rejestracja Zarabiaj na www
StartWiadomościPomysł na biznesPolak potrafiHistorie sukcesuStart-upPoradnikiBiznesplanZakładam firmęNiezbędnikForum

10 czynników sukcesu w biznesie

Poleć znajomemu Wydrukuj artykuł Subskrbcja RSS
2012-12-04

Etap planowania założenia własnej działalności to kluczowy moment. Warto zadać sobie wtedy kilka pytań: czy mam szansę na znalezienie klientów na swoje usługi, jaki mam potencjał technologiczny, jak wdrożyć innowacyjne rozwiązania? Bo własna firma nie kończy się na wynajęciu lokalu, wyposażeniu biura.

10 zasad biznesu
foto: Thinkstock



Może się wydawać, że założenie własnej firmy wymaga rewolucyjnego pomysłu. Większość przedsiębiorców swój sukces zawdzięcza temu, że udoskonalili już istniejące produkty, znaleźli atrakcyjniejszy sposób dotarcia i obsługi klientów, zdefiniowali dodatkowe oszczędności po stronie kosztów, np. efektywniejszą logistykę. Pomysł jest ważny, ale nie decyduje o sukcesie przedsięwzięcia. Istotnym elementem jest sprawne wdrożenie i zaplanowanie własnej idei. „Gdy debiutujący przedsiębiorcy zaczynają wdrażać w życie swój plan na biznes, ich uwagę często zajmują bardzo pragmatyczne kwestie takie jak wizyty w urzędach czy bankach. Oczywiście formalności są ważne i nie da się ich ominąć, musimy jednak pamiętać, że własna firma to projekt na lata, a nie jednorazowa akcja – mówi Wojciech Dołkowski, anioł biznesu, juror konkursu Narodowego Programu Przedsiębiorczości.     

 1. Nie działaj z przypadku

 

Prowadzenie firmy w Polsce »W Polsce dobija się przedsiębiorczość

Jeśli będziesz robił przypadkowe rzeczy, to osiągniesz przypadkowe efekty.

 2. Priorytetem są... priorytety


Budowanie firmy polega w dużej mierze na umiejętności wybierania - między sprawami superważnymi, a bardzo ważnymi. Umiejętność selekcjonowania i szybkiego podejmowania decyzji musi stać się Twoim codziennym rytuałem. Tylko na priorytetowe sprawy wystarczy Ci czasu, energii i zasobów.

 3. Nie zaczynaj bez rezerw finansowych


Jeśli masz już prosty plan finansowy na najbliższy rok, prawdopodobnie na końcu pojawia się w nim liczba ze znakiem ujemnym. Zwiększ ją dwukrotnie i zastanów się jeszcze raz, czy Twoje środki są wystarczające. Pamiętaj o pieniądzach na utrzymanie swoje i swojej rodziny. Bądź gotowy na pozyskanie kapitału zewnętrznego już teraz.

 4. Myśl scenariuszowo


Przygotuj wariant pesymistyczny, optymistyczny i najbardziej prawdopodobny - neutralny. Rzeczywistość, jakakolwiek by nie była, nie może Cię zaskoczyć.

 5. Strzeż się  fałszywych wspólników

 

ABC zakładania firmy » ABC zakładania firmy

Bo takich nie brakuje. Początki ze wspólnikami zawsze są łatwe - ani pracą ani zyskami nie trzeba się wtedy dzielić, bo nie ma czym. Ustal takie zasady, które pozwolą zmienić później początkowe ustalenia - w zależności od proporcji wkładu pracy, pomysłów czy pozyskanych klientów.

 6. Nie bagatelizuj konkurencji


Konkurencyjne firmy są już na Twoim rynku i prawdopodobnie popełniły te błędy, które Ty będziesz musiał dopiero popełnić - ale jeszcze o tym nie wiesz. Postaraj się, żeby tak nie było. Konkurenci mają nad Tobą jedną podstawową przewagę - praktykę "na placu boju".

 7. Rozmawiaj z przyszłymi klientami


Nie miej hamulców w nawiązywaniu kontaktów, zadawaniu pytań, proszeniu o opinię. Większość ludzi, jeśli widzi entuzjastycznego przedsiębiorcę, z chęcią podzieli się swoją opinią. To nic nie kosztuje.

 8. Nie przeceniaj skłonności klientów do zmiany ich przyzwyczajeń

 

kobiecy pomysł na biznes »Mamo! Rzuć etat - załóż firmę!

Startując z własnym biznesem zwykle wydaje nam się, że klienci z dnia na dzień przyjdą do nas, bo przecież mamy lepszą ofertę. Praktyka dowodzi, że wielu z nich nie zmieni swoich przyzwyczajeń przez długi czas, choćby ewidentnie tkwili w błędzie. Ludzie nie lubią zmian i związanego z nimi ryzyka.

 9. Bądź innowacyjny


Szukaj nowatorskich rozwiązań we wszystkich aspektach Twojego biznesu - obsłudze klienta, logistyce, a nawet wyglądzie faktury. Drobiazgi potrafią przekonać niejednego niezdecydowanego, a przynajmniej zyskać jego uwagę czy przychylność. Sukces daje suma małych innowacji a nie Wielkie Slogany.

 10. Szukaj sojuszników


Bądź otwarty na współpracę z partnerami, bez nich sobie nie poradzisz (albo będzie Cię to dużo kosztować). Twój biznes jest osadzony w konkretnej społeczności i prawdopodobnie nawet nie zdajesz sobie sprawy jak wiele możesz zyskać budując dobre relacje z - pozornie obojętnymi dla Twojej firmy – partnerami.


Wojciech Dołkowski
Narodowy Program Przedsiębiorczości

 


Komentarze
jan 2012-12-05 16:34:18
ja sie zgodze z tym, ze trzeba byc innowacyjnym, wprowadzac rozne nowe metody, wlasnie takie które usprawnia funkcjonowanie firmy od wewnątrz. ja od jakiegos czasu uzywam narzędzia pomocnego w sprzedazy (livespace), musialem sie troche naszukac, protestowac, ale w koncu udalo mi sie znalezc cos co jest przydatne, ale jednoczesnie proste. przez rozne opcje można szybciej znajdowac klientow, a nie metoda na oslep. wciaz rozgladam się za nowosciami, ktore ulatwia mi zycie zawodowe

Dodaj komentarz

Treść
Nick
Przepisz kod z obrazka

Trudno dobrym prawem poprawić los ludzi, łatwo jednak pogorszyć złym

Franklin Delano Roosvelt

Czy wiesz, że...?

W Polsce już 10 procent ogólnych wydatków na reklamę trafia do internetu. Znaleźliśmy się pod tym względem na 7. miejscu w Europie
POLECAMY
Skąd pieniądze na założenie firmy? Oto 4 możliwości
Jak zdobyć finansowanie dla Twojego pomysłu?
Sms na rolce papieru, czyli niecodzienny pomysł na biznes
Narzędzie umożliwia zapisanie sms-ów.
Kurczaki do wynajęcia pomysłem na biznes
Standardowy koszt wynajęcia to 350$.
Piwo własnej roboty. Jak to zrobić, by zarobić?
Coraz więcej osób zarabia produkując piwo w domu.

Grupa Bankier.pl VAT.pl PIT.pl 24.pl systempartnerski.pl Twoja-Firma.pl PRNews.pl MamBiznes.pl Bankier.pl