Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Ponad 1,5 mld zł na reklamę w internecie

Rok 2010 był rekordowym pod względem wydatków na reklamę w internecie. Z raportu przygotowanego dla IAB Polska przez firmę doradczą PwC wynika, że reklamodawcy w ubiegłym roku na promocję w sieci wydali 1 578 mln zł. 
Wartość rynku reklamy internetowej w 2010 wzrosła o 204 mln zł z poziomu 1 373 mln zł. W porównaniu do badania IAB AdEx z przed roku przedsiębiorcy na reklamę w online przeznaczyli o 17 proc. więcej. 
Najpopularniejszą formą pozostaje reklama graficzna z 45% udziałem w rynku. Coraz większym zainteresowaniem reklamodawców cieszy się marketing w wyszukiwarkach (SEM). Ten sposób promocji stanowi już 30 proc. wszystkich wydatków reklamowych. Na podium z 17 proc. udziałów w rynku znalazły się ogłoszenia internetowe. Czwarte miejsce pod względem udziału w rynku zajęła reklama efektywnościowa („płać za efekt”). Taki sam wynik jak przed rokiem – 6 proc. –  zanotowała reklama e-mail.
                Źródło: Badanie AdEx, IAB Polska, PricewaterhouseCoopers
Istotną informacją dla branży jest także ponad dwukrotny wzrost udziałów reklamy wideo z 1% do 2,2%. Wydatki na reklamę „wideo” display wzrosły z 2 do 5%. Poprawienie o 155 proc. wyniku z przed roku to największy wzrost ze wszystkich segmentów reklamy w sieci. Stosunkowo nowa forma reklamy behawioralnej stanowi ok. 1 proc. wydatków reklamowych online. 
Po okresie kryzysu reklama w internecie wyraźnie odżywa. Najgorsze jest już za wydawcami, którzy najmocniej odczuli zmniejszone wydatki na promocję w internecie. Informacje z rynku prezentowane w poprzednich kwartałach oraz raporty z lat ubiegłych, wyraźnie potwierdzają trend wzrostowy. 
Komentuje Ilona Stachowicz, sieć reklamowa ARBOnetwork

Wydatki reklamowe na Internet zwiększają się w Polsce bardzo dynamicznie, co świadczy o tym, że reklamodawcy coraz bardziej doceniają to medium, przenosząc do niego budżety reklamowe m.in. z prasy. Największy udział w reklamie internetowej ma oczywiście nadal display. Trzeba jednak zaznaczyć, że sam display bardzo się zmienia niemalże z każdym miesiącem. Szybsze łącza pozwalają na emitowanie coraz cięższych kreacji, które umożliwiają implementację angażujących treści multimedialnych, np. gier czy materiałów video. W 2010 roku coraz więcej pojawiało się tego typu kreacji, o czym świadczy choćby zwiększający się udział video w reklamie display, do 2,2 %. Reklamodawcy działają coraz bardziej świadomie, dbają nie tylko o ilość wyświetlanych form reklamowych, ale również ich jakość czy kontekst w którym się pojawiają. Podsumowując, 2010 rok uważam za bardzo udany dla branży internetowej w Polsce, nie tylko ze względu na zwiększający się udział tego medium w torcie reklamowym, ale również biorąc pod uwagę jakość samych kampanii reklamowych.

Grzegorz Marynowicz
Analityk Bankier.pl
Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.