Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Najczęstsze błędy początkujących firm

Każda osoba, która zaczyna swoją przygodę z biznesem marzy o odniesieniu sukcesu. Niestety nie wszystkim się to udaje. Dlaczego tak się dzieje? Czy to brak wiedzy jak prowadzić biznes? Czy też brak wysiłków czy szczęścia? Na te pytania nie ma prostej i jednoznacznej odpowiedzi, ale poniżej przedstawiamy najczęściej popełniane błędy przez „nowoupieczonych” biznesmenów.

Błąd 1
Wiara w to, że wystarczy założyć firmę a klienci przyjdą sami.

Jest to jeden z największych błędów jaki popełniają osoby zakładające firmy. Liczą, że wystarczy założyć biznes i klienci sami się pojawią. Niestety firmę buduje się stale pracując nad jej rozwojem i zazwyczaj znalezienie wystarczającej liczby klientów zajmuje dość dużo czasu. Zdarzają się osoby, którym udaje się szybko rozwinąć swój biznes ale one zazwyczaj zanim zaczną działalność mają już swoich klientów np. Pracują w firmie i po założeniu biznesu klienci korzystają dalej z ich usług lub produktów. Jak sobie poradzić?

Aby zapobiec brakowi dopływu nowej gotówki do twojego biznesu spowodowanego brakiem klientów napisz cztery konkretne rzeczy, które możesz zrobić aby wyeliminować ten problem i zwiększyć szanse na sukces.

Błąd 2
Nieumiejętność zajmowania się czterema podstawowymi funkcjami biznesu.

Ludzie często zakładają biznes bo umieją coś robić bardzo dobrze i wydaje im się, że właśnie to będą robić. Jednak każdy właściciel firmy musi zadbać, aby cztery podstawowe funkcje biznesu były zabezpieczone aby mógł on funkcjonować. Oto funkcje:

Zarządzanie i kreatywność:tworzenie i wprowadzanie w życie planów strategicznych, zarządzanie projektami i pilnowanie realizacji planów.

Administracja i operacyjność: Codzienne zarządzanie biznesem takie jak płacenie rachunków, korespondencja, rekrutacja, zamówienia, księgowość itd.

Sprzedaż i marketing:
Budowanie relacji z potencjalnymi klientami, informowanie co robimy, znajdowanie dróg dotarcia do naszych idealnych klientów

Funkcje dostarczania usługi czy produktu:
Ludzie zaczynający swój biznes chcą zazwyczaj właśnie dostarczać produkt, bo to umieją robić. Pozostałe czynności są dla nich nowe i nieznane.

Jak sobie poradzić?
Musisz się tego nauczyć, możesz znaleźć partnera, który cię uzupełni, możesz zlecić innej firmie cześć tych prac.

ŻYCIE TWOJEGO BIZNESU ZALEŻY OD TEGO CZY MASZ KLIENTÓW dlatego zastanów się, która z powyższych funkcji jest twoją najmocniejszą stroną i nią się zajmij. Bądź tak konkretny jak tylko potrafisz .zastanów się i spisz plan co zrobisz, aby pozostałe funkcje były wypełnione.

Błąd 3
Używanie pasywnego marketingu zamiast aktywnego

Zrób listę aktywności marketingowych, które robiłeś przez ostatnie 6 miesięcy lub masz zamiar robić aby pozyskiwać klientów. Oceń czy jest to forma pasywna czyli taka gdzie czekasz, aby klient do ciebie przyszedł czy aktywna czyli wychodzisz sam, aby klienta znaleźć.

Oto kilka przykładów marketingu pasywnego: Dawanie ogłoszeń w prasie, wysyłanie e maili, ofert, strona internetowa

I formy aktywne: Dzwonienie do wszystkich, do których wysłałeś oferty, odbywanie osobistych spotkań, dzwonienie do potencjalnych klientów, wysyłanie e maili zachęcających do wejścia na twoją stronę internetową.

Jak sobie poradzić?
Oceń ile % twoich aktywności jest pasywnych a ile aktywnych.
Zamień formy pasywnego marketingu na aktywne. Wymyśl je i stosuj.
Spisz pomysł, które będziesz wprowadzał w życie przez najbliższe 6 miesięcy.

Błąd 4
Zbyt mocne poleganie na naturalnej sieci kontaktów.

Naturalna sieć kontaktów to rodzina, przyjaciele, znajomi.
Opowiadaj co robisz ale nie licz na to, że te osoby przyprowadzą Ci klientów. Musisz wyjść ze swojego obszaru komfortu i udać się na poszukiwanie klientów. Musisz rozszerzać sieć swoich kontaktów. Musisz aktywnie szukać klientów wziąć odpowiedzialność w swoje ręce.

Błąd 5
Celowanie w zły rynek: zbyt duży lub taki, który nie jest zgodny z kryteriami dla twojego idealnego klienta.

Musisz wiedzieć kto jest twoim idealnym klientem i jak go szukać. Im bardziej zawężony i konkretny jest opis twojego klienta tym łatwiej go odnaleźć w tłumie. Idealny klient musi potrzebować i chcieć twojego produkt czy usługi oraz musi go być stać na to co oferujesz.

Jak sobie z tym poradzić?

Opisz swojego idealnego klienta?

Błąd 6
Koncentrowanie się na produkcie czy usłudze a nie na korzyściach i rezultatach.

Klienci kupują produkty czy usługi gdyż są zainteresowani:

– Jakie korzyści będę mieć z tego produktu czy usługi?
– Jakie moje wartości są zaspokojone?
– Jakie rezultaty osiągnę dzięki temu produktowi lub usłudze?
– Jak sobie z tym poradzić?

Wybierz sobie dwie grupy klientów i napisz jakie korzyści i jakie rezultaty mogą mieć z twojej usługi lub produktu. Twoje materiały marketingowe nie są o tobie czy o twoim produkcie czy usłudze one są dla klienta on w nich powinien odnaleźć to czego szuka. „Wejdź w buty” swojego klienta pomyśl czego szuka i potrzebuje i daj mu to.

Błąd 7
Bycie zupełnie samowystarczalnym czyli model „Zosia Samosia”

Jednym z kluczowych elementów bycia osobą sukcesu jest wiedza na temat swoich mocnych stron . Mamy talenty i je należy wzmacniać a nie koncentrować się na słabościach.
Ludzie często aby zaoszczędzić pieniądze robią rzeczy, na których się nie znają a to daje mierne efekty i zajmuje im czas, który mogą poświęcić na to co da dobre lub bardzo dobre rezultaty.

Jak sobie poradzić?
Zleć pracę, na której się nie znasz specjalistom a sam w tym czasie zajmij się robieniem tego co robisz najlepiej.

Błąd 8
Nie testowanie efektywności aktywności marketingowych.

Ludzie mają tendencję do ciągłego robienia tych samych błędów. Dajesz ogłoszenie w prasie
nie pojawia się klient ale ty dajesz kolejne.

Jak sobie poradzić?

Przyglądaj się swoim działaniom marketingowym i mierz je, sprawdzaj jakie dają efekty, ilu masz z nich klientów. Wzmacniaj te kanały, które dają Ci klientów. Zarzucaj te które nie są efektywne nawet jeśli inni twierdzą że w ich przypadku działają. W ich może tak ale nie w Twoim.

Błąd 9
Zaczynanie działalności z niewystarczającymi środkami finansowymi.

Zarabianie pieniędzy wymaga wydawania pieniędzy na rozwój i utrzymanie działalności. Powinieneś mieć zabezpieczone środki finansowe na pokrycie wszystkich swoich wydatków
biznesowych w tym marketingowych, osobistych i nieprzewidzianych na minimum 12 miesięcy. Zawsze są nieprzewidziane wydatki i musisz mieć margines błędu w ocenie kosztów.

Jak sobie poradzić?

Zrób listę rocznych wydatków i pomnóż ją 1.3 do 1.6, aby otrzymać kwotę jaką potrzebujesz w trakcie pierwszego roku działalności.

Tę sprawę potraktuj bardzo poważnie firmy nie odnoszą sukcesu gdyż nie mają wystarczającego finansowania.

Proszę przeczytaj powyższy tekst jeszcze raz i zastanów się, który z błędów masz szansę popełnić w najbliższym czasie. Pomyśl nad pomysłami, które pomogą ci uniknąć tych błędów. Spisz je i zastosuj.

Agnieszka Piechowska
Business&Executive Coach
www.DarumaCoaching.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
klansdentin 3 lut 2011 (01:24)

Moim brak odpowiedniej selekcji kadr też jest jednym z podstawowych czynników porażek mlodych firm. Tylko kto ma czas na zajmowanie się tym? Prowadzenie nowego biznesu może być czasochłonne. Warto wtedy rozglądnąć się za jakąś firmą zewnętrzną, która ułatwi całość. Jest tego sporo, warto poszukać. Np. http:/iakg.pl