Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Sprzedajesz w sieci? Uważaj na podatki

Ujednolicenie dyrektyw unijnych pozwala przedsiębiorcom bez dodatkowych procedur prowadzić działalność e-commerce na terenie UE. Jednak cały czas powstają kontrowersje wokół tego, na terenie, którego państwa powstaje wówczas obowiązek podatkowy. Dotyczą one zarówno właścicieli małych sklepów internetowych, jak również dużych firm e-commerce. Czy ich właściciele mają wpływ na to, w jakim kraju będzie odprowadzany podatek VAT?

Właściciele platform e-commerce coraz chętniej poszerzają swoją działalność również poza granice Polski. Istnieją także sytuacje, w których Polacy mieszkający na terenie Unii Europejskiej i tam prowadzący firmę, z różnych względów, przenoszą sprzedaż wysyłkową do naszego kraju kontynuując ją na wcześniejszych zasadach. W takim momencie rodzi się pytanie o to jak będzie wyglądała kwestia opodatkowania? Czy przedsiębiorca będzie mógł dobrowolnie wybrać kraj w którym będzie odprowadzał podatek VAT?

Sprzedaż wysyłkowa za granicę

Zgodnie z przepisami – art. 2 pkt 23, art. 23, art. 106 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU nr 54, poz. 535 ze zm.) przez sprzedaż wysyłkową rozumie się sprzedawanie towaru przez Internet nabywcom prywatnym z krajów Unii Europejskiej. Ważne w tym względzie pozostaje rozróżnienie na sprzedaż wysyłkową na terytorium Polski oraz wychodzącą poza granice naszego kraju. W sytuacji gdy przedsiębiorstwo chce poszerzyć swoją działalność, sprzedając towar również w innych krajach UE, w myśl przepisów, jest zarejestrować się jako czynny podatnik podatku VAT.

Co to oznacza? Właściciel działalności e-commerce, który chce powiększyć zakres swojej firmy, nie może korzystać z ulg, wynikających z niskich obrotów rocznych ( do 150 000 zł). Natomiast sam status czynnego podatnika VAT nie upoważnia przedsiębiorcy do tego, aby sprzedawać za granicę dowolne towary. Ustawodawca sprecyzował kategorie przedmiotów, niepodlegających tej zasadzie. „ Podobnie sytuacja wygląda w przypadku osoby, która ma zarejestrowaną działalność na terenie UE, a z jakiś względów, przebywa na terenie Polski i stąd chce dokonywać sprzedaży wysyłkowej.

W tym przypadku nie istnieje konieczność przeniesienia firmy z danego kraju na teren naszego państwa. Taki przedsiębiorca musi poinformować o tym Urząd Skarbowy w Warszawie oraz od tej chwili odprowadzać w Polsce podatek VAT. Chociaż w praktyce dana osoba będzie prowadziła działalność w Polsce, to jednak zgodnie z dyrektywami unijnymi, ważne jest m.in. to w jakim państwie została wykupiona domena oraz powierzchnia serwerowa.”– mówi Maria Duda, Prezes Ekoconsultant spółka z o.o., specjalizującej się m.in. w rachunkowości i transakcjach międzynarodowych.

Miejsce opodatkowania sprzedaży wysyłkowej

W większości przypadkach uzyskanie statusu czynnego podatnika VAT pozwala przedsiębiorcom na to, aby rozpocząć sprzedaż na terenie UE. Zdarzają się jednak takie sytuacje w których konieczne jest zarejestrowanie się do VAT w kraju, do którego prowadzona jest sprzedaż. Tutaj kluczową rolę odgrywa wartość netto towarów. Każde państwo członkowskie indywidualnie ustala kwotę limitu, po przekroczeniu której każda kolejna dostawa będzie podlegała opodatkowaniu VAT-em w kraju, w którym realizowana jest sprzedaż. W poszczególnych krajach kwota limitów waha się od 35 tys. euro do 100 tys.

Oznacza to, że do chwili jego przekroczenia przedsiębiorca może być opodatkowany np. w Polsce. Jednak po przekroczeniu limitu jest zobligowany do dokonania rejestracji w rozliczeniach wewnątrzwspólnotowych i dopełnienia obowiązków związanych z VAT UE. Zasadniczo oznacza to, że skala sprzedaży w danym kraju determinuje czy firma może korzystać z uproszczeń w tej kwestii. Okazuje się, iż nawet bardzo duże przedsiębiorstwa rozpoczynające sprzedaż w danym kraju mogą korzystać z tego przywileju. Dopiero w chwili przekroczenia określonych limitów istnieje obowiązek zarejestrowania się jako podatnika w danym kraju UE.

Ujednolicenie przepisów związanych z prowadzeniem sprzedaży wysyłkowej umożliwia przedsiębiorcom sprawne dokonywanie transakcji pomiędzy krajami UE.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
pajmano 20 sie 2014 (08:05)

Sprzedaż w sieci najlepiej organizować przez optymalizację. Poczytajcie o UK, optymalizacji Pawła Kurnika. Działasz z polski, prowadzisz polską księgowość, a korzystasz z zagranicznych preferencji. Np. 50 tysięcy to kwota wolna od podatku. Rocznie daje to 15 tysięcy oszczędności. I jak z tego nie korzystać?