Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak wyszukiwarka Google widzi Twoją stronę www?

21 kwietnia 2015 roku firma Google zmieniła algorytm dla swojej wyszukiwarki skierowanej na urządzenia mobilne. Dla niektórych dzień ten stał się „mobilegedonem”, ponieważ cały ich świat odwrócił do góry nogami.

Ich strony przestały zajmować wysokie pozycje na listach wyszukiwania dla urządzeń mobilnych, odwiedzalność witryn spadła, a to zmniejszyło liczbę konwersji. Jak temu zaradzić? Jak uniknąć mobilnej katastrofy i cieszyć się względnym spokojem? Trzeba dostosować swoją stronę www do wskazówek amerykańskiego giganta (a tym samym również do potrzeb użytkowników korzystających z urządzeń przenośnych).

Google – algorytmy wyszukiwania

Działanie algorytmów wyszukiwania Google jest tajemnicą. Znane są jedynie skrawki tego, co naprawdę się na nie składa. Firma w oficjalnych komunikatach podaje wprawdzie wskazówki, które mogą ułatwić właścicielom stron umieszczenie serwisów na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. Są to jednak tylko sugestie, które można wziąć pod uwagę, ale wcale nie trzeba, które mogą być pomocne, ale niekoniecznie muszą… O tym, które z nich warto wykorzystać podczas optymalizacji witryny pod mobile, powinni decydować specjaliści, którzy na co dzień testują działanie algorytmów wyszukiwania Google – tacy jak pozycjonerzy. 

Nie zmienia to jednak faktu, że samemu również warto poszerzać wiedzę z tego zakresu, ponieważ z pewnością jest to kierunek, który będzie się rozwijał i wpływał na przyszły kształt stron internetowych. 

Od czego zacząć?

Na początek trzeba dokładnie przeczytać wskazówki firmy Google względem uatrakcyjnienia stron dla użytkowników mobile. Następnie samodzielnie przeprowadzić testy, które pokażą, czy strona jest przyjazna w obsłudze dla internautów korzystających z urządzeń przenośnych. Na zakończenie wyciągnąć wnioski i wprowadzić zmiany.

Podczas testowania strony www ważne są:

eliminacja dodatkowych okienek pojawiających się na stronie po jej załadowaniu, a w tym: ankiet, reklam typu pop-up, które trudno wyłączyć itp.;
usprawnienie działania strony w wersji mobilnej i jednoczesna eliminacja funkcji, które utrudniają z niej korzystanie, m.in.: wymagają posiadania określonych wtyczek/widżetów lub zbyt długo się ładują (w zlokalizowaniu błędów pomoże szczegółowa analiza danych dostępnych w narzędziu Google Analytics oraz wykorzystanie narzędzi typu Chrome Developer Tools);
dopasowanie wielkości obszaru witryny zarówno w odniesieniu do użytkowników posiadających smartfony, jak i tych z tabletami;
poprawienie wydajności serwisu, a w tym: optymalizacja plików graficznych (co z pewnością skróci czas ładowania się strony), ograniczenie wczytywanych danych itp.;
odblokowanie zasobów witryny w pliku robots.txt, co pozwoli wędrującym po sieci botom szybciej wykryć stronę responsywną;
optymalizacja najczęściej wykorzystywanej przez użytkowników tzw. ścieżki zachowań, do czego przyda się narzędzie Google Analytics – ułatwi to internautom mobilnym korzystanie z witryny, co ma wpływ na konwersję;
umożliwienie robotom indeksacji aplikacji dostępnych na stronie www. 

Każdy z wymienionych elementów jest ważny i może mieć wpływ na zwiększenie wartości strony „w oczach algorytmów Google”.

Konfiguracja strony www na urządzenia mobilne 

Jeśli chcesz, żeby Twoja strona utrzymała się w czołówce mobilnych wyników wyszukiwania Google, powinieneś zwrócić uwagę na kilka kwestii SEO. 

Pamiętaj jednak, że aby przejść dalej, na początek musisz skonfigurować swoją witrynę pod mobile. Masz do wyboru 3 różne sposoby:

1. tworząc osobny serwis dla urządzeń mobilnych, który będzie miał inny kod HTML i adres URL niż strona kierowana do użytkowników sieci za pośrednictwem komputerów,

2. decydując, aby strona automatycznie dopasowywała się do wielkości ekranu urządzenia, z którego korzysta dany internauta (tzw. strony responsywne),

3. decydując, aby treści ze strony ładowały się dynamicznie (wtedy adres strony pozostanie niezmienny, a zmianie ulegnie kod HTML).

Każdy ze sposobów jest czytelny dla robotów Google i żaden nie jest przez nie faworyzowany. Musisz jednak pamiętać, że samo dostosowanie strony dla użytkowników mobilnych nie zapewni jej czołowych pozycji na listach wyszukiwania mobile. Trzeba też wprowadzić zmiany optymalizacyjne pod kątem SEO. 

Przekierowania

Jeśli zdecydowałeś się na stworzenie osobnej strony dla użytkowników mobile i desktopowych, musisz stworzyć poprawne przekierowania – ze strony desktopowej na mobile. Pamiętaj przy tym, żeby nie tworzyć długich łańcuchów przekierowań, ale kierować użytkowników bezpośrednio z jednej strony na drugą (do równoważnego URLa). Powinieneś też poinformować robota Google o stworzonym przekierowaniu – zrobisz to dodając do strony kierowanej na komputery znacznik: . 

Żeby sprawdzić, czy stworzone dla Twojej witryny przekierowania są poprawne, skorzystaj z Google Webmaster Tools i sprawdź raport o błędach indeksowania. 

Jak Twoją stronę czyta Google? 

Dla osób, które korzystają z sieci za pośrednictwem urządzeń przenośnych, bardzo ważny jest czas ładowania się strony oraz jej czytelność. Również roboty wyszukiwarek biorą to pod uwagę, ustalając kolejność stron na listach wyszukiwania. Wszystkie kwestie optymalizacyjne, o których mogłeś przeczytać w tym artykule, mają na celu stworzenie strony użytecznej dla odbiorcy – musisz bowiem wiedzieć, że boty również biorą pod uwagę to, w jaki sposób dana witryna odpowiada na potrzeby użytkowników, czy ci chętnie na nią wracają i czy dokonują na nich konwersji. 

Jeśli chcesz wiedzieć, jak na chwilę obecną Google ocenia Twoją stronę www pod kątem dostępności na urządzenia mobilne, zapraszam do korzystania z darmowego narzędzia:

https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/
Pamiętaj jednak, żeby każdą podstronę swoje serwisu sprawdzić osobno.  

 – Ile warto zapłacić za klienta w Google AdWords?

– Wynik jakości Google Adwors: fakty i mity

Joanna Poczęsna

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.