Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Od dowożenia pizzy rowerem do sukcesu w biznesie

Na własny biznes zdecydował się nie z wielkiej pasji, ale z chęci wyrwania się z korporacji. Wszystkie oszczęności zainwestował w biznes w branży, której nie znał. Początki nie były łatwe, bo gdy on rozwoził pizzę rowerem jego koledzy ze studiów zajmowali wysokie stanowiska w dużych firmach. Dziś Grzegorz Kłos o biznesie gastronomicznym wie prawie wszystko i zdradza jak zarobić na własnej pizzerii.

Rozmawia Grzegorz Marynowicz: Skąd pomysł na biznes? Jak to się stało, że rozpoczął Pan przygodę z biznesem gastronomicznym? Dlaczego akurat własna pizzeria?

Grzegorz Kłos: Miałem 26 lat i pracowałem w banku, bo z wykształcenia jestem finansistą. Przeraziła mnie struktura korporacyjna, więc szukałem pomysłu na swój biznes. Rozważałem różne możliwości, ale swój koncept uznałem za niszę i najbezpieczniejszy pomysł na ulokowanie skromnego budżetu w wysokości ok. 40 tys. zł. Fabryka Pizzy nie urodziła się z wielkiej pasji do gastronomii, ale klasycznie – z chęci ucieczki od korporacji. 

Pizza jest daniem, które lubią wszyscy, ponadto technologicznie nie jest trudna w produkcji. Pomysł nie wymagał dużych nakładów finansowych, a wiedząc, że dopiero zaczynamy w tej branży, uproszczenie było dla nas priorytetem.

Sam studiowałem na ówczesnej Akademii Ekonomicznej, której studenci wydawali się na tyle zamożni, a konkurencji w  otoczeniu na tyle znikoma, że pomysł na pizzerię musiał się sprawdzić. Znalazłem mały lokal naprzeciwko Akademii. Rozpocząłem remont własnymi rękami.

Czy zanim założył Pan firmę prowadził Pan inny biznes? Miał Pan jakieś doświadczenie w tej branży?

Nie, wcześniej pracowałem w centrali banku jako szef działu controlingu. Jedyne doświadczenia z branży to prace dorywcze w czasie studiów na stanowiskach takich jak kelner, czy rozwoziciel pizzy w Londynie.

Jak wyglądały początki? Kiedy powstał pierwszy lokal? Skąd know-how? Ile musiał Pan zainwestować na starcie? Z jakimi trudnościami borykał się Pan na początku? 

Początki były trudne, po wstępnej selekcji pizzerów kazaliśmy trzem z rekrutowanych przyjść ze swoim ciastem i zrobić pizzę na używanym piecu, który kupiliśmy… Autor najsmaczniejszej znalazł u nas zatrudnienie. Otworzyliśmy pierwsza restaurację w 2000 roku za 60 tys zł, co nawet wtedy było niewielką kwotą. Sprzęt mieliśmy prawie w całości używany lub z przecen, a część remontu lokalu wykonałem samodzielnie.

Lokal  miał 5 stolików, 12 rodzajów pizzy, kilka sałatek, 1 kucharza, jedną kelnerka, jedną pomoc i nas. A my mieliśmy małe dziecko, przynosiliśmy 500 zł utargu i zastanawialiśmy się ile z tego przeznaczyć na pieluchy. Uruchomiliśmy dowozy, które realizowałem sam na rowerze, co było ciężkie psychicznie, bo zdarzało mi się trafiać na kolegów ze studiów, pracujących już w poważnych firmach. Przełomem było powstanie ogródka i uzyskanie koncesji. 

Jakich inwestycji wymaga uruchomienie takiego biznesu? Bez czego nie obejdzie się własna pizzeria? Jakie są koszty poszczególnych elementów składowych pizzerii? 

Obecnie otwierając lokal Fabryki Pizzy trzeba być przygotowanym na wydatek rzędu 300 tys zł. Koszt ten można jednak można obniżyć, na przykład kupując używany sprzęt. Lista kosztów składowych pizzerii to jak w przypadku każdego lokalu temat rzeka. Szczegóły udostępniamy klientom w rozmowach bezpośrednich. Jednorazowa opłata licencyjna wynosi 15 tys. zł, a stała opłata miesięczna 2 tys. zł oraz 2% od obrotu, również w skali miesiąca. 

Ile macie lokali własnych a ile tych franczyzowych?

Istnieją dwa lokale własne w Krakowie, pozostałe dziewięć funkcjonują na licencji, którą rozwijamy od 2010 roku.

Jaka jest przeciętna stopa zwrotu z inwestycji w taką pizzerię? Ile wynosi średnio miesięczny przychód takiego lokalu?

Stopa zwrotu z kapitału jest bardzo różna, zdarzały sie inwestycje gdzie wynosiła ona nawet blisko 50%,  bywa tak ze jest to 15%, zdarzało się już, że mniej. Dużo zależy od zaangażowania franczyzobiorcy i atrakcyjnej lokalizacji. Rozbieżności w przychodach miesięcznych poszczególnych lokali są duże, nie udostępniamy tego typu danych.

Są też tacy, którzy decydują się na otwarcie pizzerii pod własnym szyldem. Co mógłby im Pan poradzić? O jakie elementy muszą zadbać by zwiększyć szansę na powodzenie tego biznesu?

W tej sytuacji należy pamiętać, aby nawet do najlepszego pomysłu nie podchodzić przez pryzmat tego co się nam podoba. To częsty błąd restauratorów i szefów kuchni, którzy otwierają własny biznes. Na konferencjach, w których czasami uczestniczę mówię, że decydując się na otwarcie restauracji, bierze się pewną odpowiedzialność: za partnerów handlowych, za pracowników, za relacje b2b. 

Niezależnie od konsekwencji finansowych, trzeba pamiętać o tej odpowiedzialności i przez jej pryzmat należy konstruować chociażby ofertę produktową, to do kogo będzie skierowana, czy będą na nią odbiorcy. A jeśli juz jesteśmy przekonani, że chcemy zrobić coś autorskiego, że znaleźliśmy niszę, że zrobimy to lepiej niż inni, to warto pamiętać o tym, że dobry koncept to połowa sukcesu.

Jest też druga połowa, czyli wiedza na temat sposobu zatrudnienia pracowników, logistyki, rozliczenia produktów, współpracy z dostawcami, prowadzenia finansów. Wiedza ta, powoli zaczyna być dostępna. Można uczestniczyć w konferencjach branżowych, które się cyklicznie odbywają, można skorzystać z firm doradczych w zakresie finansów czy marketingu w gastronomii. I nie należy zapominać żeby przewidzieć to również  w biznes planie.

– Rozkręcamy biznes: bar kanapkowy

– Otwieramy kolekturę lotto

– Jak założyć punkt ksero

Dziękuję za rozmowę

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Daro 3 paź 2016 (20:07)

http://allegro.pl/geniusz-suplement-diety-pamiec-kreatywnosc-i6538132340.html