Marketing i sprzedaż

Poleć znajomemu Wydrukuj artykuł Subskrbcja RSS
2010-11-12
Marketing i sprzedaż

Poprzez tą część biznesplanu musimy pokazać w jaki sposób zamierzamy zarabiać. Ten fragment powinien przekonać czytającego, że jesteśmy świadomi co?, komu? i w jaki sposób będziemy sprzedawać. Strategia marketingowa winna być przygotowana na podstawie wiarygodnych danych o docelowym rynku, klientach, konkurencyjnych firmach i kontrahentach. Wybór danej strategii i jej celowość powinniśmy uzasadnić konkretnymi, merytorycznymi argumentami.

 

Ta część biznesplanu zbudowana jest na bazie koncepcji 4P:

 

1.Produkt (PRODUCT)


- cechy produktu
- jakość produktu, zarządzanie jakością
- unikalność produktu
- technologia wytwarzania

2.Cena (PRICE)


- strategia(polityka) cenowa (orientacja popytowa czy kosztowa)
- koszt jednostkowy produktu / usługi
- cena u konkurencji
- rabaty
- obecny i prognozowany udział w rynku

3. Dystrybucja (PLACE)


- strategia sprzedaży i dystrybucji
- opis wykorzystywanych kanałów dystrybucji (własne służby sprzedażowe, partnerzy, detal, eksport)
- partnerzy handlowi (zawarte umowy, zamówienia)
- formy płatności Usługi posprzedażowe i serwis

4. Promocja i reklama (PROMOTION)


- formy reklamy i promocji
- sposoby dotarcia do klienta (ulotki, foldery, billboardy, prasa, Internet, radio, telewizja)
- budżet reklamowy (jaki procent od dochodu będzie przeznaczany na reklamę)
- przeprowadzone i planowane kampanie reklamowe
- PR (Public Relations) – sposoby kreowania pozytywnego wizerunku firmy

Jak widać sporządzenie tej części biznesplanu wymaga niemałej pracy. Poszczególne elementy wymagają dość szczegółowych opisów i warto sumiennie do tego podejść. Ważne jest aby opracować tą część rzetelnie ponieważ wnioski z analizy posłużą w dalszych pracach, m.in. przy sporządzaniu prognozy sprzedaży.

 

Zobacz przykładowy biznesplan

 

Grzegorz Niewiadomy

MamBiznes.pl

 

Komentarze
Tradeon 2014-02-15 19:54:17
http://x-profit.com/ sygnaly i rabaty forex.
Michi44 2014-02-15 19:55:37
sygnaly i rabaty forex.
Biz68nes 2014-08-12 11:52:58
Marketing, o którym tutaj mowa na pewno sprawi, że firma będzie znana. Jednak to będą duże koszta. Ja polecam marketing mobilny. https://www.serwersms.pl/ Korzystam z usług tej firmy, która wysyła masowo SMS-y z promocjami i nowościami do potencjalnych klientów. Czyli, Ci co mają wiedzieć o firmie - wiedzą;] Tania reklama i efektywna. Dodatkowo dostajesz darmowy nr ShortCode i można pobrać aplikację na telefon, dzięki której na bieżąco możesz śledzić kazdy ruch.

Dodaj komentarz

Treść
Nick
Przepisz kod z obrazka

Jeżeli istnieje sposób, by zrobić coś lepiej... znajdę go

Thomas A. Edison
Pit 2016

Czy wiesz, że...?

60 proc. kupujących w sklepach internetowych oraz na aukcjach stanowią mężczyźni
POLECAMY
Pomysł na biznes zaprogramował sobie na studiach
Zbuduj prostego robota w 2 godziny.
Takeandbuy.pl
Aplikacja oferująca wiele kuponów rabatowych głównie do lokalnych firm z ponad 40 największych miast.
Szukam-trenera.pl
Platforma jest internetową wyszukiwarką trenerów i instruktorów.
Doszkalaj.pl
Miejsce w internecie, w którym użytkownik bezpłatnie uzyskuje dostęp do obszernej bazy szkoleń.

Bonnier Business Polska