rejestracja Zarabiaj na www
StartWiadomościPomysł na biznesPolak potrafiHistorie sukcesuStart-upPoradnikiBiznesplanZakładam firmęNiezbędnikForum

Jaką domenę wybrać dla własnej firmy?

Poleć znajomemu Wydrukuj artykuł Subskrbcja RSS
2013-04-11

Prowadzisz działalność i szukasz dobrej domeny? Dowiedz się co należy brać pod uwagę podczas wyboru adresu www.

 

W Polsce zarejestrowanych jest już ponad 2 miliony domen internetowych. W Europie jesteśmy już jednym z większych rynków domenowych. Dla porównania, w mowie codziennej człowiek wykorzystuje maksymalnie 10 tysięcy słów. Znalezienie dobrego adresu staje się więc coraz bardziej problematyczne.

W Internecie możemy spotkać się z adresami, które zawierają w sobie powszechnie używane słowa np. okna.pl, opony.pl, dachy.pl, sport.pl i wiele, wiele innych. Domeny te mają charakter generycznych. Znalezienie wolnej domeny z takim adresem jest bardzo trudne. Dlatego też, domeny generyczne są najczęściej przedmiotem obrotu na rynku wtórnym. 

Domeny generyczne są bardzo łatwe do zapamiętania, ponieważ bazują na bezpośrednich skojarzeniach związanych ze znaczeniem przypisywanym danemu słowu. Dodatkowo słowo w domenie jest traktowane przez wyszukiwarki jako fraza kluczowa, dzięki czemu strony z domenami generycznymi lepiej się indeksują. 

Należy jednak pamiętać, że nazwy generyczne mogą funkcjonować pod różnymi dostępnymi rozszerzeniami domen np. optyk.pl, optyk.com.pl, optyk.info.pl itp. i nie jest możliwe zabezpieczenie się przed taką sytuacją. Wystarczy, że inny abonent zarejestrował domenę z odmiennym rozszerzeniem i ma pełne prawo ją stosować. Odrębną kwestią pozostaje możliwość zakupienia domeny z najpopularniejszymi rozszerzeniami, co jednak z perspektywy ekonomicznej stać się może kosztowną inwestycją. Dodatkowo warto podkreślić, że Urząd Patentowy restrykcyjnie rozpatruje wnioski o zgłoszenie domen generycznych, Praktycznie nie jest bowiem możliwa rejestracja domeny generycznej jako słownego znaku towarowego.

Przeciwieństwo dla domen generycznych stanowią domeny zbudowane jako neologizmy. Zasadniczą różnicą w ich wypadku jest  unikalny i niepowtarzalny charakter, co pozwala budować strategię komunikacji w oparciu o elementy wyróżniające markę. Nazwy te mają również możliwość pełnej ochrony prawnej poprzez rejestrację jako znak towarowy. W ich wypadku koszty promocji w Internecie z pewnością będą wyższe. W dłuższej perspektywie czasu budowa marki – domeny, łatwo odróżnialnej od innych, przyniesie jej właścicielowi więcej korzyści. 

Planując model komunikacji w Internecie, należy dążyć do optymalizacji kanałów dotarcia do grupy docelowej. W naszej ocenie warto zadbać o to, by w swojej branży posiadać zarówno domenę zawierającą nazwę marki jak również domeny generyczne. Traktować je należy jako istotny element zaplecza ułatwiającego budowanie przewagi obecności w Internecie.

 

- Jak zarabiać na domenach?

 

Marcin Setlak

 


Komentarze
joozef 2013-02-11 21:08:27
Gdzie w tekście jest odpowiedź na pytanie z tytułu?
mycek 2013-02-12 21:14:05
jest napisany atramentem sympatycznym !!
adva 2013-04-26 16:24:41
Tu jest też niezły poradnik na ten temat: http://adnews.pl/poradnik-jak-wybrac-nazwe-domeny-internetowej-cz-1/
romek 2013-05-08 16:57:43
Tu jest napisane: Planując model komunikacji w Internecie, należy dążyć do optymalizacji kanałów dotarcia do grupy docelowej. W naszej ocenie warto zadbać o to, by w swojej branży posiadać zarówno domenę zawierającą nazwę marki jak również domeny generyczne. Czyli masz nazwę xyz.pl oraz np. opony.pl

Dodaj komentarz

Treść
Nick
Przepisz kod z obrazka

Wszystko co doskonałe, dojrzewa powoli

Arthur Schopenhauer

Czy wiesz, że...?

Według raportu Banku Światowego Doing business 2008 kraje, w których najłatwiej prowadzić biznes to Singapur, Nowa Zelandia, Stany Zjednoczone, Hongkong i Dania
POLECAMY
Pomysł, który pozyskał blisko 1 mln dolarów na Kickstarterze
Pomysł młodych Polaków dla cukrzyków rusza w świat
Pomysł narodził się podczas rozwijania innego projektu.
Ich filcowe torebki podbiły Polskę. Jak zaczynały?
Przez pierwsze 2 lata biznes godziły z pracą na etacie.
Na realizację pomysłu wydała blisko 1 mln zł
Małgorzata Stuła firmę założyła zaraz po studiach.

Serwisy Bankier.pl: