Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Analiza konkurencji w social media– co badać

Jednym z działań od których powinno się rozpoczynać budowanie swojej strategii marketingowej w social media jest analiza konkurencji. Dzięki temu łatwiej zbudujemy własną skuteczną kampanię, ale również będziemy wiedzieć czego unikać i jak wyróżnić się na tle konkurencji.


foto: Thinkstock

Żeby prawidłowo wykonać analizę konkurencji przede wszystkim musimy znać produkt, który chcemy promować – jaki ma charakter, do czego ma służyć i komu. W ten sposób będzie nam łatwiej wybrać podmioty, które świadczą usługi lub mają w ofercie produkty takie same albo bardzo podobne do naszych.

Po wyborze i poznaniu konkurencji można już rozpoczynać analizę, w której powinny znaleźć się wszystkie informacje będące pomocne w późniejszym planowaniu i realizacji naszych działań.

O miejscach

Na początek warto sprawdzić gdzie pojawia się nasza konkurencja – czy ogranicza się do najpopularniejszego Facebooka, czy może posiada konta także na innych portalach takich jak Instagram, Twitter albo YouTube. Jeśli funkcjonuje ona w danym medium to może oznaczać, że właśnie tam są osoby, do których również my możemy kierować swoje działania.

Należy też pamiętać, że analizę pod tym kątem można przeprowadzić również z perspektywy naszych planów. Jeśli chcemy uruchomić kanał na YouTube to konkurencją może być dla nas firma X, która nie koniecznie będzie potentatem na Facebooku – tam może królować nieobecna w każdym innym miejscu firma Y. Warto brać to pod uwagę i z dużą starannością poszukiwać konkurencji w każdym medium społecznościowym, a nie według jednej ustalonej wcześniej listy.

O fanach

Gdy już odnajdziemy naszych konkurentów oraz wszystkie miejsca gdzie działają, trzeba przeanalizować ich fanów. Nie jest to łatwa sprawa, bo najprawdopodobniej nie mamy dostępu do szczegółowych danych, ale zwykle ogólnodostępne są takie informacje jak ilość fanów, subskrybentów czy obserwujących. Ważne jest zbadanie wzrost ich liczby w skali tygodnia czy miesiąca.

Sprawdzić należy także to, co jest jedną z kluczowych kwestii mediów społecznościowych – zaangażowanie fanów. Od liczby fanów ważniejsze są informacje na temat komentarzy i polubień pod filmami lub postami. Jeśli fani niechętnie wchodzą w interakcje z naszą konkurencją to może oznaczać, że profil albo nie jest dobrze prowadzony i nie jest zbyt atrakcyjny albo społeczność zainteresowana danymi treściami nie jest zbyt chętna do działań – a to wskazówka również dla nas.

O treściach

Zdjęcia, filmy, linki, infografiki? Sprawdzenie co wypełnia profil konkurencji jest bardzo ważną częścią analizy. W ten sposób nie tylko poznamy sposób w jaki działa, ale również sprawdzimy co najbardziej podoba się fanom i będziemy mogli łatwiej dostosować swoją zawartość.

W ten sposób dowiemy się też w pewnym sensie jaką wagę przykłada do działań w social mediach dana firma. Jeśli grafiki są dedykowane, a linki zwykle przenoszą nas do treści, które są tworzone przez firmę na np. blogu firmowych oznacza to, że z pewnością media społecznościowe są ważnym elementem jej strategii. To sygnał, że konkurencja nie próżnuje, a my żeby się wyróżnić na jej tle musimy postarać się jeszcze bardziej.

O działaniach

Prowadzenie kont w mediach społecznościowych nie ogranicza się tylko do wypełniania ich treściami tekstowymi czy graficznymi – równie ważne są konkursy, aplikacje i inne działania w założeniu mające powiększać grono osób, które rozpoznają daną markę.

Sprawdźmy częstotliwość konkursów, ich charakter, nagrody, ilość osób biorących w nim udział, a także ilość i to czego dotyczą związane z kontem aplikacje. Należy jednak pamiętać, że kopiowanie pomysłów nie jest mile widziane i z pewnością nie umknie uwadze fanów, dlatego lepiej wykazać się kreatywnością niż skopiować lub mocno „inspirować się” nawet najbardziej udanym pomysłem konkurencji.

Media społecznościowe to nie wszystko – dużo firm działa również na forach dyskusyjnych, współpracuje z blogerami lub serwisami i tam zamieszcza artykuły sponsorowane. Te działania również powinniśmy wziąć pod uwagę w naszej analizie i spróbować ocenić ich rezultaty.

Wnioski

Cała analiza służy jednemu – wyciągnięciu wniosków. Stworzenie udanej strategii działań jest praktycznie niemożliwe bez wiedzy o konkurencji oraz o tym gdzie i co ona robi, żeby się promować. Spróbujmy stwierdzić, w jakim miejscu mamy szansę zaistnieć i gdzie jest luka, a gdzie powinniśmy bardzo się postarać, żeby zostać zauważonym i chociaż trochę pokazać się na tle mocnego konkurenta. Jakie narzędzia powinniśmy stosować, a jakie nie dają wymiernych rezultatów.

Po opracowaniu i wdrożeniu naszej strategii działań w mediach społecznościowych nie należy jednak zapominać o późniejszej, cyklicznej analizie. Powinniśmy stale monitorować działania naszych rywali i w razie potrzeby dostosowywać do nich nasze. Social media są tak dynamiczne, że należy reagować szybko, ale przede wszystkim skutecznie.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.