Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Inwestycja w content marketing. Czy to się opłaca?

Content marketing odgrywa coraz większe znaczenie podczas promocji różnego rodzaju produktów i usług w sieci. Zewsząd otrzymujemy informacje, że treści content marketingowe nie są tak nachalne jak tradycyjne reklamy i dają odbiorcom rzeczywistą wartość, to dobrze jest w nie inwestować. Czy jednak content marketing daje gwarancję sukcesu? Czy możemy mieć gwarancję, że działania wykonane w ramach tej usługi są rzeczywiście skuteczne?

Jeśli rozważasz, czy warto inwestować pieniądze w content marketing, to ten artykuł z pewnością pomoże Ci podjąć właściwą decyzję. Poznasz argumenty przemawiające za siłą tej usługi, a jednocześnie dowiesz się, jakie są jej słabe strony i na co w tym względzie powinieneś zwracać uwagę.

2014 – rok marketingu treści w Polsce

Marketing treści już od kilku lat króluje za granicą, w Polsce jednak dopiero zaczynamy odkrywać jego szerokie możliwości. Mimo że rok 2014 został okrzyknięty rokiem content marketingu w Polsce, to w praktyce nie do końca wszystko udało się tak, jak chcieliby tego marketingowcy. Otóż wiele firm nie pojęło w pełni istoty tej usługi, a podejmowane przez nie kroki były błędnie nazywane elementami strategii content marketingowej. Nie mogę wprawdzie zaprzeczyć, że istnieje bardzo cienka granica np. między content marketingiem a reklamą natywną czy content marketingiem a inbound marketingiem, jednak to właśnie do zadań specjalistów należy ich rozpoznawanie, odróżnianie i sprawne się po nich poruszanie.

Promocja za pośrednictwem treści

Content marketing to promocja wybranych usług, produktów a nawet firm za pośrednictwem wartościowych treści. Mowa zarówno o wysokiej jakości artykule eksperckim opublikowanym w poczytnym portalu internetowym, jak i o krótkim filmie wideo obrazującym możliwości wykorzystania np. danego produktu. W grę wchodzą również prezentacje, infografiki, podcasty, webinary itp.

W tym wszystkim nie można jednak zatracić istoty rzeczy, czyli wartości dla odbiorcy – contentu nie tworzy się po to, żeby poinformować o swoich produktach (to robi reklama), content tworzy się po to, żeby odpowiedzieć na wątpliwości odbiorców i przekazać im informacje, które będą mogli później w jakiś sposób wykorzystać.  Wystarczy pomyśleć o tym tak, że dla odbiorcy zdecydowanie większą wartość będzie przedstawiała treść pokazująca, w jaki sposób używać danego produktu, niż taka, w którym ten sam produkt zostanie podniesiony do najwyższej rangi, ale tak właściwie nie będzie wiadomo, do czego służy.

Czas i koszty

W tym miejscu chciałabym podkreślić, że przygotowywanie treści content marketingowych zajmuje dużo czasu i zwykle wymaga zaangażowania więcej niż jednej osoby. Często bowiem potrzebni są specjaliści z danej dziedziny, którzy pełnią rolę konsultantów podczas tworzenia poszczególnych treści – same materiały nie wystarczą, ponieważ nie zawsze można znaleźć w nich niezbędne dane. Z tych też powodów usługa content marketingu nie jest tania. Jeśli będziesz chciał więc z niej skorzystać, musisz liczyć się z wysokimi kosztami. Niech Cię to jednak nie zrazi. Pamiętaj, że content marketing to nie tylko przygotowanie materiału, który następnie można „wrzucić do sieci”. To również badania rynku i potrzeb klienta, a następnie przygotowywanie na tej podstawie pełnej strategii działania. Dopiero później następuje proces tworzenia treści oraz ich dystrybucja.

Jak to działa?

 

Musisz wiedzieć, że bardzo trudno jest zmierzyć efekty tej usługi, ponieważ rozkładają się dość szeroko w czasie – można je nawet zauważyć dopiero po kilku miesiącach regularnie prowadzonych działań. Poza tym content marketing nie sprzedaje bezpośrednio, ale buduje świadomość internautów, czyli potencjalnych klientów. Jego celem jest przedstawienie danej firmy i nie tyle zaprezentowanie jej oferty, co pokazanie, że firma jest godna zaufania i troszczy się o swoich klientów, a jej produkty bądź usługi są rzeczywiście wartościowe.

Najważniejsze nie jest to, żeby zdobyć uwagę potencjalnego klienta (tak, jak ma to miejsce w przypadku reklamy), ale to żeby tę uwagę zatrzymać na dłużej. Odbiorca musi bowiem czuć, że dana marka rzeczywiście dba o jego potrzeby – to rodzi przywiązanie, zaufanie, a w końcu i chęć posiadania oferowanych przez nią produktów czy polecanie ich bliskim i znajomym.

Inwestuj w content marketing, jeśli…

Jeśli chcesz bezpośrednio porozumieć się ze swoimi odbiorcami – zainwestuj w content marketing. Jeśli zależy Ci na wygenerowaniu leadów sprzedażowych – zainwestuj w content marketing. Jeśli chcesz zbudować lojalność swoich klientów i wzmocnić powstałe między Wami relacje, a także zaangażować w życie swojej firmy zgromadzoną wokół niej społeczność – zainwestuj w content marketing. Wreszcie jeśli chcesz dotrzeć ze swoją marką do szerokiego grona odbiorców i zwiększyć ruch na swojej stronie www – zainwestuj w content marketing, to usługa, której efekty z pewnością sprostają Twoim wymaganiom.

Nie inwestuj w content marketing, jeśli…

Jeśli zależy Ci na szybkim zwiększeniu sprzedaży. Jeśli jesteś zwolennikiem teorii, że efekty pracy mają być od razu widoczne i łatwe do zmierzenia. Jeśli sądzisz, że jeden czy dwa artykuły wpłyną pozytywnie na Twoją sytuację finansową i od razu osiągniesz dzięki nim korzyści. Naprawdę nie inwestuj w content marketing, to nie jest usługa dla Ciebie.

Potencjał content marketingu

Content marketing może przynieść Ci wiele korzyści, dlatego warto w niego inwestować. Musisz jednak pamiętać, że nie jest to usługa jednorazowa, która przynosi natychmiastowe efekty, jak np. reklamy Google AdWords. Działania w ramach marketingu treści powinny być prowadzone stale i systematycznie przez co najmniej 3 miesiące, ponieważ jest to okres optymalny do tego, aby móc zaobserwować wyraźne rezultaty. Najważniejsze w tym wszystkim jest bowiem przekonanie odbiorców, że danej firmie naprawdę na nich zależy i dlatego można obdarzyć ją zaufaniem.

Inwestując w content marketing, nawiązujesz bezpośredni kontakt ze swoją grupą odbiorczą, wpływasz na pozycję swojej strony w wynikach wyszukiwania (wspierasz więc usługę pozycjonowania), budujesz w sieci wizerunek eksperta w swojej branży i masz pośredni wpływ na sprzedaż. Content marketing to usługa o dużym potencjale, dlatego warto się nią bliżej zainteresować.

Joanna Poczęsna

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
marek.AK 4 kwi 2015 (14:36)

Podczas realizacji kampanii content marketingowej należy zwrócić uwagę na częste błędy popełniane przy jej prowadzeniu - http://nowy.marketing/7-grzechow-glownych-w-content-marketingu.html