Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Chce zrobić biznes pogrzebowy w sieci

Czy biznes pogrzebowy można przenieść do internetu? Twórca nowego przedsięwzięcia twierdzi, że tak. O pomyśle na serwis kojarzący klientów z zakładami pogrzebowymi, genezie idei, modelu biznesowym projektu oraz udanej współpracy z inwestorem opowiada Marek Zmysłowski, pomysłodawca i współwłaściciel firmy Mementis.pl.

Czym jest projekt Mementis.pl?

Mementis to, projekt, który oferuje wiedzę z zakresu branży pogrzebowej. Wśród naszych usług znaleźć można organizację pogrzebów, opiekę nad grobami jak również najnowszą usługę, jaką jest Funeral planning czyli możliwość zaplanowania własnego pogrzebu.

Skąd pomysł na taką działalność. Jaka jest geneza firmy?

Firma powstała w oparciu a dogłębna analizę istniejącego rynku usług pogrzebowych w Polsce i analizie porównawczej podobnego segmentu w pozostałych wysoko rozwiniętych krajach europejskich. W dobie komunikacji internetowej dotarcie do usług pogrzebowych w naszym kraju dotychczas było praktycznie niemożliwe. Dlaczego? Czy przyczyna jest mentalność polaków czy też brak odwagi naszego rodzimego rynku na wprowadzenie jakichkolwiek innowacji? Bez względu na przyczyny w Polsce potrzebny jest serwis internetowy skupiający możliwie najszerszy zakres wiedzy na temat produktów i usług funeralnych. Taki właśnie powstał projekt Mementis.pl.

Na czym serwis ma zarabiać? Jaki jest model biznesowy przedsięwzięcia?

Współpracujemy z domami pogrzebowymi w 40 największych miastach Polski. Naszym zadaniem jest udzielenie wyczerpujących informacji na temat możliwości zorganizowania pochówku i skierowanie klienta do partnerskiego zakładu pogrzebowego. Oferujemy również usługę opieki nad grobami i na tym polu działamy również na terenie całego kraju. Współpracujemy z partnerskimi kwiaciarniami internetowymi. Klient może wybrać dla siebie optymalne rozwiązania zarówno w zakresie organizacji pogrzebu jak też zapewnić opiekę nad grobami bliskich w możliwie optymalnym zakresie.

Ciekawym rozwiązaniem jest nasz autorski projekt planowania pogrzebu za życia i możliwość skorzystania z ubezpieczenia grupowego na życie (polisy, która ma pokryć różnice między wysokością zasiłku pogrzebowego z ZUS-u a realnymi kosztami pochówku) W tym zakresie współpracujemy z Macif Życie TUW. Ubezpieczenie kierowane jest do klientów poniżej 65 roku życia. Maksymalna kwota polisy to 10 tyś PLN.

Pozyskaliście wsparcie inkubatora technologicznego Trinity Adventure? Jak przekonaliście
inwestora do swojego pomysłu?

Współpraca z inkubatorem rozpoczęła się zgodnie ze standardową procedura, przedstawienia pomysłu i analiz rynku. Pomysł okazał się na tyle ciekawy i nowatorski, że uzyskaliśmy decyzję pozytywną.

Jak wyglądał proces inwestycyjny?

Proces inwestycyjny jest kilkuetapowy. W początkowej fazie przygotowaliśmy coś w rodzaju trasera informacyjnego. Na jego podstawie i przeprowadzonych analiz zbadany został potencjał projektu, czyli, możliwości jego komercjalizacji, generowania przychodów oraz skutecznego wyjścia z inwestycji przez inkubator.

Następnym krokiem jest adaptacja pomysłu. Na etapie adaptacji szacuje się kapitałochłonność inwestycji poprzez wyszczególnienie niezbędnych do poniesienia nakładów, a także ocenia jej wykonalność. Przeprowadzane są również wstępne analizy opłacalności inwestycji.

– Pralnia samoobsługowa to niezły biznes

– Smaczny biznes na hot-dogach

– Otwieramy kolekturę lotto

– Zakładamy szkołę językową


Kolejnym etapem jest preinkubacja. W ramach prac wykonywane są analizy rynku (zarówno pod względem potencjalnych klientów, jak i działania konkurentów), ustalany jest harmonogram realizacji projektu uwzględniający budowę i testowanie prototypu oraz wersji beta projektu, wyznaczane są milestone’y. Na potrzeby wewnętrzne tworzy się również biznes plan, a także wszelką dokumentację niezbędną do przeprowadzenia prac badawczo-rozwojowych oraz związanych z wejściem kapitałowym. Etap ten kończy się podjęciem decyzji inwestycyjnej.

Ostatnim krokiem jest już etap inwestycyjny. Podpisanie umowy inwestycyjnej jest równoznaczne z uruchomieniem środków na realizację zamierzonej koncepcji.

Ile udziałów musieliście oddać inwestorowi?

Standardowo większość udziałów pozostała u pomysłodawcy. Jednak fundusz dysponuje prawie połową udziałów w projekcie.

Jak układa się współpraca z inwestorem? Czy otrzymujecie jakieś wsparcie poza finansowym?

Współpraca z Trinity to zdecydowania bardzo trafiona decyzja. Zespół Trinyty wspiera nas nie tylko finansowo, ale również we wszelkich pozostałych kwestiach. Korzystamy z ich ogromnego know-how  przy projektach star-upowych. Udzielają nam również pomocy prawnej czy wsparcia przy podejmowaniu ważnych decyzji.

Po co właściwie zakłady pogrzebowe miałby korzystać z Waszych usług? Zazwyczaj są to przecież lokalne podmioty dobrze znane mieszkańcom, mające kawałek lokalnego rynku. Wydaje się, że usługi Mementis są im w większości zbędne. A może się mylę?

Mementis to przede wszystkim baza wiedzy o usługach i produktach funeralnych. Ale również dążenie do podnoszenia jakości świadczonych usług. Współpracujące z nami zakłady pogrzebowe podobnie jak my dążą do pewnej standaryzacji jakości usług jak i unifikacji w zakresie dostarczania najlepszych a jednocześnie optymalnych cenowo produktów i usług. Serwis ma być pierwszym krokiem w zapoznaniu się z ofertą. Naszym celem jest pomoc dla klientów w wyborze możliwie najlepszych opcji i wskazanie partnerskiego zakładu pogrzebowego, który spełni wszelkie oczekiwania klienta dbając także o najwyższą jakość z zachowaniem najwyżej formy empatii w tak przykrych chwilach jak organizacja pochówku.

Jak wyglądają wyniki firmy? Ilu partnerów już pozyskaliście do współpracy?

Dotychczas pozyskaliśmy do współpracy ok. 50 firm czyli ok. 80 placówek pogrzebowych.
Działamy w 42 miastach polski w zakresie organizacji pogrzebu i na terenie całego kraju w ramach usługi opieki nad grobami. Współpracujemy z euroflorist. Rozpoczęliśmy również współpracę z Macif Życie TUW w zakresie ubezpieczę grupowych na życie z przeznaczeniem na pokrycie kosztów pochówku. Prowadzimy rozmowy z bankiem celem wprowadzenia do naszej oferty również tzw. kredytów pogrzebowych.

Jakie cele stawiacie sobie w najbliższym czasie?

Podstawowym celem jest zmiana podejścia polskiego społeczeństwa do zagadnień związanych ze śmiercią, otwarte podejście do tematów funeralnych. Naszym zamiarem jest przede wszystkim podniesienie jakości usług funeralnych i zapewnienie klientom dostępu do rzetelnej wiedzy w tym zakresie

Na koniec przekaż proszę kilka rad osobom myślącym o własnym startupie? Co możesz poradzić jako osoba, które już ten etap ma za sobą? Czego unikać, na co zwracać szczególną uwagę?

Najważniejsza część to właściwe rozpoznanie rynku. Analizy możliwości i badanie konkurencji.
Należy również pamiętać o sposobie zaprezentowania pomysłu. Nie wystarczą suche fakty. Ważne jest to jak my podchodzimy do własnego pomysłu , jakie jest nasze zaangażowanie i wiara we własne siły. Im lepiej się zaprezentujemy tym jesteśmy bardziej wiarygodni dla potencjalnych partnerów.

– Współtworzył sukces serwisów Onet.pl, Grono.net i Merlin.pl

– Miliony na niezwykłym pomyśle

– Zarobiła miliony na „niczym”

Dziękuję za rozmowę.
Grzegorz Marynowicz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
znawca branży pogrzebowej 28 cze 2011 (19:52)

Jeszcze jedno bo sobie zerknąłem na Kraków:) Ten koleś z Mementis to jakiś śmieszny jest:DDD
W Krakowie placówką partnerską jest jakaś Atena z Sieroszewskiego oczywiście w Nowej Hucie;DDD.
Tyle że to żaden duży zakład tylko maleńka popierdółka;DDD
Duży zakład to choćby Karawan(robili pogrzeb pary prezydenckiej)Barana, duży też jest PUK Kwatery.
Miałem tego pana nie nazywać śmiesznym ale po tym co opowiada w tym wywiadzie widzę że pieprzy jak potłuczony i tyle w temacie.
Kolejny który chce zarobić, no i mu się nawet nie dziwię;DDDD tyle że opowiada brednie;DDD
Jak w każdym mieście mają taki wielgachny zakład pogrzebowy to gratuluję analizy rynku;DDDD