Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jakdojade.pl, czyli tak się robi serwis z 3 mln użytkowników

Nigdy nie mieliśmy dużo pieniędzy na promocje. Stawialiśmy na jakość, sądząc że dzięki niej użytkownicy będą informować się wzajemnie – i to się udało – a więc najlepiej zadziałał marketing szeptany – mówi Bartosz Burek, zarządzający platformą JakDojade.pl.

Powiedz proszę użytkownikom, którzy pierwszy raz słyszą o JakDojade.pl czym jest ten projekt?

Jakdojade.pl jest planerem podróży komunikacji miejskiej umożliwiającym zaplanowanie przejazdu pomiędzy dowolnymi punktami w aglomeracji. System wyznacza optymalną trasę pokazując na z jakich środków transportu korzystać, gdzie się przesiadać, o której rozpocząć podróż i kiedy będziemy na miejscu. Rozwiązanie dostępne jest na wielu platformach (aplikacja webowa, strona mobilna, aplikacje na iOS, Adroid, Windows Phone).

Jak w praktyce wygląda korzystanie z aplikacji?

Wpisujemy punkt startowy (adres, nazwę przystanku, POI) lub w przypadku aplikacji mobilnych nasza lokalizacji pobierana jest dzięki GPSowi z telefonu oraz dowolnie zdefiniowany punkt docelowy. Jakdojade zaproponuje optymalną trasę przejazdu, podając informacje na który przystanek się udać, w jaki autobus/tramwaj/metro/pociąg wsiąść, gdzie się przesiąść i o której będziemy na miejscu – pokazując trasę dojścia z ostatniego przystanku.

Dodatkowo użytkownik otrzyma informacje o cenie biletu. Może także sobie sprawdzić rozkład jazdy dla dowolnej linii na każdym przystanku. A dla mniej zorientowanych Jakdojade umożliwia nawigowanie użytkownika, pokazując gdzie obecnie się znajduje i jaki jest postęp trasy. Usługa jest bardzo zaawansowana i w znaczący sposób ułatwia przemieszczanie się po mieście.

Czy projekt rozwijany jest ze środków własnych i generowanych zysków czy może pozyskaliście inwestora? Jeśli tak to jakiego i na co były potrzebne środki?

Inwestorzy zostali pozyskani jeszcze przed uruchomieniem projektu. Pieniądze wówczas pozyskane miały posłużyć na rozwój usługi do czasu generowania odpowiednich przychodów. Dodatkowo firma pozyskała fundusze unijne, które w znaczący sposób pomogły rozwinąć produkt w początkowej fazie. Od 2011 firma utrzymuje się z generowanych zysków.

Czym zajmowaliście się zanim uruchomiliście Jakdojade? Kim są wszyscy pomysłodawcy projektu?

Studiowaliśmy. W zasadzie jest to pierwsza praca całej naszej trójki – zaangażowanej w operacyjny rozwój jakdojade.pl. Artur i Mikołaj będąc jeszcze na studiach pracowali w firmach informatycznych, jednakże podjęli decyzje że chcą pracować ‚na swoim’. Byli świeżo po studiach informatycznych na Politechnice Poznańskiej, ja natomiast zaczynałem zaczynałem 4. rok studiów na Uniwersytecie Ekonomicznym.  

Skąd macie dane pozwalajace na wyznaczanie tras w poszczególnych miastach? Jak aktualizujecie informacje o danym mieście?

Współpracujemy z przewoźnikami we wszystkich miastach. W naszym serwsie najważniejsze są aktualne dane. Wdrażając miasto, czy danego przewoźnika podpisujemy porozumienie o współpracy i ustalamy format w którym będziemy otrzymywać rozkłady oraz ścieżkę udostępniania – dzięki temu aktualizacje mogą odbywać się automatycznie lub pół-automatycznie.

Czy trudno współpracuje się z przestawicielami miejskich przewoźników i innych instytucji? Jakie bariery musicie pokonywać?

Dobrze nam się współpracuje z przewoźnikami. Na początku musiałem wykonać gigantyczną pracę, polegającą na dzwonieniu, pisaniu maili, jeżdżeniu na spotkania, dzięki której zainteresowali się tego typu rozwiązaniem. Teraz nowi przewoźnicy sami się do nas zgłaszają chcąc, by nasz system uwzględniał ich przy planowaniu podróży.

W ilu miastach jest już możliwe korzystanie z Jakdojade?

Obecnie jest to możliwe w 18 aglomeracjach, czyli mówimy tutaj o kilkudziesięciu przewoźnikach.

Powiedz proszę coś o statystykach projektu.

Miesięcznie odnotowujemy blisko 3 miliony unikalnych użytkowników, korzystających ze wszystkich platform. Liczba użytkowników aplikacji webowej jest względnie stała, natomiast osób używających serwisu mobilnie przybywa z miesiąca na miesiąc.

Z czego czerpiecie przychody?

Głównie z reklam. Dodatkowymi kanałami jest sprzedaż wersji premium na iOS i Androida oraz API Jakdojade.

Jakimi kanałami docieracie do użytkowników i jakie formy promocji są najbardziej efektywne?

Nigdy nie mieliśmy dużo pieniędzy na promocje. Stawialiśmy na jakość, sądząc że dzięki niej użytkownicy będą informować się wzajemnie – i to się udało – a więc najlepiej zadziałał marketing szeptany.

Jakie jest główne źródło wejść na stronę? Google czy wejścia bezpośrednie?

Bezpośrednio. Marka jest już na tyle znana że użytkownicy nie szukają jej poprzez wyszukiwarki tylko bezpośrednio wpisują w przeglądarkę.

Ile osób obecnie pracuje nad rozwojem JakDojade i czym się zajmują?

Cały zespół obecnie liczy 11 osób i są to głównie informatycy. Największy nacisk kładziemy teraz na rozwój mobile’a.

W ilu miastach docelowo chcecie być obecni?

Nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie wprost. Jeżeli miasta/czy przewoźnicy wykazują chęć współpracy i chcą współfinansować wdrożenie i późniejsze utrzymanie to możemy dodać wszystkie miasta gdzie jest transport miejski. Nasz model biznesowy bazuje o reklamy i w miastach, gdzie liczba mieszkańców jest mniejsza oraz sieć komunikacyjna łatwiejsza do ogarnięcia wówczas nie jest to dla nas do końca opłacalne, dlatego wdrażamy mniejsze miasta przy jakimś wsparciu finansowym z ich strony.

Czy planujecie ekspansję na globalny rynek?

Zasadniczo tak – chcemy spróbować powielić nasze rozwiązanie w innych europejskich krajach. Mamy już jedno testowe wdrożenie w Niemczech. Generalnie nasz plan na rozwój skupiony jest wokół transportu miejskiego i dodawaniu nowych funkcji ułatwiających podróżowanie po miastach i aglomeracjach.

Plany na najbliższą przyszłość to wydanie wersji aplikacji uwzględniającej rzeczywiste położenie pojazdów (użytkownicy będą mogli podejrzeć gdzie znajduje się ich autobus, czy tramwaj na który czekają, a także będąc już w podróży aplikacja będzie podpowiadała o możliwości przesiadek pomimo opóźnień czy jakichś przyspieszeń). Dostęp do danych o rzeczywistym położeniu pojazdów mamy obecnie we Wrocławiu i Białymstoku. Oprócz tego duży projekt, który realizujemy to możliwość zakupu biletu na przejazd. Będzie to dodatkowa funkcja w aplikacji.

Powiedz proszę jakie jest Twoim zdaniem źródło sukcesu i elementy, które zdecydowały o powodzeniu projektu Jakdojade.pl?

Wydaje mi się że jest to odpowiednio dobrany zespół – kluczem są ludzie. Cechy jakimi wykazała się nasza trójka były wzajemnie się uzupełniające, pozwalające znaleźć kompromis w każdej sytuacji. Znaleźliśmy niszę, w którą weszliśmy i dzięki racjonalnemu prowadzeniu projektu wykorzystaliśmy swoją szansę i odnieśliśmy sukces. Obecnie wszystkie osoby do zespołu dobieramy w taki sposób żeby się jeszcze szybciej rozwijać i powielać sukces w kolejnych realizowanych przez nas projektach. 

– Carpooling.pl, czyli jak studencki pomysł podbija świat

– Zarabia sprzedając kursy w internecie

– Od małego pokoju z dwoma PC w leasingu do sukcesu w biznesie

Dziękuję za rozmowę

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
asd 23 lip 2014 (00:42)

dodajcie jeszcze linie lotnicze! :)