Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Po co strona www? Ponad 30 proc. firm jej nie posiada

Jak wynika z badań TNS OBOP, przeprowadzonych na zlecenie firmy 1&1, więcej niż 1/3 małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) w Polsce nie ma strony internetowej, a ponad 60 proc. posiadających własną WWW nie jest zadowolonych z jej wyglądu. Co ciekawe, przedstawiciele tych firm uważają, że posiadanie strony internetowej przyczynia się do pozyskania nowych klientów i zwiększa rozpoznawalność firmy.

Co trzeci mieszkaniec globu (29 proc.) korzysta z Internetu, co w przeliczeniu na populację daje blisko 2 mld osób. Z kolei blisko co czwarty internauta (24 proc.) to mieszkaniec Europy, a – jak wynika ze statystyk – korzystanie z Internetu wśród europejczyków rośnie z roku na rok. Odsetek gospodarstw domowych z dostępem do Internetu w Unii Europejskiej kształtuje się na poziomie 70 proc. Polska niewiele odbiega od średniej europejskiej i z wynikiem 63 proc., plasuje się w środku listy krajów europejskich, wyprzedzając Czechy, Włochy i Hiszpanię*.

Tymczasem wspomniane badania pokazują, że polscy przedsiębiorcy sceptycznie podchodzą do wszelkiego rodzaju aktywności w sieci. Połowa (55 proc.) najmniejszych firm wciąż pozostaje poza Internetem, a firmy posiadające strony internetowe nie aktualizują ich – co piąte firma z sektora MSP nigdy nie modyfikowała swojej portalu. Dlaczego? – Najczęstsze odpowiedzi to: brak czasu (17 proc.), pieniędzy (16 proc.) i niechęć do angażowania się w tego typu aktywność (11 proc.).

Na samodzielne przygotowanie strony internetowej zdecydowałoby się 36 proc. firm, blisko dwie trzecie (64 proc.) odrzuca taką ewentualność, argumentując to brakiem umiejętności. Dodatkowo, polscy przedsiębiorcy nie wykorzystują możliwości jakie daje posiadanie strony internetowej. Tyko 12 proc. prowadzi sklep internetowy, 14 proc. używa forum, a 15 proc. korzysta z opcji video i innych multimediów. Większość firm posiada natomiast na swojej stronie dane kontaktowe (98 proc.), prezentuje za jej pośrednictwem ofertę (92 proc.) i galerię zdjęć (80 proc.).

Niechętni inwestowaniu w stronę internetową są także przedsiębiorcy jeszcze nieposiadający strony. Aż 1/3 z nich nie ma czasu na zajmowanie się stroną, dla co czwartego jest to zbyt droga usługa, a 20 proc. uważa, że nie ma potrzebnych umiejętności potrzebnych do jej stworzenia i utrzymania.

Czy mała firma potrzebuje strony internetowej?

Polskich internautów cechuje długi staż i duża intensywność korzystania z Internetu. 89 proc. z nas korzysta z Internetu od co najmniej roku, 72 proc. jest online codziennie lub prawie codziennie. Co piąty Internauta serfuje po sieci kilka razy w tygodniu*. Internauci to konsumenci. Szukają w Internecie inspiracji, informacji, podejmują decyzje zakupowe, kupują offline i online. Sam Internet może w tym procesie odgrywać bardzo ważną rolę dostarczając informacji o produktach, usługach oraz przypominając o ważnych zakupach.

Wydaje się jednak, że wielu właścicieli firm nadal nie w pełni uświadamia sobie, jak wielką siłę ma informacja, po którą klienci/potencjalni klienci sięgają, samodzielnie serfując w Internecie. Internet to już od dłuższego czasu nieodłączna część decyzji zakupowych Polaków. Ale w przypadku niektórych sektorów – niestety nadal poza kontrolą przedsiębiorców – nieświadomych wpływu tego medium na decyzje zakupowe.

Interesujące jest, że prawie połowa polskich przedsiębiorców pozostających bez strony WWW nie dostrzega potencjału Internetu w dalszym rozwoju swojej firmy.

-Dla porównania, w Niemczech 90 proc. małych i średnich przedsiębiorstw jest obecnych w Internecie. Ta różnica wskazuje ogromny potencjał małych i średnich firm w Polsce, które coraz częściej będą podejmować działania zmierzające do zaistnienia w sieci – zauważa Oliver Mauss, dyrektor generalny firmy 1&1 International.

Na razie jednak duży procent przedsiębiorców pozostających bez strony internetowej (30 proc.) nie widzi potrzeby jej posiadania. 1/4 nie wie ile kosztuje i ile czasu zajmuje jej stworzenie. Ośmiu z dziesięciu przedsiębiorców nie obawia się, że brak strony internetowej może wiązać się z utratą potencjalnych klientów.

Co ciekawe jednak, zapytani co skłoniłoby ich do przygotowania strony internetowej, przedsiębiorcy w większości odpowiadali – niskie koszty (34 proc.), pomoc ze strony kogoś, kto dałby jasne wskazówki (19 proc.) oraz przyjazne dla użytkownika narzędzie do samodzielnego stworzenia strony internetowej (8 proc.).

Daj się znaleźć w Internecie!

Jak wskazują wyniki badania TNS OBOP, ponad 80 proc. przedsiębiorców posiadających stronę internetową uważa, że to standard w dzisiejszym świecie. Większość z nich (70 proc.) twierdzi, że w ten sposób łatwiej dotrzeć im do nowych klientów, a prawie połowa, że pozwala to na utrzymanie kontaktu z klientami dotychczasowymi. Dodatkowo aż 85 proc. badanych uważa, że wszystkie małe i średnie firmy powinny posiadać swoją stronę WWW.

Wśród korzyści jakie przyniósł Internet, firmy najczęściej wymieniają zwiększenie widoczności marki (78 proc.), dostęp do nowych klientów (71 proc.) oraz wzrost znajomości firmy i jej oferty (67 proc.). Przedsiębiorcy posiadający stronę internetową planują jej rozbudowę (38 proc.) i zwiększenie aktywności reklamowej w Internecie (29 proc.). Tylko 6 proc. przedsiębiorców obecnych w Internecie uznała, że sieć nie przyniosła im żadnych korzyści.

Bardziej sceptyczni, jeśli chodzi o korzyści płynące z obecności w Internecie, są przedsiębiorcy, którzy nie mają strony internetowej. Jedynie 1/4 z nich uważa, że posiadanie WWW przyczyniłoby sie do rozwoju ich biznesu. Dla blisko połowy (46 proc.) posiadanie strony internetowej wiąże się z dostępem do nowych klientów, darmową reklamą (44 proc.) i zwiększeniem widoczności firmy w sieci (43 proc.).

Przedstawione wyniki badań są niepokojące. Wciąż duża liczba małych i średnich firm w Polsce pozostaje poza siecią. Z drugiej strony jednak nadal nie jest za późno, aby wziąć udział w cyfrowej rewolucji i skorzystać z potencjału, jaki niesie obecność w Internecie. Wyniki badania pokazują, że przy odpowiednich warunkach firmy nieposiadające własnej strony WWW zdecydowałyby się na jej założenie. Bardzo ważne jest zatem, aby dostawcy rozwiązań hostingowych dostarczali swoim użytkownikom przyjazny zestaw narzędzi do budowy stron internetowych. Mówiąc przyjazny mam na myśli prosty w konfiguracji, intuicyjny i na tyle bogaty, aby spełniał oczekiwania wszystkich przedsiębiorców – mówi Oliver Mauss, dyrektor generalny firmy 1&1 International.

Więcej o badaniu:
Badanie zostało przygotowane przez agencję badawczą TNS OBOP na zlecenie firmy 1&1. Badanie objęło zasięgiem całą Polskę, a zrealizowane zostało na przestrzeni grudnia 2010 i stycznia 2011 r. Reprezentatywną próbę badania stanowiły przedsiębiorstwa zatrudniające poniżej 250 pracowników (z próby wykluczone zostały jednoosobowe firmy samozatrudnionych pracowników najemnych). Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI – Computer Assisted Telephone Interview).

* Raport strategiczny IAB Polska – „Internet 2010”

Agnieszka Muniak

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
arFi creating 9 sie 2011 (18:01)

@kolor +1
Niestety, ale poziom wiedzy statystycznego przedsiębiorcy nie pozwala mu na dobry wybór. Osoby spoza branży nie widzą co to np. pozycjonowanie oraz jakie ogromne korzyści przynosi. Zamiast wybierać dobre rozwiązania, celują w tanią, jak się później okazuje, prowizorkę, przez co zniechęcają się do dalszych inwestycji na łonie Internetu. Niestety, ale moją ofertę, nie jednokrotnie przebili i przebiją gimnazjaliści, bo wezmą za to 100 złotych. Ja i inne firmy projektujące www cenią się znacznie wyżej, ale za wraz z ceną idzie ogromna wiedza i doświadczenie mierzone w tysiącach godzin kodowania i projektowania.