Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Tak się robi e-biznes: Gametrade.pl

O genezie pomysłu serwisu wymiany gier, początkach działalności, powodach szukania inwestora, planach rozwoju, radach dla startupów oraz najnowszych statystykach witryny Gametrade.pl opowiada Damian Legawiec, pomysłodawca projektu.

Grzegorz Marynowicz: Osobom, które nie znają Twojej działalności powiedz proszę kilka słów o sobie.

Damian Legawiec: Mam 25 lat, przed stworzeniem Gametrade.pl pracowałem jako programista, architekt aplikacji internetowych w kilku startupach internetowych i agencjach interaktywnych. Współtworzyłem takie serwisy jak eska.pl , lokter.pl, biznes.net , zapiso.pl . W tym samym czasie studiowałem Informatykę na Politechnice Świętokrzyskiej a później na WIT w Warszawie


Jak zrodził się pomysł stworzenia serwisu wymiany gier?

Pewnego dnia zadzwonił do mnie kolega z “pomysłem” na portal internetowy dla graczy, ale właściwie nie wiedział co to ma być, czy społeczność czy forum czy też może serwis contentowy. Trochę posiedziałem i podumałem nad tematem (bo sam byłem zapalonym graczem) i zacząłem szukać czegoś czego jeszcze nie ma i co byłoby przydatne. Podstawowym problemem dla graczy jest oczywiście gotówka, gry na konsole są drogie (ok 190zł za sztukę) ogromna większość sprzedaży to gry na nośniku fizycznym. Natknąłem się dodatkowo na artykuł na Antyweb opisujący stareńki serwis Swapzilla. Portal wyglądał koszmarnie oraz miał malutką bazę użytkowników, nie było nawet czego klonować bo większość nie działało, ale oceniłem że sam pomysł jest ok, potrzebne jest tylko dobre wykonanie i plan rozwoju. 

Ile pieniędzy zainwestowałeś na starcie?

Na start kilkaset złotych. W kolejnych miesiącach kilkadziesiąt tys. swoich oszczędności na rozwój serwisu.

Czy długo trwało stworzenie pierwszej wersji serwisu?

Miesiąc kodowania i kilka tygodni wcześniej projektowania i zrodziła się pierwsza publiczna wersja beta, oczywiście wtedy serwis był o wiele bardziej ubogi niż obecny oraz nie posiadał żadnych płatnych funkcji.

Witryna zadebiutowała w sierpniu 2009 roku. Jak wyglądały jej początki? Z jakimi trudnościami się spotkałeś? 

Początki były bardzo skromne – stronę uruchomiłem z pokoju w mieszkaniu studenckim. Grafikę zrobiłem samodzielnie, regulamin pomógł mi napisać znajomy. Do beta testów zgłosiło się kilkaset osób, które wyłapały sporo błędów. Po miesiącu poprawiania serwisu wysłałem pierwszą notkę prasową i otworzyłem go dla każdego – wtedy nadal jako działalność non-profit. Przez kolejne miesiące ostro pracowałem nad nowymi funkcjonalnościami i poprawkami. Jednocześnie pracowałem na etacie a w nocy zajmowałem się rozwojem serwisu i mało sypiałem 🙂 Pod koniec roku serwis dostał kopa w postaci publikacji w prasie i zaczął szybko rosnąć. W grudniu 2009 było to 800 tys. odsłon, rok później już 7mln. 

>>> Największa baza startupów – napisz na [email protected] i zaprezentuj projekt

Największym wyzwaniem było oczywiście zdobycie i utrzymanie użytkowników bez budżetu marketingowego. Kwestie bezpieczeństwa, weryfikacja tożsamości itp. były sporymi przeszkodami które na szczęście udało się rozwiązać. Kiedy serwis rósł oczywiście musiałem sobie poradzić z infrastrukturą serwerową i optymalizacją, na szczęście doświadczenie z pracy przy eska.pl (2mln UU) pomogło.

Od startu serwisu szybko rosły jego statystyki. Jakimi metodami promowałeś witrynę? 

Sami użytkownicy polecali sobie serwis, bardzo pomocne były artykuły w prasie drukowanej, opisy serwisu na blogach, notki prasowe, bartery itp.  

Jaki jest model biznesowy Gametrade.pl? Czy witryna jest rentowna?

Model to freemium, czyli mikrotransakcje. Zarabiamy oczywiście także na reklamach czy afiliacji ale podstawa (80%) to opłaty za dodatkowe usługi od użytkowników. Drugą odnogą przychodową będą usługi dla firm (sklepów z grami).  Serwis jest rentowny od kilku miesięcy, im więcej zadowolonych korzystających użytkowników tym więcej zarabiamy.

Jak prezentują się najnowsze statystyki serwisu?

Obecnie to ponad 200 tys. UU odwiedzających i 10mln odsłon / mc. 110 tys. zarejestrowanych graczy co miesiąc wymienia prawie 10 tys. gier. Sprzedawanych jest ok 5tys sztuk gier / mc. Wymiany i sprzedaż generują  obrót rzędu 500tys. zł, choć to zależy od sezonu – gry bardzo szybko tracą na wartości i tak w lato, kiedy nie ma żadnych nowych premier, obrót spada, a ilość transakcji rośnie.

Od kiedy w spółce masz inwestora i kto nim jest?

Inwestorzy pojawili się we wrześniu 2010, a są to fundusze Xevin Investments i IQ Partners SA. 
Skąd decyzja o poszukiwaniu inwestora dla projektu? Na co były potrzebne pieniądze i czy tylko kapitał był istotny?

Pieniądze były potrzebne na rozwój i zbudowanie (brzydkie słowo) masy krytycznej użytkowników. Bez inwestorów pewnie też bym to zrobił ale zajęłoby mi to zdecydowanie więcej czasu, który tu był kluczowy aby zająć pozycję lidera (po starcie serwisu pojawiło się sporo klonów – prawie wszystkie wymarły :). 

Jak się układa współpraca z inwestorem?

Kiepsko, inwestorzy w Polsce po za wkładem gotówki przeważnie nic innego do spółki nie wnoszą i tak było w tym przypadku. Gotówka jest potrzebna na rozwój, ale trzeba wiedzieć jak ją wydać aby rosnąć, a nie przepalić kasę. Trzeba także pamiętać, że biorąc wspólnika do spółki firma przestaje być nasza, a kiedy wspólnik ma większość to właściwie może z nią zrobić co chce, a kiedy dzieje się to na etapie seed całkowicie odcina jakąkolwiek możliwość na dalsze rundy finansowania i tym samym rozwój firmy.

Próbowałeś rozwijać projekt także za granicą. Jak ocenisz ekspansję? Możesz się pochwalić statystykami, osiągnięciami?

Próbowaliśmy w UK ale zabrakło funduszy oraz wsparcia inwestorów. Wybierając pomiędzy dobrze rozwijającą się polską wersją a niepewną wersją angielską wybrałem tą pierwszą. 

Jaki masz plany związane z rozwojem projektu?

Chcę aby Gametrade.pl był najlepszą platformą handlową dla gracza konsolowego w Polsce, obecnie jest to tylko rynek wtórny więc naturalnym jest aby obok wymiany czy sprzedaży starej gry użytkownik mógł w serwisie kupić nową grę lub sprzęt. 

Czy myślisz o nowych projektach czy skupiasz się wyłącznie na Gametrade.pl?

Skupiam się teraz wyłącznie na Gametrade.pl, ten projekt nie jest jeszcze na tyle dojrzały aby zajmować się kolejnymi. 

Najczęściej popełnianym przez startupy błędem jest…?

Próba robienia wielu rzeczy jednocześnie, tak się nie da, trzeba dokonać wyborów i być maksymalnie skupionym na jednym etapie/projekcie.

Co mógłbyś poradzić osobom, które dopiero myślą o biznesie w sieci?

Dużo cierpliwości, nic nie przychodzi nagle (chyba że zrobicie klon kwejka który szybko urośnie). Mógłbym rzucić tu jakiś frazes typu “wiedz gdzie będziesz za 5 lat” itp. ale to bujda – najlepiej robić to co się lubi, czasami nawet trochę na “wariata” kiedy wokoło wszyscy mówią że to się nie uda. Jak najszybciej zarabiać kasę – pozytywny cash flow jest najlepszym motywatorem do dalszej pracy. A jeśli już mówimy o zarabianiu to raczej odpuściłbym sobie robienie projektu, który ma opierać się wyłącznie na reklamach a nie ma przynajmniej 0,5mln UU. 

Jakie widzisz nisze do zagospodarowania w polskim internecie?

Jest ich coraz mniej, ale ogólnie pojęty e-commerce, obecnie tylko 3% handlu odbywa się przez sieć, więc jest ogromna przestrzeń do wzrostu w przyszłych latach. Może kolejny sklep internetowy to nie jest super innowacja, ale ma dużo większe szansę na zarabianie niż kolejny serwis społecznościowy. Wszystko, co uda się przenieść ze świata realnego do internetu i zaoferować niższą cenę dla klienta ma dużą szansę na sukces. Ludzie nie są zbyt chętni do płacenia za cyfrowy content, ale są skorzy do opłat za usługi które ułatwiają im życie (po odpowiednim zmotywowaniu :). 

W wolnym czasie lubię…?

Nie mam takiego 🙂 A tak poważnie, wolne chwile staram się spędzać z moją dziewczyną, gram już coraz rzadziej (po całym dniu prcy z grami trochę się odechciewa), uwielbiam jazdę na rowerze.

Dziękuję za rozmowę.

Ja również dziękuję

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
pawel siedlce 30 kwi 2012 (20:29)

Zostałem oszukany na gametrade i wiecie co mi polecili ? Postarszyc policja... stanowczo wole allegro za kilka zl masz pewnosc ze dostaniesz gre... a jak nie to odszkodwanie.