Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Import z Chin. Jak zorganizować transport z Azji?

Większość osób importujących towar z Azji wybiera transport morski – ponieważ jest on najtańszy. Transport lotniczy opłaca się wówczas, gdy wartość przysyłki jest duża, a jej waga niewielka, gdy zamawiamy na próbę małą ilość towaru albo gdy bardziej zależy nam na czasie niż na kosztach. Zapraszamy do lektury szóstego odcinka cyklu poświęconego importowi z Chin.

Niezależnie od tego, czy towar przyleci do kraju samolotem czy też przypłynie statkiem, zaczynamy od ustalenia warunków dostawy towaru z chińskim sprzedawcą. Robi się to już na etapie negocjacji. Obowiązkowa jest tu znajomość reguł Incoterms 2000, określających podział kosztów, obowiązków i odpowiedzialności za towar. 

Chińczycy bardzo chętnie oferują kupującym warunki CIF (Cost Insurance and Freight) lub CFR (Cost and Freight). Na pierwszy rzut oka wydają się one bardzo dogodne dla kupującego – chiński partner załatwia i opłaca transport towaru aż do portu wyładunku. W przypadku warunków CIF opłaca też ubezpieczenie. 

My jednak zdecydowanie odradzamy zarówno CIF jak i CFR. Importer nie ma bowiem wpływu na wybór przewoźnika i firmy, która ubezpiecza towar i w efekcie często czekają go niemiłe niespodzianki. Zdarza się np., że towar płynie przez kilka miesięcy zawijając po drodze do różnych portów, ponieważ chiński sprzedawca wybrał najtańszego przewoźnika z możliwych. Albo, że statek przypływa do kraju, a tu armator żąda dodatkowej opłaty za zwolnienie towaru. A już regułą jest, że jeśli dojdzie do sytuacji, w której trzeba wypłacić ubezpieczenie, okazuje się, że są z tym ogromne problemy. 

zdjęcie: iStock.com


Jakie jest więc najbardziej korzystne rozwiązanie? Jeśli wybieramy przesyłkę lotniczą, a towar waży mniej niż 100 kg, najlepiej wybrać formułę EXW (kupiec ponosi koszty i wszelkie ryzyko związane z transportem towaru od momentu odbioru z fabryki) i skorzystać z usług firmy kurierskiej, która dostarcza „door to door” i współpracuje z agencjami celnymi. Jeśli towar waży więcej niż 100 kg to niezależnie od tego, czy wybieramy dla niego drogę morską czy lotniczą, należy nawiązać współpracę z firmą spedycyjną. Samodzielne negocjacje z armatorem lub operatorem lotów cargo są czasochłonne i skomplikowane – niewarte zachodu, zdecydowanie lepiej zdać się na usługę spedytora. 

A z chińskim sprzedawcą warto umówić się na warunki FOB (Free on Board). Wtedy chiński producent ponosi koszty transportu, załadunku oraz ubezpieczenia towaru do momentu przekroczenia przez towar burty statku w porcie załadunku. Dalej towar przejmuje spedytor. Dość popularna jest też opisana wyżej formuła EXW, którą również najlepiej realizować ze spedytorem. 

Przed kontaktem ze spedytorem należy przygotować następujące informacje: 

objętość towaru/rodzaj kontenera, w jaki towar będzie zapakowany,

waga towaru,

rodzaj towaru,

miejsce odbioru towaru (EXW) bądź port załadunku (FOB),

miejsce dostawy (możemy zamówić transport drogowy z portu do magazynu albo odebrać towar z portu własnym środkiem transportu). 

Jeżeli towar nie wypełni całego kontenera będzie to zamówienie drobnicowe i wówczas dodatkowo trzeba podać:

sposób pakowania towaru (np. kartony, palety, skrzynie),

rozmiary opakowania (długość x szerokość x wysokość),

ilość opakowań.

Spedytor kontaktuje się z armatorem, składając na podstawie tych danych zamówienie wykonania przewozu morskiego, a chiński agent spedytora dogrywa z przedstawicielem fabryki załadunek towaru.

Rejs z Szanghaju do Gdyni trwa ponad 40 dni a do Hamburga około 30. Ten czas warto wykorzystać najlepiej na przygotowanie dokumentacji do odprawy celnej. Wielu spedytorów współpracuje z agencjami celnymi, z którymi załatwia formalności związane z odprawą. Warto jak najwcześniej przesłać do spedytora dokumenty takie jak: konosament, faktura, packing list, certyfikaty. Jeśli spedytor zauważy niedopatrzenie, może poinformować o tym importera, wtedy jest jeszcze szansa zdobycia potrzebnych dokumentów. Przeczytaj pozostałe poradniki:

– Import z Chin: od czego zacząć?

– Import z Chin: jak przejść formalności krok po kroku?

– Import z Chin. Jak prowadzić negocjacje?

– Import z Chin. Jak zweryfikować dostawcę?

– Import z Chin. Jak sprawdzać towar?

 
Iuliia Oryshko,

specjalista ds. operacyjnych Importuj z Nami

Marta Sadler, 

Specjalista ds. OperacyjnychImportuj z Nami

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Tomasz96 14 sty 2019 (16:09)

Faktycznie, sprawa nie jest taka prosta. Do tematu trzeba podejść z odpowiednią rozwagą, chodzi w końcu o Wasze transporty. Na szczęście w Polsce działa to bardzo dobrze i takie kwestie jak transport palet szczecin nie stanowią żadnego wyzwania. Warto mieć to na uwadze.