4 zasady dobrego wzornictwa przy projektowaniu produktu
55% polskich firm objętych badaniami zadeklarowało, że wzornictwo jest kluczowym czynnikiem decydującym o konkurencyjności ich produktów. Wskazane poniżej obszary, decydują o skuteczności wdrożenia wzornictwa w firmach specjalizujących się w produkcji urządzeń dla przemysłu.
1. Przyciągnij uwagę – nawet proste urządzenie o podstawowych funkcjach może mieć styl
Z pozoru wydaje się, że wzornictwo przemysłowe zarezerwowane jest dla produktów takich jak sprzęt AGD, meble czy samochody. Nic bardziej mylnego. Producenci urządzeń przemysłowych również doceniają korzyści płynące z „dobrego designu”. Przykładem mogą być tak proste produkty wspomagające produkcję jak np. kontenery samowyładowcze. Nie potrzeba dokonywać radykalnych zmian w zakresie stosowanych metod produkcji czy materiałów, aby stworzyć produkt, który będzie się wyróżniał na tle konkurencji (również) dzięki atutom wizualnym.
2. Mniej znaczy więcej – w prostocie może tkwić siła
Automatycznie nasuwają się pytania – jak w przypadku prostego urządzenia, takiego jak np. wspomniany wyżej kontener, mówić o wzornictwie? Czy to w ogóle możliwe, aby – nie podnosząc kosztów produkcji – sprawić, że urządzenie tego typu będzie naprawdę dobrze wyglądało? Obróćmy ograniczenia w zalety – obecnie panujący we wzornictwie trend ustanowił, że minimalizm jest synonimem nowoczesności i wyznacznikiem elegancji. Wystarczy kilka drobnych zabiegów: spójny sposób kształtowania, odpowiednie proporcje, rezygnacja z detali na rzecz wyłącznie niezbędnych elementów, co w połączeniu z przemyślaną kolorystyką może dać piorunujące efekty.
3. Designer – znajdź takiego, który zrozumie specyfikę Twojego produktu
Implementowanie wzornictwa w proces projektowania urządzeń technicznych musi być procesem dobrze przemyślanym, aby odnieść zamierzony efekt. Warto więc nawiązać współpracę z projektantem lub firmą projektową, która zrozumie specyfikę takiego procesu. Z jednej strony używane materiały i metody wytwarzania, z drugiej zaś ekonomika produkcji oraz fakt, że urządzenia takie nie mają masowego charakteru i często są dostosowane do potrzeb konkretnej aplikacji, ograniczają zdecydowanie pole manewru. Stąd tak ważne, aby współpracować z projektantami, którzy będą potrafili odnaleźć się w takiej sytuacji i zrozumieją specyfikę projektowanego produktu.
4. Rozpoznawalność – postaw na spójny wizerunek swoich produktów
Zadbajmy o to, aby klient, który przynajmniej raz miał do czynienia z naszym produktem, chciał sięgnąć po kolejne. Spójny wizerunek dostarczanych rozwiązań ułatwi mu zapamiętanie ich i skojarzenie z marką. Również poprzez jednolitą identyfikację wizualną dostarczamy konsumentom informacji, że jesteśmy rzetelnym partnerem biznesowym, oferującym produkty wysokiej jakości.
Michał Wujczak,
współwłaściciel firmy projektowej EXEON
-
„Naszym największym biznesem jest EKIPA Management, która zajmuje się rynkiem influencerów” – Łukasz Wojtyca, prezes zarządu EKIPA Holding
-
Franczyza – czym jest i jak działa? Zalety i wady prowadzenia biznesu w tym modelu
-
Spółka z o.o. – czy warto ją założyć? Zalety i wady firmy z ograniczoną odpowiedzialnością
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Aktywa i pasywa – czym są i jakie mają znaczenie w biznesie?
-
Kwestionariusz osobowy pracownika 2024 – jak wypełnić go prawidłowo?
-
Hejt w biznesie. Ekspertka radzi jak dbać o reputację w sieci oraz jak walczyć z fałszywymi treściami
-
Odstąpienie od umowy – jak to zrobić skutecznie? Sprawdzamy jakie są prawa konsumenta