ile ton lodu rocznie produkuje firma Ice Art i jakich nakładów wymaga rozpoczęcie podobnego biznesu? Na te i inne pytania odpowiada Wiesław Świerzyński(na zdj.) założyciel firmy Ice Art, która z lodu potrafi zrobić wszystko.


Proszę powiedzieć czym zajmuje się Państwa firma?

Ice Art Sp. z o.o. zajmuje się na skalę przemysłową produkcją lodu : paczkowanego – do celów spożywczych oraz bloków lodowych – do rzezbienia.

Skąd pomysł na taką działalność?

Pomysł przywiozłem z RPA kraju, który odwiedzam od wielu lat. Paczkowany lód jest tam ogólnie dostępnym produktem do schładzania napoi – nie trzeba go reklamować. Niestety w Polsce tradycja lodowa nie jest rozwinięta, ale powoli, co nas bardzo cieszy, klienci zaczynają dostrzegać zalety gotowego produktu – kostki lodu.

Proszę powiedzieć jak wygląda proces produkcyjny? Czy różni się czymś od tego, co znamy z domowych zamrażarek?

Wbrew pozorom nie jest tak łatwo wyprodukować kostkę lodu która po wrzuceniu do napoju podniesie jego walory smakowe. W domowych warunkach nigdy nie zrobimy przezroczystej, bezzapachowej , powoli rozpuszczającej się kostki lodu która schłodzi a nie rozcieńczy to co chcemy wypić. Proces produkcyjny , linia technologiczna , urządzenia do produkcji lodu zostały zakupione od największych , zaprzyjaznionych z nami firm z USA (największych producentów tego typu urządzeń na świecie).

                                 foto: produkty firmy Ice Art, źródło: ice.pl

Skąd pochodzi woda używana do produkcji lodu?

Woda używana do produkcji naszego lodu pochodzi z ujęcia głębinowego. Jej jakość musi być zgodna z wszelkimi wymogami określonymi przepisami. Woda jest stale kontrolowana : przed stacją uzdatniania wody, po stacji oraz na wejściu do maszyny produkującej lód. Aby spełniała wszelkie kryteria jest poddawana wielostopniowej filtracji. Dzięki temu procesowi uzyskujemy krystalicznie czysty lód, – kryształ wody – bez smaku i bez zapachu. Lód wyprodukowany w wytwornicy przemysłowej (w tem. -20stC) nie ulega tak szybkiemu roztopieniu jak lód uzyskany w kostkarce lub sposobami domowymi dlatego nie rozwadnia napojów, nie zmienia ich smaku i aromatu lecz je schładza.

Jakie firmy są Państwa klientami? Komu sprzedajecie swoje produkty?

Lód w kostkach sprzedajemy przede wszystkim do różnego rodzaju i wielkości sklepów , szeroko pojętej gastronomii, firm cateringowych , na stacje benzynowe .Sprzedajemy go również poprzez sieć dystrybutorów. W Czechach mamy swoją firmę – córkę ICE ART Czechy. Lód w kostkach oraz bloki lodowe od wielu lat eksportujemy . Naszym największym, wieloletnim , odbiorcą zagranicznym są Niemcy.

Co roku , od wielu lat , największe ilości bloków lodowych ( 11 tirów 22 t ) wysyłamy w okolice Rostocku ( Niemcy ) gdzie organizowany jest największy festwal rzeźb lodowych . Naszymi klientami są między innymi takie kraje jak Włochy, Belgia, Czechy,Slowacja , Ukraina ,San Marino, Rumunia. Od lat dostarczamy lód do rzezbienia na krajowe lodowe festiwale : na imprezy cykliczne oraz okazjonalne.


                           foto: produkty firmy Ice Art, źródło: ice.pl

Lód jest doskonałym nośnikiem reklamowym używanym do promocji nowych produktów oraz doskonałym uzupełnieniem każdej imprezy eventowej. Produkujemy i dostarczamy różnej wielkości dekoracje z lodu : niewielkie bo ok 100 kg na imprezy okolicznościowe oraz większe, wielotonowe ,instalacje przestrzenne montowane na miejscu i profesjonalnie podświetlane.

Jak wygląda cennik poszczególnych produktów?

– cena paczki 1kg kostek lodu – 3zł , 2kg -4,50 zł , kieliszek z lodu – 1zł
– cena lodu w bloku o wymiarach 100x50x20cm i wadze 130kg – 200zł /szt
– cena baru lodowego , rzezby czy instalacji przestrzennej jest uzależniona od projektu : ilości potrzebnego lodu i techniki wykonania.

Czy dostawa tego specyficznego produktu nie przysparza wielu problemów? Czy dostarczacie Państwo lód klientowi czy może musi on sam zapewnić transport? Z jakimi trudnościami to się wiąże?

W naszych magazynach przechowujemy lód w temperaturze max -10stC. Nie jest to produkt trudny do transportowania i przechowywania. Nie rozpuszcza się tak szybko jak wszyscy uważają , ale musi mieć temperatury minusowe (optymalne -5;-7stC). W samochodach – chłodniach którymi najczęściej jest on przewożony – temperatura wynosi -7 max -10 st C, w upały takie jak w tym roku – 15st C.

Klient otrzymuje produkt zamrożony i dostarczony takim transportem. Zdarza się , że w zimie transportujemy bloki lodowe nawet na większe odległości samochodami z plandekami (nie chłodniami) bo większe ilości lodu same się od siebie schładzają.

Wydaje się, że sprzedaż lodu to biznes sezonowy. Czy sprzedaż poza sezonem jest znacząco niższa?

Jest to produkt całoroczny ale największa sprzedaż jest latem. Sezon to maj- wrzesień. Poza sezonem, gdy pogarsza się pogoda faktycznie spada ok. 30%-40%. Od września zaczyna się sezon na rzeźby lodowe.

Ile lodu dziennie sprzedajecie Państwo w czasie największych upałów? Jak znacząco spada sprzedaż, gdy pogarsza się pogoda?

W czasie największych upałów lód sprzedaje się jak „ciepłe bułeczki’ – niemal od ręki. Dzienna produkcja lodu w kostkach ,w tym okresie , wynosi 10 ton. Natomiast roczna produkcja to ok. 2500 ton lodu /kostki ,bloki/. W przyszłym roku planujemy znaczne zwiększnie produkcji lodu konsumpcyjnego ponieważ ma być coraz cieplej.

Czy ten rynek jest konkurencyjny? Ile firm w Polsce zajmuje się taką działalnością?

Co roku na rynek wchodzą nowi producenci. Na dzień dzisiejszy jest ok. 5 firm tzw „konkurencyjnych” na rynku polskim. Zarabianie na wodzie mrożonej kusi i wydaje się nieskomplikowane. Nie ma firmy która dysponuje tak zaawansowaną technologią produkcyjną jak nasza. Na dzień dzisiejszy, w Polsce ,jesteśmy jedyni jeśli chodzi o możliwości produkcyjne spełniające najwyższe standardy jakościowe przy dziennej produkcji 10 ton lodu. Lodowa świadomość konsumentów wzrasta i coraz częściej ludzie zdają sobie sprawę ,że lód jest żywnością i musi spełniać najwyższe wymogi sanitarne.

Co musi zrobić osoba, która chciałaby założyć podobny biznes? Jakie warunki musi spełnić i koszty ponieść?

Niektórym wydaje się, że do produkcji lodu wystarczy kostkarka i woda z kranu, my taką produkcję nazywamy ” garażową”. Żeby zająć się profesjonalną produkcją lodu, na skalę przemysłową, trzeba przeznaczyć na początek w granicach 1,5 miliona zł. Oprócz przemysłowej wytwornicy lodu, trzeba dysponować przemysłową instalacją do filtracji wody oraz linią produkcyjną do pakowania lodu .Produkcja jest bezdotykowa.

                       foto: produkcja rzeźby lodowej, źródło: ice.pl

Do produkcji bloków lodowych jest potrzebne wiele więcej : urządzenia do produkcji i obróbki, bloków ,obrabiarki i artystyczne zacięcie ,fantazję przy tworzeniu dzieł lodowych. No i koniecznie magazyny – chłodnie i specjalistyczny transport.

Czy pamięta Pan najdziwniejsze zlecenie, które zrealizowaliście?

Najdziwniejsze zrealizowane zlecenie to naśnieżona, funkcjonująca, przy temp.+25stC, skocznia narciarska na środku wrocławskiego rynku oraz wielotonowa ilość śniegu przeznaczona na tegoroczną , letnią kampanię promocyjną Lecha.

– 5 kroków do własnej firmy

Dziękuję bardzo za rozmowę.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
INIEMAMOCNY 25 sie 2010 (21:50)

Przyzwolę sobie wstawić link do firmy
z którą kiedyś "współpracowałem" x-ice.pl kiedy to dopiero co powstawała a było to ok 7 lat temu i z rozmowy z właścicielem wynikało ,że spore ilości bo ok kilkanaście tirów rocznie chcieli zamawiać Francuzi i chyba się to rozkręciło i jest z tego jakiś interes ponieważ firma działa i ma się dobrze ,no ale nie jest to w tej chwili interes do rozkręcenia dla przeciętnego kowalskiego bo wymagania względem jakości HACCP ,ISO itd są wysokie przy dużych kontraktach czego nie było jeszcze tak bardzo widać kilka lat temu i nikt o to nie pytał wtedy na taką skale jak dziś

Pozdrawiam