Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Masz pomysł i odwagę? Załóż firmę na Ukrainie

Środowisko firm technologicznych na Ukrainie wciąż jest w fazie tworzenia. Tamtejszy rynek IT, wart ok. 3,3 mld dolarów (2011) i rozwijający się w tempie 35% rocznie, to łakomy kąsek dla firm myślących o ekspansji na wschód. (foto:Image licensed by Ingram Image).

Masz wizję i pomysły? Jeśli chcesz je realizować na Ukrainie – potrzebujesz jeszcze odwagi. Jacek Piechota, szef Pol­sko-Ukraińskiej Izby, wymienia najwięk­sze zmory zagranicznych inwestorów: niewydolność wymiaru sprawiedliwości, lekceważenie obowiązującego (zresztą bardzo rozbudowanego) prawa przez organa administracji, korupcja, trudności eksporterów w uzyskaniu zwrotu VAT-u (nawet do kilku lat!), rejderstwo (niele­galne przejmowanie firm). – Nadmiar uregulowań prawnych, korupcja, uzna­niowość decyzji organów administracji – podaje Krzysztof Komorniczak, Prezes Zarządu firmy doradztwa podatkowego ECDDP. Jednocześnie dodaje, że firmy zagraniczne podejmują wyzwania i chcą inwestować na Ukrainie.

KLIMAT DLA ZMIAN

Rynek IT na Ukrainie rozwija się w skali 35% rocznie. To doskonały moment, by na nim zaistnieć i wziąć udział w jego kształtowaniu. Wiele nisz pozostaje wciąż niezapełnionych, zmienia się prawo i nastawienie rządu do sektora IT. – Rząd ukraiński zdał sobie sprawę, że przemysł IT może być lokomotywą, która pociągnie całą ukraińską gospo­darkę w kierunku szybszego wzrostu – mówi Viktoryia Tigipko, dyrektorka ukraińskiego funduszu VC TA Venture. – Rząd pracuje nad kilkoma ustawami, mającymi usprawnić otoczenie prawne i podatkowe, by były bardziej zachęca­jące dla przedsiębiorstw internetowych oraz inwestorów.

DO CZEGO SIĘ PRZYMIERZAMY

– Sektor młodych firm zajmujących się technologiami sieciowymi przez ostatnie lata gwałtownie się rozwi­nął. Wzrost stymulowany jest przez świetną kadrę inżynierską oraz mocne dziedzictwo B+R po byłym Związku Radzieckim (uczelnie, ośrodki badaw­cze) – mówi Tigipko. – Dzięki temu na Ukrainie powstają firmy o światowym potencjale.

Zagraniczne fundusze przy­ciąga głównie szybki wzrost ukraińskie­go rynku internetowego (np. e-handel rośnie w skali ponad 80% rocznie), ogromny potencjał IT (Ukraina jest wiodącą lokalizacją outsourcingową w Europie), wysoki profesjonalizm ukraińskich twórców i niskie koszty w stosunku do innych krajów, ale także sukces firm z ukraińskimi korzeniami, np. InvisibleCRM (invisiblecrm.com) i Viewdle (viewdle.com). Specyfiką rynku jest m. in. powszechność out­sourcingu usług i kadry. Miejsce znajdą tu firmy odważne, wytrwałe i elastycz­ne – takie, które nie przestraszą się biurokracji i ograniczeń wynikających z niewydolności aparatu państwowego, ale i będą potrafiły dostosować się do warunków lokalnych.

RAZEM CZY OSOBNO? 

– Na Ukrainie występują typy spółek bardzo zbliżone do tych, które funkcjo­nują w Polsce. Najbardziej powszechną formą prowadzenia działalności gospo­darczej jest spółka z o. o. Spółkę należy zarejestrować w czterech państwowych instytucjach (państwowy rejestrator, właściwy miejscowo urząd skarbowy, organ statystyki oraz fundusz emery­talny). – czas założenia firmy to 7 do 12 dni, koszt od 800 euro. Dla ukraiń­skich prawników procedury założenia firmy są banalnie proste, ale dla cudzo­ziemca to będzie piekło. – uprzedza Taras Bachynskiy, partner w kancelarii LegalAid. Cudzoziemcy muszą też liczyć się z dodatkowymi procedurami (szereg tłumaczeń i wymagań dotyczących do­kumentów).

Eksperci znający rynek ukraiński są zgodni – wejście jest bardzo trudne bez pomocy solidnego i dobrze umocowanego lokalnego partnera, który nie musi specjalizować się w branży. – Najlepiej skorzystać jest z usług firm, które doradzają polskim przedsiębior­com wkraczającym na rynek ukraiński – radzi Komorniczak. – Przy wyborze takich podmiotów należy zwrócić uwagę, czy posiadają one swoje oddziały bądź spółki zależne na Ukrainie – posiadanie doradczego i prawnego wsparcia „na miejscu” pozwala szybko rozwiązywać zaistniałe problemy. 

Jak wyjaśnia Komorniczak, często sto­sowaną praktyką jest powoływanie ukraińskiego dyrektora. Nawiązując współpracę z ukraińskim partnerem, trzeba zwrócić uwagę na specyfikę ukraińskiego prawa pracy, które bardzo mocno chroni pracownika. Skutecznym zabezpieczeniem jest precyzyjne sfor­mułowanie umowy menedżerskiej, ze szczegółowym wskazaniem z jednej strony uprawnień do zawierania umów, a z drugiej – podstaw do zwolnienia. 

SKALOWALNIE I LOKALNIE 

– Rynek ukraiński jest otwarty na za­graniczne przedsięwzięcia skalowalne. Jednak takie przedsięwzięcie musi do­stosować się do warunków lokalnych – podkreśla Tigipko – Jednym z modeli inwestycyjnych TA Venture jest wskaza­nie działających zachodnich modeli biz­nesowych oraz ugruntowanych rynków i zbudowanie od zera firm opartych na sprawdzonych modelach biznesowych. Zakładamy także JV z firmami zachod­nimi.

W zeszłym roku w JV, z wiodącym europejskim biurem podróży online Bravofly, ruszył Bravoavia.ru – serwis biletów lotniczych skoncentrowany na klientach z Rosji i Ukrainy, który bardzo dynamicznie się rozwija. Przyszłość mają projekty nie tylko o po­tencjale globalnym, ale też skierowane na rynek obejmujący całą Wspólnotę Niepodległych Państw. Fundusze VC są głównie zainteresowane młodymi firmami mogącymi stać się graczami globalnymi lub przynajmniej nastawio­nymi na Rosję, Ukrainę i pozostałe kraje Wspólnoty Niepodległych Państw (np. rosyjskojęzyczny Internet). 

WSPARCIE… ALBO JEGO BRAK 

Wsparcie państwowe ukierunkowane jest przede wszystkim na duże projekty, a samorządy nadal nie są przygotowane do współpracy z inwestorami. – Obszar kredytów i inwestycji zagranicznych praktycznie nie jest rozwinięty na Ukra­inie, a z pewnością nie jest dostępny dla małych firm – mówi Bachynskiy. Według Tigipko coraz lepiej wygląda sytuacja w zakresie funduszy VC. – Wedle sza­cunków TA Venture, inwestycje typu VC na Ukrainie wzrosły od 20 mln dolarów w roku ubiegłym do 50 mln dolarów w tym roku.

– Zakładamy firmę w Niemczech

– Biznes w raju, czyli własna firma na Cyprze

– Rozkreć biznes w Irlandii lub na Białorusi

Obecnie możliwości in­westowania na Ukrainie poszukuje nawet 12 funduszy VC. Są tylko dwa ukraińskie fundusze VC – TA Venture (taventure.com) i KM Core (kmcore.com/en). To może się zmienić – rząd planuje wprowadzić prawo nakiero­wane na wspieranie rozwoju innowacji i infrastruktury VC.Nadal mała jest liczba aniołów biznesu (ok. 50), którzy chcą inwestować w tego typu projekty. Jednakże liczba ta rośnie – coraz więcej miejscowych inwestorów zwraca się od tradycyjnych sektorów ku nowym technologiom. W zalążku są inku­batory/akceleratory przedsiębiorczości.

PIENIĄDZE TO NIE WSZYSTKO

– Jednym z głównych czynników blokują­cych rozwój inkubatorów/akceleratorów jest brak przedsiębiorców, którzy już odnieśli sukces w branży i mogliby stać się mentorami czy szkoleniowcami dla powstających firm. Obecnie jest tylko jeden akcelerator dla młodych firm, który zapewnia poza wsparciem mentora fi­nansowanie prywatne, czyli EastLabs (eastlabs.co) – mówi Tigipko.– Wiele firm nie jest świadomych wszyst­kich możliwości oferowanych przez władze lokalne: wystaw i spotkań między zagranicznymi i ukraińskimi przedsię­biorcami, pozwala które pozwalają na­wiązać kontakty i zacząć współpracę – dodaje Bachynskiy.

Na Ukrainie odbywa się też szereg branżowych konferencji. Doroczna Konferencja IDCEE (idcee.org) stała się głównym wydarzeniem dla biznesu internetowego oraz inwestycji VC i aniołów biznesu w Europie Środkowo-Wschodniej (IDCEE 2012 odbędzie się w dniach 18-19 października). Inne przykłado­we lokalne konferencje i wydarzenia dla przedsiębiorców z branży IT to: Iforum, Owox, Entrepreholic Conference, Dou StartUp Mixer, Super Idea Startup Com­petition.

KLIENT JEST UWAŻNY

Klienci ukraińscy – zarówno odbiorcy końcowi, jak i kontrahenci – zwracają uwagę nie tylko na cenę, też lecz także na jakość produktu, która, zdaniem Ba­chynskiyego, stanowi najlepszą reklamę dla produktu. – Powierzchnia kraju jest spora w sto­sunku do liczby mieszkańców i dotarcie do potencjalnych klientów bywa utrud­nione – zauważa Komorniczak. – Nie sprawdza się konwencjonalna reklama w mediach (prasa, telewizja), które przez część społeczeństwa uważane są za stronnicze. Na znaczeniu zyskuje poszu­kiwanie informacji i opinii w Internecie.

– Najefektywniejszą formą reklamy wydaje się przekazywanie pozytywnych opinii o firmie przez klientów innym potencjalnym klientom – zdradza Ba­chynskiy. Powoli odchodzi też do lamusa stereotyp zagranicznego produktu jako a priori lepszego. – Aby zdobyć zaufanie klientów, zagraniczny przedsiębiorca musi zapewnić wysoką jakość za roz­sądną cenę oraz znakomitą obsługę klienta – konkluduje Tigipko. Nadużycie zaufania kończy się zwykle bezpowrotną stratą klienta.

Artykuł pochodzi z magazynu „Proseed”. Pobierz najnowszy numer

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
interes-ukraina.com 1 paź 2013 (18:02)

Założenie spółki z o.o. na Ukrainie

Przy założeniu spółki muszą być sporządzone następujące dokumenty:

protokół walnego zgromadzenia założycieli (wspólników);
statut (umowa spółki).
Minimalny kapitał zakładowy – 0,01 UAH.

Maksymalny kapitał zakładowy – nieograniczony.

Minimalna ilość udziałowców – 1 osoba.

Maksymalna ilość udziałowców – 100 osób.

Termin wniesienia przez wspólników wkładów na pokrycie całego kapitału zakładowego wynosi jeden rok od dnia zarejestrowania spółki.

Ustawa przewiduje konsekwencje w przypadku niedopełnienia obowiązku o którym mowa powyżej.

Procedura założenia spółki:

Przygotowanie przez założycieli dokumentów niezbędnych do dokonania czynności prawnych na terenie Ukrainy.
Zwołanie i przeprowadzenie walnego zgromadzenia założycieli (wspólników), w tym podjecie decyzji w sprawie następujących zagadnień:

- zatwierdzenie statutu (umowy spółki);

- powołanie dyrektora (zarządu, dyrektora generalnego (prezesa).

Potwierdzenie przez notariusza podpisów założycieli (wspólników) na statucie (umowie spółki).
Przygotowanie dokumentów oraz dopełnienie czynności formalnych niezbędnych do dokonania rejestracji spółki.
Złożenie dokumentów przed rejestratorem państwowym (urzędnikiem dokonującym rejestracji).
Otrzymanie od rejestratora państwowego (urzędnika dokonującego rejestracji) dokumentów, w tym dokumentu potwierdzającego rejestracje spółki- wypisu z rejestru państwowego.
Spółka nabywa osobowość prawną od dnia wpisu do rejestru.

Dokonanie powyższych czynności kończy pierwszy etap zakładania spółki.

© Agencja wsparcia handlu i inwestycji Sp. z o.o. 2013
[email protected]