Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Zainwestuj w dobre treści, czyli content marketing

Content marketing to jeden z najważniejszych trendów ostatnich lat – można przeczytać o nim w wielu publikacjach przygotowanych przez specjalistów z Polski i ze świata. Wszyscy piszą głównie o tym, że warto inwestować w tę usługę, ponieważ dzięki niej można wiele osiągnąć dla swojej firmy. Ja nie będę powielała tych tematów – skupię się za to na tym, jak przygotowywać treści o długim terminie przydatności, treści, które będą wartościowe dla odbiorców nawet kilka lat po publikacji, wreszcie teksty dające namacalne efekty dla biznesu.

O content marketingu musisz wiedzieć jedno – efekty tej usługi stają się widoczne dopiero po dłuższym czasie. Nie licz na to, że po opublikowaniu jednego tekstu, w ciągu miesiąca będziesz w stanie dostrzec namacalne dla swojej firmy efekty – pół roku regularnych działań to minimum czasu trwania usługi.

Treści content marketingowe mogą przyjmować różne formy. Mogą to być zarówno przekazy obrazkowe: infografiki, prezentacje, filmiki, jak również tekstowe: artykuły eksperckie, notki prasowe, newslettery, poradniki, e-booki itp. Każda z tych form może mieć inne przeznaczenie i realizować różne strategie działania.

Wspomniane treści warto podzielić ze względu na ich okres przydatności:

– treści o krótkim terminie przydatności – im „świeższa” informacja, tym większe szanse na to, że treść zyska większy zasięg i będzie szerzej komentowana oraz częściej udostępniana, poza tym jej celem w większości wypadków jest promocja konkretnej usługi/produktu dostępnej w ograniczonym czasie, przykładem jest np. notka prasowa lub news;

– treści o długim terminie przydatności – kontent, który nawet po kilku latach będzie przekazywał odbiorcom wartościowe informacje, jednocześnie odpowiadając na ich potrzeby, przykładem może być artykuł ekspercki.

Nie forma a przekaz – treści długoterminowe

W przypadku treści o długim terminie przydatności nieważne czy mówimy o tekstach, infografikach, prezentacjach lub video, ponieważ nie o formę przekazu chodzi, ale o jego treść. 

Wybierając tematy, trzeba wykazać się znajomością branży, w której działa firma, a także wykorzystać wiedzę na temat potrzeb jej odbiorców. Żeby lepiej je poznać, warto porozmawiać z działem obsługi klienta i sprzedaży w swojej firmie. To oni na co dzień kontaktują się bezpośrednio z odbiorcami usług oferowanych przez firmę, dlatego też najlepiej znają ich potrzeby – uzyskane informacje są kluczowe dla przygotowania skutecznych publikacji. 

Trzeba przy tym pamiętać, że planowane treści muszą jednocześnie realizować cele firmy. Jeśli np. firma chce wzbudzić większe zaufanie wśród swoich klientów, powinna w głównej mierze postawić na treści poradnikowe, które będą wyjaśniały kwestie najczęściej przez nich poruszane w mailach lub podczas kontaktu telefonicznego – pamiętaj, że odbiorcami są w głównej mierze osoby, które znają już daną markę i jej ofertę. Jeśli z kolei firma chce pozyskać nowych klientów, powinna postawić na treści, które pozwolą lepiej poznać ją oraz oferowane przez nią produkty/usługi. Najlepiej sprawdzą się tu więc m.in.: wywiady oraz treści eksperckie. 

Żeby jeszcze lepiej poznać potrzeby grupy odbiorczej, warto monitorować media społecznościowe (zarówno swoje firmowe profile, jak i grupy tematyczne), a także fora internetowe. Tam bowiem często poruszane są kwestie ważne zarówno dla klientów jak i potencjalnych klientów. 

Im lepiej treści publikowane w ramach content marketingu będą dopasowane do potrzeb poszczególnych grup odbiorców, tym chętniej będą komentowane i udostępniane, a ich współczynnik odrzuceń będzie mniejszy.

Treści o długim terminie przydatności 

Cechy charakterystyczne dla treści długoterminowych:

– przedstawiają firmę i jej pracowników jako ekspertów w danej dziedzinie,
– pokazują, że firmie zależy na tym, aby klient wiedział, jak korzystać z ich produktów,
– prezentują, jakie korzyści klient otrzyma, jeśli skorzysta z danej oferty,
– nie są to reklamy bezpośrednie, ale treści, które odpowiadają na potrzeby klientów.

Wśród treści o długim terminie przydatności warto wymienić:

– recenzje, 
– wywiady,
– poradniki, 
– e-booki,
– artykuły eksperckie.

Treści content marketingowe są przygotowywane z dużą precyzją, a sam proces tworzenia jest tylko jednym z wielu elementów wchodzących w skład usługi.

Precyzja + systematyczność = tajemnica sukcesu

Podczas tworzenia treści content marketingowych o długim terminie przydatności najważniejsze jest to, żeby połączyć informacje o grupie odbiorczej i jej potrzebach z celami, jakie chce osiągnąć firma. A wspomnianych celów może być naprawdę wiele, m.in.: zwiększenie ruchu na stronie www, budowanie pozytywnego wizerunku marki w sieci, zdobywanie wartościowych linków prowadzących do strony firmowej czy budowanie zasięgów w social mediach. To namacalne efekty dla biznesu, które można zmierzyć używając odpowiednich narzędzi, takich jak np. Google Analytics.

Content marketing to usługa bardzo precyzyjna, na którą składa się bardzo wiele elementów „misternie” ze sobą łączonych. To przygotowanie strategii działania w oparciu o znajomość branży, potrzeb wybranej grupy odbiorczej, a także celów firmy. To przygotowanie treści, które konwertują i których efekty są mierzalne. To dystrybucja stworzonych przekazów w odpowiednich kanałach. 

 – Ile warto zapłacić za klienta w Google AdWords?

– Wynik jakości Google Adwors: fakty i mity

Joanna Poczęsna

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.