Jak zarabiać na własnej www?
Jesteś właścicielem witryny internetowej i chcesz, aby praca jaką włożyłeś w projektowanie serwisu zwróciła się? A może od jakiegoś czasu myślisz nad rozbudową strony, potrzebujesz jednak dodatkowych środków? Optymalnym rozwiązaniem może okazać się uczestnictwo w sieci afiliacyjnej.
– W sieci handluje kawą, herbatą i ziołami
– Własny e-sklep to jej biznes
– Stworzył serwis z audiobookami i zarabia
Na polskim rynku od dłuższego czasu działają trzy duże sieci afiliacyjne –Afilo, Novem oraz Tradedoubler. Ze względu na rosnącą popularność tego typu działalności marketingowej, wciąż pojawiają się nowi gracze – w minionym roku na przykład PayPer.
Czym jest marketing afiliacyjny?
Marketing afiliacyjny to taki rodzaj współpracy między Wydawcą (witryną www) a Reklamodawcą (firmą zlecającą program partnerski), w którym to pierwsza strona generuje efekty oczekiwane przez Reklamodawcę. Rolę pośrednika pełni wspomniana już sieć afiliacyjna, która z jednej strony zrzesza Wydawców, z drugiej zaś – stale pozyskuje nowych Klientów. Wydawca przyłącza się do sieci afiliacyjnej, po czym sam decyduje, które programy chce emitować na swojej stronie. Reklamodawcy, otrzymawszy zgłoszenie od konkretnej witryny dokonują jej akceptacji w swoich programach, co z kolei skutkuje udostępnieniem Wydawcy specjalnych kodów emisyjnych – innych dla każdego programu. Afiliant (Wydawca) wstawia dany kod na swoją stronę – i już może zacząć zarabiać.
Internauta, odwiedzając witrynę Wydawcy wykonuje określoną w konkretnej kampanii czynność – na jej podstawie witryna otrzymuje wynagrodzenie. Zakres owych czynności obejmuje: kliknięcie w banner reklamowy, wypełnienie formularza na stronie Reklamodawcy czy też dokonanie zakupu w jego sklepie internetowym. Istnieją także modele hybrydowe – można rozliczać się równocześnie za kliknięcie i za wypełnienie formularza, za wypełnienie formularza i wygenerowaną sprzedaż itp. Monitorowanie tych działań należy oczywiście do sieci afiliacyjnej – za pomocą specjalnie przygotowanego systemu mierzy ona efekty wszystkich aktywnych programów na każdej witrynie. Dane o efektywności programów na danym serwisie www są udostępniane Wydawcy.
Korzyści dla Wydawcy
Do zadań sieci afiliacyjnej, poza pozyskiwaniem nowych Reklamodawców i dbaniem o różnorodność programów partnerskich, należy także troska o Wydawców. Właściciele witryn www mogą liczyć na profesjonalne doradztwo w zakresie emisji kampanii reklamowych. Działy afiliacji nie tylko pomagają w doborze kampanii do tematyki witryny, ale również optymalizują programy emitowane przez danego Wydawcę. Wszystko to oczywiście w celu zmaksymalizowania przychodu witryny.
Korzyści dla Reklamodawcy
Podstawową korzyść dla Reklamodawcy w programach afiliacyjnych stanowi model płatności za kampanię. Rozliczamy się jedynie za efekt – Reklamodawca płaci tylko za akcje, które zostaną wygenerowane przez Wydawców biorących udział w kampanii. Dodatkowo każdemu, kto zdecyduje się uruchomić program afiliacyjny, sieci udostępniają system mierzący akcje – można więc na bieżąco monitorować skuteczność swojej kampanii.
Jak zostać Wydawcą?
Przyłączenie się do sieci afiliacyjnej jest bardzo proste – wystarczy jedynie wypełnić formularz rejestracyjny na stronie danej sieci. Po weryfikacji zgłoszenia, Wydawca otrzymuje login i hasło, a tym samym – dostęp do wszystkich programów oferowanych przez sieć w danym momencie. Aby rozpocząć emisję konkretnej kampanii należy zgłosić się do niej poprzez witrynę sieci afiliacyjnej, a następnie – po dokonaniu akceptacji Wydawcy przez Reklamodawcę – wstawić kody kreacji, udostępnione w tej samej chwili przez sieć.
I najważniejsze – jak zarobić będąc Wydawcą?
Po stronie Wydawcy leży przede wszystkim ciągłe monitorowanie programów oferowanych przez sieć afiliacyjną. Większość sieci na bieżąco informuje swoje witryny o nowych programach – konieczne jest zatem przeglądanie poczty, której adres został podany w formularzu rejestracyjnym. Nie wolno zapominać, że zarobek na emisji programów afiliacyjnych zależy w znacznym stopniu od samego Wydawcy. To, na ile witryna będzie zadbana i uaktualniania, przekłada się na ilość jej odwiedzin – to z kolei zwiększa szanse na efektywność wyświetlanych reklam. Nie należy się również bać kontaktowania się działem witryn danej sieci – jak już wspomniałam, jego głównym zadaniem jest pomoc witrynom w osiąganiu wysokich przychodów.
I na koniec – ważna okaże się także cierpliwość. Zarabianie w modelu akcji nie jest bowiem kwestią tygodnia czy dwóch, nie ogranicza się ono do uczestnictwa w zaledwie jednej kampanii. Aby osiągnąć duże przychody z emisji programów efektywnościowych, trzeba poznać preferencje użytkowników swojego serwisu. Nie jest to z pewnością łatwe zadanie – zapewniam jednak, że zdobyta wiedza będzie procentowała przez długi czas, zaś zyski z emisji reklam – systematycznie rosły.
Anna Saramak, Affiliate Specialist sieci Afilo
-
„Naszym największym biznesem jest EKIPA Management, która zajmuje się rynkiem influencerów” – Łukasz Wojtyca, prezes zarządu EKIPA Holding
-
Franczyza – czym jest i jak działa? Zalety i wady prowadzenia biznesu w tym modelu
-
Spółka z o.o. – czy warto ją założyć? Zalety i wady firmy z ograniczoną odpowiedzialnością
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Od YouTuberów do biznesu. Kanał Dude Perfect planuje dużą inwestycję
-
„Przygotowanie do debiutu giełdowego jest obecnie naszym największym wyzwaniem” – mówi Sławomir Mentzen
-
Z gier do grywalizacji. Platforma Tribeware od spółki One2Tribe zwiększa zaangażowanie pracowników
-
Znane-nieznane nazwiska kobiet biznesu. Historie przedsiębiorczych kobiet, których być może nie znajdziesz na pierwszych stronach gazet