Marketing i sprzedaż
Poprzez tą część biznesplanu musimy pokazać w jaki sposób zamierzamy zarabiać. Ten fragment powinien przekonać czytającego, że jesteśmy świadomi co?, komu? i w jaki sposób będziemy sprzedawać. Strategia marketingowa winna być przygotowana na podstawie wiarygodnych danych o docelowym rynku, klientach, konkurencyjnych firmach i kontrahentach. Wybór danej strategii i jej celowość powinniśmy uzasadnić konkretnymi, merytorycznymi argumentami.
Ta część biznesplanu zbudowana jest na bazie koncepcji 4P:
1.Produkt (PRODUCT)
– cechy produktu
– jakość produktu, zarządzanie jakością
– unikalność produktu
– technologia wytwarzania
2.Cena (PRICE)
– strategia(polityka) cenowa (orientacja popytowa czy kosztowa)
– koszt jednostkowy produktu / usługi
– cena u konkurencji
– rabaty
– obecny i prognozowany udział w rynku
3. Dystrybucja (PLACE)
– strategia sprzedaży i dystrybucji
– opis wykorzystywanych kanałów dystrybucji (własne służby sprzedażowe, partnerzy, detal, eksport)
– partnerzy handlowi (zawarte umowy, zamówienia)
– formy płatności Usługi posprzedażowe i serwis
4. Promocja i reklama (PROMOTION)
– formy reklamy i promocji
– sposoby dotarcia do klienta (ulotki, foldery, billboardy, prasa, Internet, radio, telewizja)
– budżet reklamowy (jaki procent od dochodu będzie przeznaczany na reklamę)
– przeprowadzone i planowane kampanie reklamowe
– PR (Public Relations) – sposoby kreowania pozytywnego wizerunku firmy
Jak widać sporządzenie tej części biznesplanu wymaga niemałej pracy. Poszczególne elementy wymagają dość szczegółowych opisów i warto sumiennie do tego podejść. Ważne jest aby opracować tą część rzetelnie ponieważ wnioski z analizy posłużą w dalszych pracach, m.in. przy sporządzaniu prognozy sprzedaży.
Grzegorz Niewiadomy
MamBiznes.pl
-
„Naszym największym biznesem jest EKIPA Management, która zajmuje się rynkiem influencerów” – Łukasz Wojtyca, prezes zarządu EKIPA Holding
-
Franczyza – czym jest i jak działa? Zalety i wady prowadzenia biznesu w tym modelu
-
Spółka z o.o. – czy warto ją założyć? Zalety i wady firmy z ograniczoną odpowiedzialnością
Marketing, o którym tutaj mowa na pewno sprawi, że firma będzie znana. Jednak to będą duże koszta. Ja polecam marketing mobilny.
https://www.serwersms.pl/
Korzystam z usług tej firmy, która wysyła masowo SMS-y z promocjami i nowościami do potencjalnych klientów. Czyli, Ci co mają wiedzieć o firmie - wiedzą;] Tania reklama i efektywna. Dodatkowo dostajesz darmowy nr ShortCode i można pobrać aplikację na telefon, dzięki której na bieżąco możesz śledzić kazdy ruch.