Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Własny start-up: czy i jak go ubezpieczyć?

Prowadząc własną firmę często zapominamy, że od niektórych ryzyk związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej można się ubezpieczyć. Takich jak roszczenia osób trzecich, wypadki losowe, czy zniszczenie sprzętu elektronicznego. Zakup polisy dla mikro przedsiębiorcy to niewielki wydatek – kilkaset złotych rocznie. 

Wybierając polisę, należy zastanowić się nad grupą ryzyk związanych z prowadzoną działalnością i zabezpieczyć się na wypadek różnych nagłych sytuacji. Dla przykładu, ubezpieczenie OC ochroni nas w przypadku roszczeń osób trzecich, a przed skutkami strat majątkowych zabezpieczy nas ubezpieczenie mienia. W przypadku nieoczekiwanych zdarzeń losowych fachową pomoc zapewni firmowe assistance. 

Ochrona odpowiedzialności cywilnej

Roszczenia osób trzecich wobec początkujących przedsiębiorców mogą wiązać się wysokimi kosztami, co może znacznie zachwiać stabilnością firmy, a nawet skutkować jej zamknięciem. Dlatego też polisa, gwarantująca ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, jest niezbędna w każdej firmie. Niezależnie od branży, każda osoba prowadząca biznes jest narażona na błędy pracowników lub wprowadzenie do obrotu wadliwego produktu. W przypadku niektórych rodzajów działalności takich jak usługi medyczne, księgowe czy prawnicze, polisa OC jest wręcz obowiązkowa. Dla osób, które wynajmują lokal zalecane jest także ubezpieczenie chroniące od szkód wyrządzonych w wynajmowanym lokalu lub budynku, czyli OC najemcy. 

Zabezpieczenie sprzętu IT

Obecnie większość młodych przedsiębiorców koncentruje się na rozwoju działalności w oparciu o nowoczesne technologie. Każdy startupowiec korzystający ze stacjonarnych i przenośnych urządzeń elektronicznych powinien więc zadbać o ubezpieczenie takiego sprzętu od „wszystkich ryzyk” m.in. od kradzieży z włamaniem lub nieoczekiwanej awarii. Dodatkowo z punktu widzenia przedsiębiorcy warto, aby polisa umożliwiała automatyczne rozszerzenie ochrony na nowo zakupiony sprzęt lub dla nowo otwieranych punktów działalności. Jest to ważne, ponieważ na początku działalności trudno przewidzieć tempo rozwoju biznesu. 

Ubezpieczenie od zdarzeń losowych

Najczęściej wybieraną przez przedsiębiorców ochroną jest ubezpieczenie mienia od pożaru i zdarzeń losowych takich jak powódź czy zalanie, w wyniku których zniszczeniu może ulec nie tylko sprzęt, ale również biuro. Dlatego tego typu polisa jest przeznaczona zarówno dla właścicieli lokalu, jak również najemców. Jest to o tyle ważne, że jeśli polisa obejmowała ochroną tylko nieruchomość właściciela to jego najemcy nie otrzymają rekompenstaty za uszkodzenia ich sprzętu elektronicznego. Istotnym elementem ubezpieczenia może okazać się także zwrot kosztów wynajmu lokalu zastępczego, jeśli w wyniku zdarzenia objętego ochroną, korzystanie z dotychczasowego biura będzie niemozliwe. Ponadto prowadzący biznes powinni także odpowiednio zatroszczyć się o dokumenty firmowe oraz wszelkiego rodzaju licencje, koncesje czy oprogramowanie. Polisa dla startupów powinna przewidywać pokrycie kosztów ponownego odtworzenia dokumentacji. 

Firmowe assistance 

Właściciele małych i średnich przedsiębiorstw powinni rozważyc również zakup usługi assistance, która gwarantuje szybką interwencję takich specjalistów jak: serwisanci urządzeń biurowych, hydraulicy czy elektrycy. W ramach tego ubezpieczenia, niektórzy ubezpieczyciele oferują klientom awaryjny sekretariat, dozór mienia czy pomoc prawną lub medyczną. 

Elastyczność oferty

Rekomendowanym rozwiązaniem dla młodych przedsiębiorców jest dopasowanie zakresu ochrony do rodzaju prowadzonej działalności i ryzyk charakterystycznych dla danej branży. Dla przykładu prowadzącym salony kosmetyczne może bardziej zależeć na ochronie OC w przypadku przeniesienia chorób zakaźnych, a dla właścicieli firm remontowo-budowlanych priorytetem, oprócz ubezpieczenia OC, będzie ubezpieczenie sprzętu i maszyn w miejscu wykonywania prac.

Sprzedawcy i hurtownicy mogą być również zainteresowani automatycznym podwyższeniem sumy ubezpieczenia w okresach zwiększonej sprzedaży, natomiast innym, korzystnym rozwiązaniem dla branży hotelarskiej może być ubezpieczenie OC za szkody w rzeczach powierzonych na przechowanie. Pamiętajmy jednak, że towarzystwa ubezpieczeniowe umożliwiają samodzielne skomponowanie polisy lub skorzystanie z gotowych rozwiązań. Polisy skierowane do małych i średnich przedsiębiorstw często już w podstawowym zakresie zapewniają ochronę od wszystkich wyżej wymienionych ryzyk oraz innych, charakterystycznych dla danej branży. 

– Zostaw pop-upy i billboardy. Postaw na…

– Jak można wykorzystać fanów z Facebooka?

– Jak promować trudną branżę na Facebooku?

– Czy Twoja firma musi być na Facebooku?

Rafał Klepuszewski

Kierownik ds. Ubezpieczeń MSP Liberty Ubezpieczenia

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.