Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Dobre pomysły na biznes pilnie poszukiwane

Nie planujemy inwestować w gotowe biznesy, ale raczej w konkretne osoby i ich pomysły biznesowe. Naszą główną ideą jest jednoczesne szybkie budowanie biznesów i silnych zespołów. Te, pod okiem czy to pomysłodawcy, czy doświadczonego menadżera, wspólnie pracują nad rozwijaniem konkretnego projektu biznesowego – mówi Łukasz Krasnopolski. Jeden z inicjatorów programu To_Reforge opowiada o tym, jakich pomysłów szukają, na jaką pomoc mogą liczyć startupy oraz jakie są cechy idealnego projektu.

Proszę powiedzieć czym jest inicjatywa To_Reforge?

To_Reforge to firma budująca od podstaw nowe biznesy. Najbliższym nam określeniem jest termin „company builders”. Łączymy doświadczonych i skutecznych przedsiębiorców oraz oryginalne pomysły na biznes. Stawiamy mocno na współpracę, dlatego dla każdego projektu biznesowego tworzymy dedykowane zespoły ekspertów i zapewniamy przyjazne warunki do rozwoju nowej firmy, jednocześnie ją finansując, dzieląc się swoim know-how oraz rozwijając talenty poszczególnych członków zespołu.

Inwestujecie w już istniejące firmy czy osoba z pomysłem na papierze też się może do Państwa zgłosić?

Nie planujemy inwestować w gotowe biznesy, ale raczej w konkretne osoby i ich pomysły biznesowe. Naszą główną ideą jest jednoczesne szybkie budowanie biznesów i silnych zespołów. Te, pod okiem czy to pomysłodawcy, czy doświadczonego menadżera, wspólnie pracują nad rozwijaniem konkretnego projektu biznesowego. Chcemy łączyć talent pomysłodawcy z talentami innych osób w zespole, żeby maksymalizować szanse na powodzenie biznesu.

Jakie pomysły mogą liczyć na wsparcie To_Reforge? Czy interesują Państwa konkretne branże? 

Interesują nas pomysły skalowalne i mające szansę na międzynarodowy rozwój. Nie ograniczamy się do konkretnych branż, choć przyznaję, że stawiamy teraz przede wszystkim na projekty biznesowe z branży finansowej, edukacyjnej, biotechnologicznej, aplikacji mobilnych, entertainment oraz health and beauty.

Kto jest założycielem To_Reforge i jakie ma doświadczenie w inwestycjach?

To_Reforge założyła grupa prywatnych polskich inwestorów, która uznała, że najwyższy czas zainwestować w Polsce w firmę budującą inne firmy. Jako zarządzający To_Reforge mam doświadczenie w tworzeniu kilku firm, m.in. agencji marketingowej i eventowej, kilku platform e-commerce. Część z nich sprzedałem inwestorom. Takie doświadczenie dało mi niebywałą możliwość poznania biznesu z wielu różnych stron: świata inwestycyjno-startupowego, aniołów biznesu, raczkujących przedsiębiorstw. To pomaga w dobieraniu optymalnych rozwiązań dla projektów biznesowych rozwijających się w To_Reforge.

Jaką pulą na inwestycje dysponuje fundusz?

To, że inwestujemy w pomysły na wczesnym etapie rozwoju zbliża nas nieco do szufladki „fundusz zalążkowy”, ale zdecydowanie bliższym nam określeniem jest company builders. My budujemy firmy i dedykowane im zespoły, a nie tylko finansujemy pomysły. W tej chwili mamy zabezpieczone finansowanie na co najmniej kilka dużych projektów. Dużo też zależy od tego, jak rozwijać się będą nasze projekty biznesowe i kiedy zaczną na siebie same zarabiać.

Ile środków może pozyskać pojedynczy projekt? Czy są tutaj wyznaczone jakieś granice?

Nie mamy żadnych granic. Do każdego projektu podchodzimy indywidualnie.

Co oprócz pieniędzy zyskuje pomysłodawca współpracujący z To_Reforge?

W strukturach To_Reforge pracują marketingowcy, analitycy biznesowi, programiści, specjaliści obsługi klienta, product managerowie czy business developerzy, którzy mają doświadczenie w prowadzeniu projektów w 26 krajach. Osoba, która zdecyduje się z nami współpracować zyskuje do nich natychmiastowy dostęp. Zaplecze eksperckie, jakim dysponujemy, zdecydowanie wyróżnia nas na polskim rynku.

Jak wygląda cały proces od momentu, gdy pomysłodawca pierwszy raz puka do Waszych drzwi do momentu samej inwestycji i dalszego funkcjonowania w ramach To_Reforge?

Po pierwszym spotkaniu zwykle już widać, czy znaleźliśmy wspólny język. Jeśli tak, to na kolejnych spotkaniach podpisujemy NDA i przeprowadzamy wspólne kilkugodzinne warsztaty. Oczywiście poprzedzone dość szczegółową analizę rynku i możliwości biznesowych danego projektu. Wspólnie dyskutujemy o pomyśle, rozmawiamy jak widzimy jego rozwój, i jeśli udaje nam się dojść do zbieżnych wniosków, podpisujemy umowę inwestycyjną. Jeśli mamy empiryczne dowody, że pomysł jest realny, to dalej działamy bardzo szybko – liderowi oferujemy merytoryczne wsparcie, a jego startup obudowujemy najbardziej potrzebnymi umiejętnościami.

Ile projektów zamierzacie wesprzeć w tym roku i jaką kwotę macie Państwo do wydania?

Do końca roku planujemy wesprzeć 2-3 nowe projekty biznesowe.

Jakie są według Pana cechy idealnego projektu?

Kluczowy jest jeden warunek – projekt musi rozwiązywać realny problem. Po drugie, myśląc na poważnie o własnym pomyśle biznesowym warto jak najszybciej zwalidować zakładany model biznesowy, i być otwartym na ewentualne zmiany. Mało który udany projekt biznesowy trzyma się kurczowo swoich założeń. Zespół, jaki stoi za pomysłem oraz szansę na skalowalność to kolejne dwa czynniki, które biorę pod uwagę oceniając szansę rozwoju nowego projektu.

Z Pana doświadczenia proszę powiedzieć jakie błędy najczęściej popełniają Polscy pomysłodawcy?

Niestety wciąż w wielu kręgach startupowych rządzi hurra optymizm, oderwany od rzeczywistości. Przykłada się za to zbyt mało wagi to szybkiego testowania i pivotowania swoich pomysłów. Jeśli biznes nie rozwija się tak jak należy, to zespół najczęściej zajmuje się gaszeniem pożarów zamiast szukać nowych modeli biznesowych. Brakuje odwagi, by odciąć się od korzeni swojego pomysłu i znaleźć dla niego nową drogę na rozwój.

Jakie obszary/branże uważa Pan za najbardziej perspektywiczne dla startupów?

Projekty biznesowe łączące świat offline z online to obszar, na którym młode firmy mogą się wykazać. Jak pokazują przykłady Ubera czy AirBnB, wprowadzenia prozaicznie skostniałych branż w świat nowych technologii, może przynieść spektakularne efekty.

Czego Pana zdaniem brakuje w polskim ekosystemie startupów i podmiotów inwestujących takich jak To_Reforge? Jakich zmian by Pan oczekiwał?

Nie chcę oceniać całej branży, która jest dość zróżnicowana. Jako To_Reforge chcemy wpływać na nią swoimi działaniami i ustawiać wysoko poprzeczkę, jeśli chodzi o budowanie zespołów opartych o efektywną kulturę i wzajemne zaufanie oraz eksperymentowanie z nowymi pomysłami biznesowy. 

– Polak opowiada, jak się przebić ze swoim pomysłem w USA

– „Nie inwestujemy w dobre pomysły”

Dziękuję za rozmowę

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
cvv 7 maj 2016 (00:23)

Jest w krs i co wcześniej. Można poszukać.