Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Pomysły nastolatków na własny biznes

Ładowarka do telefonu na energię słoneczną, aplikacja dopasowująca ubrania do warunków pogodowych, specjalne okulary do snu czy lek, który zmniejsza wpływ alkoholu na człowieka – to niektóre z innowacyjnych produktów, których pomysłodawcami są… nastolatkowie. 


Ich idee miały szansę ujrzeć światło dzienne podczas targów przedsiębiorstw tzw. Trade Show podczas ostatniego dnia piątej edycji Gdańsk Business Week – letnich kursów biznesowych organizowanych przez Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER wspólnie z Miastem Gdańsk i Washington Business Week. W programie wzięło udział blisko 100 uczestników i niemal 20 Doradców Firm, czyli mentorów zespołów prowadzących wirtualne firmy. 

Zapał, gorączkowe poszukiwanie rozproszonych po sali w zgromadzonym tłumie 30 inwestorów i kilkuminutowe rozmowy w języku angielskim o niezwykłości projektów, za którymi stoi młodzież – tak wyglądały tegoroczne targi przedsiębiorstw, jedno z ostatnich zadań, z jakimi zmierzyli się nastolatkowie stawiający swoje pierwsze kroki w biznesie na Gdańsk Business Week. Najlepiej przekonała do siebie inwestorów – przedstawicieli trójmiejskich firm, lokalnych władz i instytucji otoczenia biznesowego –  grupa proponująca smartwatch monitorujący funkcje życiowe właściciela.

– To, co zwróciło moją szczególną uwagę, była energia i motywacja, z jaką uczestnicy stawali przed każdym nowym wyzwaniem. Nie były to łatwe zadania, gdyż wiązały się z podstawowymi umiejętnościami menadżerskimi i wymagały od uczestników kooperacji, uczenia się od siebie nawzajem, prezentacji publicznej. Uważam, że świetnie sobie poradzili, a pomysły, jakie przedstawili, niewiele różniły się od obecnych trendów na rynku – mówi Maks Stempniewicz z Microsoft, który wcielił się w rolę sędziego i inwestora. 

Chwilę wcześniej przed komisją sędziowską, niczym pitchujący przedsiębiorcy, młodzież prezentowała tygodniowe osiągnięcia prowadzonych przez siebie wirtualnych firm analizując błędy i wyciągnięte z nich lekcje, które pozwoliły ich przedsiębiorstwom utrzymać się na konkurencyjnym rynku. To zadanie – Stockholder Presentations – oceniało podejmowane w zespołach na przestrzeni kilku dni decyzje – zarówno finansowe, jak i związane z zarządzaniem czy marketingiem. Wszystko po to, by kilkunastolatkowie zdobyli przede wszystkim praktyczną wiedzę o tym, jak prowadzi się firmę.

Oprócz, Trade Show i Stockholder Presentations, młodzież brała udział w zadaniu polegającym na zebraniu jak największej liczby polubień założonej na Facebooku i prowadzonej przez młodzież strony ich wirtualnej firmy (Marketing Challenge), tworzeniu reklam samodzielnie wykreowanych produktów z „góry śmieci” (Hunk of Junk Commercials), w których również mogli dać popis swojej kreatywności. Młodzież zareklamowała m.in.  Fishonator 2000 – wielofunkcyjną łódkę do wędkowania, James Board – czyli deska która pływa i lata czy Dream Maker.

Najważniejsze zadanie – symulację biznesową, Biz Sim – wygrała firma Alt + E Alternative Energy, która dzięki podejmowanym przez zespół odpowiednim decyzjom, skończyła sześciodniowe zmagania z najwyższą pozycją na rynku.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.