Charakterystyka firmy

Poleć znajomemu Wydrukuj artykuł Subskrbcja RSS
2010-11-16
Charakterystyka firmy

Drugą po streszczeniu częścią biznesplanu jest charakterystyka firmy. W tym fragmencie biznesplanu przedstawiamy podstawowe informacje o przedsiębiorstwie. Ta część powinna zawierać m.in. historię firmy i krótką charakterystykę jej właścicieli a także pełną informację o danych teleadresowych przedsiębiorstwa. Przedstawiamy także informacje o misji, którą firma będzie realizować oraz cele jakie sobie stawiamy.

 

Po przedstawieniu podstawowych informacji o firmie opisujemy przedmiot naszej działalności. W jednym dwóch zdaniach informujemy czytającego czym tak na prawdę firma się zajmuje lub zajmować będzie.

 

Historia

 

Pamiętajmy, aby pisząc o historii firmy przedstawić analizę za ostatnie trzy do pięciu lat. Czytający będzie miał wówczas pełen obraz przeszłości przedsiębiorstwa. Oczywiście wymóg ten nie dotyczy przedsiębiorców dopiero rozpoczynających swoją przygodę z biznesem. Ważne jest także, aby informacje o przeszłości firmy były przedstawione rzetelnie. Nie próbujmy ukrywać gorszych okresów w firmie i popełnionych błędów. Starajmy się raczej wyjaśnić przyczyny niepowodzeń i spróbujmy przekonać czytającego, że w przyszłości ich unikniemy.

 

Misja

 

Pisząc o misji firmy musimy mieć na uwadze otoczenie w jakim działamy. Misja jako wyznacznik kierunku rozwoju firmy definiuje bowiem istotę biznesu i rynek docelowy. Jest ona formułowana w oparciu o potrzeby klientów i analizę konkurencji. Wbrew pozorom dobrze sformułowana misja ma duże znaczenie dla każdej firmy. Przyczynia się bowiem do sprawniejszego zarządzania przedsiębiorstwem, pomaga w tworzeniu konkurencyjności firmy, integruje i angażuje pracowników oraz kadrę kierowniczą, a także informuje pracowników i otoczenie zewnętrzne firmy.

 

Cele

 

Razem z misją przedstawiamy także cele przedsiębiorstwa. Wyznaczenie celów to jeden z kluczowych elementów biznesplanu. Ten fragment powinien jasno opisywać do czego dążymy w naszej działalności oraz kiedy i jak zamierzamy założone cele osiągnąć. Cele firmy są króto i długoterminowe i mogą być formułowane zarówno dla całego przedsiębiorstwa jak i jego zorganizowanych części. Powinny być realne i formułowane na bazie analizy rzeczywistości. Mogą dotyczyć różnych obszarów działalności firmy np. wielkości przychodów, udziału w rynku, rentowności. Warto podeprzeć się w sowich analizach dotyczących celów firmy konkretnymi liczbami.

 

Warto pamiętać, że charakterystyka przedsiębiorstwa powinna być stosunkowo krótka ponieważ wiele z zawartych w niej informacji jest następnie rozwiniętych w dalszych częściach biznesplanu. Pisząc krótko, unikniemy powielania tych samych treści.

 

Podsumowując, w tej części przedstawiamy:

- nazwę i formę prawną przedsiębiorstwa
- przedmiot działalności
- pełne dane teleadresowe
- charakterystykę właścicieli
- historię firmy
- misja i cele przedsiębiorstwa
- otrzymane nagrody i posiadane certyfikaty
- posiadane zasoby

 

Zobacz przykładowy biznesplan

 

Alicja Rozłucka

MamBiznes.pl

 

Komentarze
klucznik 2009-07-14 10:55:57
Struktura biznesplanu proponowana w tym artykule jest zupełnie inna niż w przykładowym biznesplanie. Może jakieś ujednolicenie?
dividella18 2011-01-26 12:19:06
moi drodzy, charakterystyka nie koniecznie taką krótką być musi. Ważne, by precyzyjnie opisać przedsiębiorstwo w jasny i klarowny sposób...
Adaś 2012-09-05 20:32:46
To bardzo przydatne, muszę opisać to na moim blogu http://reklama-za-darmo.pl
krystian kolar 2014-03-27 21:14:42
Arytukł bardzo się przydał, dzięki niemu napisałem swój biznes plan i otworzyłem wraz z kolegami firmę projektująca wnętrza ( http://btbstudio.pl )

Dodaj komentarz

Treść
Nick
Przepisz kod z obrazka

Wysokie wymagania to klucz do sukcesu

Sam Walton
Pit 2016

Czy wiesz, że...?

W piątym roku działalności zysk miało prawie 90 proc. firm z pięcioletnim stażem
POLECAMY
20 najdroższych domen na świecie w roku 2016
Właściciela zmieniły m.in.: Broker.com, Rate.com i Quick.com.
Takeandbuy.pl
Aplikacja oferująca wiele kuponów rabatowych głównie do lokalnych firm z ponad 40 największych miast.
Szukam-trenera.pl
Platforma jest internetową wyszukiwarką trenerów i instruktorów.
Doszkalaj.pl
Miejsce w internecie, w którym użytkownik bezpłatnie uzyskuje dostęp do obszernej bazy szkoleń.

Bonnier Business Polska