10 odpowiedzi, jak zebrać najwięcej pieniędzy na Kickstarterze

Poleć znajomemu Wydrukuj artykuł Subskrbcja RSS
2016-10-04

Czy jest recepta na sukces na Kickstarterze, jaka jest rola filmiku w kampanii, czy każdy pomysł może zainstnieć na tej platformie oraz jakie są kluczowe czynniki zwiększające szansę na udaną zbiórkę? Na te i inne pytania odpowiada Marek Ćieśla z Mimi Group, który o kampaniach na największym serwisie crowdfundingowym świata wie prawie wszystko.

 


 

Grzegorz Marynowicz: Czy każdy projekt nadaje się na platformę crowdfundingową? Powiedz co na pewno nie przejdzie na Kickstarterze, a jakie projekty to “samograje" (jeśli są w ogóle takowe)?

Marek Cieśla: To jest bardzo dobre pytanie. Niestety nikt kto przychodzi do nas z projektem, nie zadaje takich pytań, tylko koncentruje się na kosztach wprowadzenia projektu na platformę. Wiele projektów się po prostu nie nadaje. Poniżej zamieściłem grafikę, która określa podstawowej czynniki warunkujące sukces kampanii. Między innymi jest opis produktu, który powinien być masowy. To oznacza że im większa nisza do której uderzamy, tym gorzej nam wyjdzie zbieranie pieniędzy . Z drugiej strony jak ktoś przyjdzie do mnie z ulepszeniem czegoś co już jest używane przez miliony ludzi, to można powiedzieć że będzie to prawie samograj, gdyż istnieją jeszcze inne elementy które decydują o sukcesie. 

Dlaczego od początku wybieraliście Kickstarter, a nie np. Indiegogo?

Kickstarter daje nam więcej możliwości niż Indiegogo. Jesteśmy wstanie lepiej pozycjonować poszczególne kampanie, gromadząc ruch wewnętrzny z platformy, lepiej konwertować przez reklamy, robić upselling i cross-selling podczas kampanii czy też wykorzystywać powiadamiania samego Kickstartera o rozpoczęciu kampanii. Jeżeli chodzi o Indiegogo, to zrobiliśmy eksperyment, który potwierdził nam, że ta platforma może i daje świetny suport, ale jeżeli o rynek wewnętrzny Indiegogo, to raczej  słabo konwertuje. Mailing z produktem wysłany z Indiegogo konwertował nam bardzo słabo i tylko przez pierwsze dwa dni, gdzie przy wykorzystaniu Kickstartera efekty były bardzo dobre. 

Kiedy rozmawialiśmy pierwszy raz mówiłeś, że zanim wystartujemy z kampanią trzeba wykonać największą pracę. Jedną z najważniejszych rzeczy wskazałeś budowę społeczności wokół projektu, która będzie zainteresowana produktem. Jakie są najbardziej efektywne sposoby budowania takiej społeczności? Facebook Ads, landing page, kupno mailingu itp? Jak to się robi w praktyce i ile to kosztuje?

To co bym zrobił teraz biorąc pod uwagę, że cały czas sytuacja podczas kampanii ewoluje, to: 

- Zbudowałbym landing page
-  Podpiął do niego Facebook Events (w odróżnieniu od Facebook Groups może się zapisywac więcej niż 500 osób) https://developers.facebook.com/blog/post/2015/12/02/page-plugin-enhancements/
- Kupiłbym ruch, ale i zaprosił do tego Eventu wszystkich swoich znajomych (polecam wtyczki na Chrom, które umożliwiają robić to hurtem)
- Mając 2000 osób zaproszonych do Eventu, zmieniłbym datę, aby dostali oni notyfikacje a przez to Facebook za nas powiadomił ich o tym co się dzieje z projektem (wysyłając maila, często wpada on do poczty gmail do zakładki oferty i ludzie nie czytają tego). 
- Wygenerowałbym jakiś element virala lub zastosował system affilacyjny np. https://headtalker.com
- Zrobiłbym agregacje w miejscach, skąd miałbym traffic np.  alltopstartups.com, startuptabs.com, thegadgetflow.com, thestartuppitch.com, giftsandcoupons.com, producthunt.com, fancy.com, ohgizmo.com 

 

To jest tylko początek. Do tego trzeba zrobić PR, agregować Press Release, aby było dużo linków zwrotnych do kampanii np. przez http://thegogofactor.com/kickstarter-press-release-writing-distribution/  .  To wszystko niestety kosztuje. Co najmniej trzeba mieć 3-4 tys. dolarów na te działania wliczywszy budżety Medowie. Natomiast koszty spadają, gdy już jest zbudowana marka, społeczność. Gdyby CD Projekt poprosił nas o zrobienie kampanii nowego Wiedźmina, to pewnie za pozyskanie bazy nic by nie płacili a jedynie za filmik, postawienie kampanii i akcje PR.

 

Jaka jest rola filmiku w udanej kampanii? Co musi zawierać dobrze skonstruowany klip?

 

Klip powinien być do 2 min. Najważniejsze jest pierwsze 12 sekund. Te 12 sekund trochę tak wygląda, jak dobrze zrobiony tytuł na blogu, który ma zachęcić do przeczytania artykułu, dlatego ważne jest przemyślenie go. My sugerujemy, aby podzielić taki klip na: intro (np. pokazując kontekst nowego yorku), problem i jak nasze rozwiązanie go rozwiązuje, pokazać zaplecze np. warsztat pracy, grafiki prototypu i na końcu tzw. “gadające głowy” czyli nas lub statystów, którzy proszą o wsparcie. 

 

Jak ważny jest content marketing wspierający kampanię? Jak się do niego przygotować? Skąd kontakty np. z blogerami itd? Jak to u Ciebie wygląda?

 

To, czy content marketing jest ważny, wychodzi po miesięcznych testach związanych z pozyskiwaniem maili. Jeżeli okazuje sie najtaniej pozyskujemy przez influencerow np. Instagrama, to należy iść w tym kierunku i zacząć nimi współpracować. Oczywiście wszystko zależy od projektu, ale z naszego doświadczenia najważniejsi są na youtube, instagram, facebook, twitter i pinterest. Właśnie w takiej kolejności. Mając nasz filmik dobrze zrobiony warto go wielokrotnie wykorzystać podczas reklam, ale i dobrze wypozycjonować na youtube. Ostatnio pracujemy z firmą, która nam tworzy listę influencerow na youtube pod katem kampanii, co przekłada się długofalowo, w odróżnieniu np. od kampanii pod  influencerow na Instagramie.

 

Wiele osób organizujących kampanie pomija lub lekceważy koszty wysyłki. Na co należy zwracać uwagę szacując te koszty? Jak Wy organizujecie wysyłkę swoich produktów zamawianych z całego świata? Jaki model jest tutaj optymalny?

 

Jeżeli chodzi o koszty wysyłki to można to sobie dobrze poukładać, pod katem wagi produktu i miejsca gdzie produkt jest wysłany. Przykładowo wysyłka naszego Sherlybox  do Australii kosztuje więcej niż sam produkt, dlatego ważne jest sprawdzić z firmą logistyczną, ile co kosztuje i dopasować do rzeczywistych nie tyle kosztów, ale i cła o którym często się zapomina. My korzystamy z firmy logistyczej Logistyco i Magazynu Amazona, chcemy aby szczególnie w okresie świątecznym wysyłki w USA dochodziły w 24 godziny.

 

W tej chwili trwa Wasza kampania projektu Balldur, czyli ręcznie wykonanej drewnianej multimedialnej lampy. Jak oceniasz przebieg kampanii? Czy masz już na tym pierwsze wnioski? 

 

Jak najbardziej mam wnioski. Budżet był bardzo mały, ale udało nam się odzyskać go w pierwszy dzień samej kampanii. Natomiast przez brak działań PR i skoncentrowaniu sie wyłącznie na Instagramie, kampanie bardzo szybko zeszła z głównej strony i pojawiła sie na kolejnych, przez co była słabo widoczna przez użytkowników Kickstartera. Na szczęście potrafimy pozycjonować  takie kampanie więc szybko wróciliśmy do pierwszych miejsc, natomiast brak funduszy na pozyskiwanie klientów przez reklamę pewnie spowoduje ze nie osiągniemy takich wyników jak np. przy Woolet czy Swimmo.  Z drugiej strony jak na projekt w kategorii Design, będący raczej niszowy już odniósł sukces. 

 

Za sprawą Indie Designers pomagacie też innym, którzy myślą o własnej kampanii. Jakich projektów szukacie, co oferujecie i czego oczekujecie w zamian?

 

IndieDesigners jest skierowane dla tych, którzy nie maja dużych budżetów. Tam cel ma być maksymalnie postawiony na 5 000 dolarów. Wolimy, aby producent często korzystał z tego narzędzia. Jak ktoś chce zebrać powyżej 30 000 dolarów to wtedy opłaca się realizować projekty dedykowane np. otwierając firmę w Stanach. W pierwszym przypadku uruchomienie kampanii to jednorazowy wydatek 1 000 dolarów. Natomiast jakbyśmy chcieli założyć firmę z bankiem do obsługi kampanii to zapłacimy 4 600 dolarów

 

Czy mógłbyś podać jakieś przykłady kampanii, które Ty uznajesz za "książkowe"? Z których warto się uczyć?

 

Dla mnie książkową kampanią jest Woolet czy Walli - to sa kampanie pod produkt masowy, gdzie świetnie zostały przygotowane pod kątem PR i kampanii przygotowawczej. Przykłady są pod linkiem https://www.kickstarter.com/discover/advanced?term=wallet&sort=most_funded

 

Masz za sobą kampanie bardzo udane jak: Woolet (zebrane 332 tys. dol.) Sher.ly(154 tys. dol. ), Swimmo (184 tys. dol.), ale również zdarzały się wpadki jak np. Crosslifter, którą przerwaliście. Każda taka kampania to zapewne mnóstwo doświadczeń. Jakie wskazałbyś najważniejsze elementy dobrej kampanii? 

 

1. Najważniejsze to pozyskanie jak najwięszej ilości osób które chcą dany produkt i jednocześnie zostawią swój email lub zapiszą sie do Facebook Events.  Osoby te powinny w 80% co najmniej raz skorzystać z Kickstartera lub indiegogo.
2. Przygotować dobry PR, najlepiej zatrudnić wlasnego człowieka który bedzie pare miesiecy wczesniej budował relacje z Blogerami.
3. Otoczyć sie znaną i lubianą marką, jeżeli własna jest mniej znana jeszcze. 
4. Przygotować świetne zdjęcia produktowe i zapłacić za dobrze napisany scenariusz
5. Skorzystać z copywritera
6. Wykonać testy AB  zdjęć pod kątem użytkowników na Facebook
7. Budować własną markę

 

Dziękuję za rozmowę

 

Przeczytaj także

 

- Polacy zebrali 3,5 mln zł na Kickstarterze. Jak się to robi?

- Zebrał 180 tys. dolarów na Kickstarterze. Polak sprzedaje drukarki 3D na cały świat

 

Dziękuję za rozmowę

 

Komentarze
Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Treść
Nick
Przepisz kod z obrazka

Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my

Henry Ford
Pit 2016

Czy wiesz, że...?

65 proc. małych firm deklaruje korzystanie z internetowego dostępu do konta bankowego
POLECAMY
Pomysł na biznes zaprogramował sobie na studiach
Zbuduj prostego robota w 2 godziny.
Takeandbuy.pl
Aplikacja oferująca wiele kuponów rabatowych głównie do lokalnych firm z ponad 40 największych miast.
Szukam-trenera.pl
Platforma jest internetową wyszukiwarką trenerów i instruktorów.
Doszkalaj.pl
Miejsce w internecie, w którym użytkownik bezpłatnie uzyskuje dostęp do obszernej bazy szkoleń.

Bonnier Business Polska