Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

4 najważniejsze elementy każdego startupu

Inwestycja w startup wiąże się z ogromnym ryzykiem. Zarówno inwestorzy prywatni, jak i fundusze Venture Capital doskonale zdają sobie z tego sprawę. Podjęcie decyzji o sfinansowaniu danego przedsięwzięcia poprzedza niezwykle wnikliwa analiza. Pomimo tego, że selekcja startup’ów zaczyna się już na poziomie weryfikacji pomysłu, to i tak większość pomysłów, które zostaną sfinansowane bankrutuje. 

Faktem jest, że dofinansowanie zdobywają zazwyczaj ci pomysłodawcy, których startup’y budzą zaufanie u inwestora i stosunkowo łatwo ocenić ich potencjał. Najprostszą drogą do zdobycia funduszy na rozwój swojego biznesu to sprawić, żeby inwestor czuł się komfortowo z tobą i twoim pomysłem. Poniżej przedstawiono kilka elementów, które najczęściej budzą niepokój wśród inwestorów.

Pomysłodawca i zespół stojący za pomysłem

Stwierdzenie, że inwestuje się w ludzi a nie w pomysły jest jak najbardziej prawdziwe. Nawet najlepsza idea biznesowa może zostać zniszczona, gdy będzie realizowana przez nieodpowiednie osoby. Dlatego znaczenie większe szanse na uzyskanie przychylności inwestora mają projekty, za którymi stoi zespół o wzajemnie uzupełniających się kompetencjach. Ważne jest również, żeby startup posiadał wyrazistego lidera. Nie ma bowiem nic gorszego, niż bezbarwny lider lub co gorsza kilku członków zespołu aspirujących do tej roli. Prędzej czy później taka szkodliwa sytuacja doprowadzi do pożaru, który może być trudny do ugaszenia. Wybierając lidera, zespół powinien przede wszystkim kierować się dobrem projektu. Niezwykle ważna jest weryfikacja zdolności interpersonalnych, umiejętności kierowania czy motywowanie zespołu do działania.

Długoterminowa wizja

Podejmując rozmowy z funduszem VC, musisz posiadać ukształtowaną, przemyślaną wizję własnego przedsięwzięcia, którą będziesz w stanie przekonująco przedstawić i obronić. Jeżeli chcesz być sternikiem startup’u, musisz pokazać, że wiesz co chcesz uzyskać, jakie są twoje cele i jak je osiągnąć. Wraz z rozwojem projektu mogą ulegać zmianom przyjęte wcześniej założenia lecz inwestor ma tego świadomość. Jednak na początku rozmów inwestor chce się dowiedzieć, czy masz plan dotyczący własnego biznesu, jego funkcjonowania oraz rozwoju. Jeśli nie, to projekt zostanie odrzucony.

Koszty realizacji przedsięwzięcia

Finansowe aspekty każdego startup’u powodują zwykle najwięcej trudności dla pomysłodawców. Na prognozę przychodów inwestorzy patrzą z dużym dystansem, gdyż zazwyczaj trudno je oszacować. Nie można jednak liczyć na wyrozumiałość w przypadku kosztów. Ta wartość musi być dokładnie oszacowana i nie powinna budzić większych wątpliwości. Jest to wartość, którą znacznie prościej wyliczyć. Startup nie może być studnią bez dna. Inwestor finansujący nowy biznes, zazwyczaj przeznacza wystarczającą ilość środków na  uruchomienie sprzedaży produktu lub usługi, dlatego dokładne oszacowanie kosztów ma niezwykle duże znaczenie.

Potencjał pomysłu

Nadrzędnym celem każdego inwestora jest osiągnięcie wysokiej stopy zwrotu. Ryzyko, które podejmuje musi mu się opłacić. Nikt nie zainwestuje w projekt, w którym nie odnajdzie przyszłej wartości. Na potencjał pomysłu składają się następujące elementy: wielkość rynku, konkurencja, czas wdrożenia produktu lub usługi, spodziewane tempo rozwoju. Najważniejszy jest jednak klient. Jeżeli masz pomysł na produkt lub usługę, bez której nie będzie mógł żyć, to inwestor na pewno dostrzeże potencjał.

Przedstawione powyżej aspekty wydają się być oczywiste. Jednak praktyka rynkowa potwierdza, że pomysłodawcy cały czas zapominają o najprostszych rzeczach. W kontakcie z inwestorem jest tylko jedna szansa, żeby zrobić dobre wrażenie. Jeśli w pełni nie wykorzystasz tego czasu, na przekonanie go do siebie i swoich pomysłów, możesz usłyszeć negatywną decyzję. Warto dokładnie przemyśleć swój startup pod kątem wskazanych wyżej elementów i przygotować się na trudne pytania, które z pewnością mogą pojawić się podczas rozmowy z inwestorem.

Paweł Dembek,

AerFinance SE, www.aerfinance.eu

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.