Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak zarobić na wycieczkach?

Plaża, palmy, ciepłe morza, rafting, nurkowanie w rafach koralowych, zwiedzanie zabytków starożytnego Egiptu – oto najczęstsze marzenia wakacyjne Polaków. Dlaczego na nich nie zarobić, dostarczając przy tym rodakom to, czego potrzebują. Czy sprzedaż wycieczek jest dobrym pomysłem na biznes? O czym należy pamiętać startując w turystycznym biznesie?

Rynek turystyczny w Polsce

Z roku na rok coraz chętniej i coraz więcej wydajemy na wakacje. W 2007 roku, przychody biur turystycznych w Polsce wyniosły 7,2 miliarda złotych. Rok wcześniej, 5,4 miliarda. Potencjał jest więc spory, zwłaszcza że zmienia się też charakter preferowanych wyjazdów – chcemy wakacje spędzać za granicą, w znanych kurortach i w coraz bardziej ekskluzywnych hotelach.

W 2008 roku, biura i agencje odnotowały około 40% wzrost zainteresowania ofertami turystycznymi. Nie przekłada się to bezpośrednio na analogiczny wzrost przychodów, bowiem sukcesywnie tanieją wycieczki – zwłaszcza te bardziej egzotyczne. Nie zmienia to jednak faktu, że progres finansowy jest również mocno odczuwalny.

Obecnie szacuje się, że biur podróży i agencji turystycznych jest w Polsce około 5000. (najwięcej w mazowieckim, małopolskim i śląskim, najmniej w lubuskim, świętokrzyskim, opolskim i lubelskim – te rynki mają więc dobre możliwości rozwoju).

Biuro czy Agencja?

Popularnie, pod pojęciem biura podróży rozumie się wszelką działalność związaną z obsługą ruchu turystycznego i organizowaniem krajowych i zagranicznych wyjazdów urlopowych. Zakładając jednak działającą w tym obszarze firmę, będziemy musieli rozróżnić kilka podstawowych form prowadzenia działalności w tym obszarze, różnią się one bowiem zarówno zakresem wymagań wobec przedsiębiorcy, poziomem biurokratyzacji procesu rozpoczęcia działalności, kosztami uruchomienia usługi oraz potencjalnymi zyskami.

Na początek, rozróżnijmy podstawowe formy w jakich prowadzić możemy biznes w zakresie biura podróży i organizacji wyjazdów turystycznych. Trzy możliwości to:

– organizator usług turystycznych
– pośrednik turystyczny
– agent turystyczny

Zarówno założenie biura turystycznego (czyli bycie organizatorem usług turystycznych) oraz biuro pośrednictwa turystycznego wymaga uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności oraz wpisu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, którego dokonuje marszałek.

Aby uzyskać wpis (koszt 514 zł) , przedsiębiorca musi spełnić kilka wymogów formalnych:

– niekaralność (w zakresie przestępstw przeciwko zdrowiu i życiu, wiarygodności dokumentów, mienia oraz przeciwko obrotowi gospodarczemu)
– odpowiednie doświadczenie
– umowa gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej bądź umowę ubezpieczenia na rzecz klientów (najtańszą opcją przy rozpoczęciu działalności jest gwarancja bankowa – ok. 4500 Euro; ubezpieczyciele niechętnie bowiem udzielają gwarancji nowo otwieranym firmom i jest dla nowego biznesu znacznie bardziej kosztowne – dokładne kwoty gwarancji opisane są w Rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej wymaganej w związku z działalnością prowadzoną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych z dnia z dnia 24 listopada 2003 r.)

Pod pojęciem odpowiedniego doświadczenia, Ustawa o Usługach Turystycznych rozumie:

– 1 rok praktyki w obsłudze turystów i ukończone studia wyższe z zakresu turystyki i rekreacji, prawa, ekonomii, zarządzania i marketingu,
– 2 lata praktyki w obsłudze turystów i ukończoną szkołę średnią z zakresu obsługi turystów lub ukończone studia wyższe inne niż wymienione powyżej,
– 4 lata praktyki w obsłudze turystów i ukończoną szkołę średnią inną niż wymieniona powyżej,
– 6 lat praktyki w obsłudze turystów, w pozostałych przypadkach.

Jak więc widać, zarówno prostsze jak i tańsze jest uruchomienie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia agencji turystycznej.

Na czym polega praca agencji turystycznej?

Prowadzenie agencji turystycznej, to innymi słowy, pośredniczenie w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych na rzecz organizatorów turystyki posiadających wpis do rejestru, lub na rzecz innych usługodawców posiadających siedzibę w kraju. Przy takiej działalności NIE jest wymagane uzyskanie wpisu do wspomnianego wyżej rejestru organizatorów turystyki. Działalność agencji nie wymaga również wykupu ubezpieczenia.

Agencja turystyczna wykonuje więc zlecenia na rzecz organizatorów turystycznych posiadających wpis do rejestru. Działalność wykonywana jest na podstawie umowy agencyjnej a zyski czerpie z ustalonych między touroperatorem a sobą prowizji.

Agencje turystyczne franchisingowe i otwarte formy współpracy

Pod względem form prowadzenia agencji oraz dostępu i ilości ofert turystycznych można wyróżnić dwie formy prowadzenia agencji turystycznej: franchising i agencję samodzielną.

Przy franchisingu, przedsiębiorca otrzymuje od franczyznodawcy wyposażenie biura, pomoc prawną i księgową, ale jednocześnie podpisuje umowę na wyłączność – co oznacza że nie wolno mu wprowadzać do oferty żadnych innych wycieczek i propozycji pochodzących od innych niż franczyzodawca touroperatorów. Wchodząc we franczyzę turystyczną, przedsiębiorca zyskuje pełne know how i płaci za to opłatą licencyjną w wysokości od 5-10 tys zł (np. w Ecco Holiday) do 30 tys. zł (np. SUN CLUB).

Prowadzenie agencji pod marką własną to zadanie trudniejsze –samemu trzeba bowiem budować swoją pozycję na rynku – bez wsparcia znanej marki. Z drugiej strony, taka forma pozwala zachować większą swobodę działania i mieć w ofercie wycieczki różnych biur podróży.

Dodatkowe usługi agencji turystycznej

Prowadząc agencję podróży można nie tylko pośredniczyć w sprzedaży wycieczek i wyjazdów urlopowych ale również czerpać dodatkowe zyski z pośredniczenia w sprzedaży biletów kolejowych, lotniczych, autobusowych, noclegów w hotelach i pensjonatach oraz ubezpieczeń.

Zakładamy agencje turystyczną

Załóżmy, że wybraliśmy prowadzenie działalności pod własną marką i korzystanie z umów agencyjnych z kilkoma operatorami. I w tym przypadku mamy kilka możliwości:

Najtańsza forma agencji – działalność on-line

Agencja turystyczna niekoniecznie musi działać w oparciu o istniejąca w sposób fizyczny biuro w terenie. Można również prowadzić działalność w oparciu o agencję internetową i pozyskiwać klientów oraz zawierać umowy zarówno z klientami jak i touroperatorami w formie on-line.

Działalność agencji w formie internetowej prowadzić można nawet w mieszkaniu (w którym zarejestrowana zostanie działalność gospodarcza) – w ten sposób unika się wysokich kosztów wynajęcia lokalu na agencję w atrakcyjnym miejscu w mieście, które potrafią być bardzo wysokie. Taka forma działalności ma jednakże jeden minus – zmniejszenie kanału dostępu do klientów. Opierać można się bowiem jedynie na tych osobach, które poszukują ofert wyjazdów i wycieczek poprzez Internet. Z drugiej strony – możemy obsługiwać klientów praktycznie z całego kraju.

Dodatkowo, prowadząc działalność jedynie w Internecie, trzeba mocno postawić na promocję i reklamę strony. Doskonałe pozycjonowanie (dość kosztowne ze względu na dużą konkurencję) i alternatywne formy reklamy internetowej (marketing szeptany, boksy reklamowe, kampanie banerowe, artykuły sponsorowane, współpraca partnerska z innymi stronami) są jednak w stanie zapewnić agencji sukces. Zwłaszcza jeśli działalność agencji opierać będzie się w dobrze skonstruowane oferty, zachęcające potencjalnych klientów do wyjazdu i eksploracji oferty agencji.

Agencja turystyczna w wersji tradycyjno – stacjonarnej

Najczęściej spotykaną formą agencji turystycznej, jest agencja stacjonarna, czyli posiadająca swoje własne biuro. Zazwyczaj zlokalizowane jest ono w atrakcyjnej okolicy i w nim właśnie każdy zainteresowany wyjazdem wypoczynkowym klient może przeglądnąć oferty i porozmawiać na temat swoich oczekiwań z agentem oczekując doradztwa i pomocy w wyborze najciekawszej rynkowej oferty.

Decydując się na formę stacjonarną, bardzo dokładnie trzeba zanalizować rynek – pod względem jego potencjału i istniejącej konkurencji. Najczęściej popełnianym tu błędem jest uzależnianie rentowności agencji od ilości mieszkańców w danym miejscu, podczas gdy nie jest ważna ich ilość, lecz zasobność portfela. Przykładowo – pod względem ilości mieszkańców Łańcut (woj. podkarpackie) i Konstancin (mazowieckie) są do siebie podobne- w Konstancinie utrzymuje się jednak 3 razy więcej agencji niż w Łańcucie, miasto jest bowiem bardziej zamożne.

Podsumowując możliwe formy prowadzenia działalności agencyjnej w zakresie turystyki, można więc wyodrębnić trzy formy:

– internetową – cała sprzedaż odbywa się on-line
– stacjonarną – sprzedaż odbywa się poprzez kontakt z klientem w biurze agencji
– mieszaną – sprzedaż odbywa się przez kontakt bezpośredni bądź internetowy. Ta forma potencjalnie wygeneruje największy przychód.

Ile trzeba zainwestować i ile można zarobić

Prześledźmy, jak mogą kształtować się koszty i zyski z prowadzenia agencji turystycznej. Jako przykład wzięliśmy agencję o formie mieszanej, która swoich klientów pozyskuje zarówno przez Internet jak i w formie tradycyjnej. Przy zdecydowaniu się jedynie na działalność on-line, bądź traktowaniu Internetu jako marginalnego medium pozyskiwania klientów, koszty będą odpowiednio mniejsze.

Koszty początkowe

Na samym początku, poza kosztami rejestracji działalności gospodarczej, zadbać trzeba i nasze miejsce pracy. Do prowadzenia agencji w formie „stacjonarnej” potrzebujemy:

– biura w odpowiedniej lokalizacji i jego wyposażenia (prowadząc działalność jednoosobową, wystarczy biuro o powierzchni 20-30m²)
– sprzętu komputerowego z oprogramowaniem (3000-3500zł)
– profesjonalnej strony internetowej (2500 zł – 3500 zł)
– sprzętu biurowego (ksero, fax, niszczarka) – 2500 zł

Koszty miesięczne

Do comiesięcznych kosztów należy doliczyć:

– wynajem lokalu (koszt zależny od lokalizacji 800 – 2000 zł)
– księgowość – około 400 zł
– serwer i domena – około 50 zł
– ZUS – około 600 zł lub około 300 zł w przypadku zniżki dla początkujących przedsiębiorców
– opłaty za telefon i Internet – około 200 zł
– materiały biurowe – ok. 300 zł
– promocja w wyszukiwarkach – ok.500-1000 zł
– inne formy reklamy internetowej i tradycyjnej – 300 zł

W sumie – ok. 3400 zł

Zyski, czyli ile można zarobić?

Zyskiem agencji turystycznej jest prowizja otrzymywana od turoperatora za pośrednictwo w sprzedaży usługi turystycznej, bądź prowizja otrzymywana bezpośrednio od dostawcy usługi (np. przy pośrednictwie w sprzedaży biletów). Końcowym zyskiem będzie więc przychód z prowizji pomniejszony o koszty prowadzenia działalności.

Ile wynosi prowizja?

Standardową stawką turoperatorów jest 10% prowizji liczonej od wartości oferty turystycznej. Większość biur podróży dodatkowo nagradza agentów za dobre wyniki w sprzedaży – czyli po osiągnięciu odpowiedniego poziomu sprzedaży (liczonego kwotowo) agent wchodzi na próg 12 lub 15% prowizji.

Przyjmuje się, że średnio, zysk agencji wynosi od 2-4% wartości sprzedaży*. W przypadku więc kiedy sprzedamy wycieczek na kwotę 50.000 zł w miesiącu, to nasz zysk wyniesie około 1500 zł. Czy 50.000 zł to dużo? Niekoniecznie – średnia wartość rezerwacji wycieczki wyniosła bowiem w połowie sezonu turystycznego 2008 roku 5 tys. zł. Pamiętajmy, że Polacy najchętniej podróżują całymi rodzinami.

Na naszym przykładzie uzyskujemy podobny wynik finansowy, do zakładanych szacunków – prowizja od 50.000 zł wynosi 5.000 zł. Odliczając od tego comiesięczne koszty, otrzymujemy kwotę 1600 zł

Podsumowanie

W porównaniu do kosztów i wymagań związanych z uruchomieniem biura podróży, zdecydowanie się na działalność agenta turystycznego jest stosunkowo proste. Obserwowany od kilku lat wzrost zainteresowania wyjazdami turystycznymi również każe widzieć przyszłość turystyki w dobrym świetle. Pomysł na otwarcie agencji turystycznej – zwłaszcza w miejscu w którym jest niewielka konkurencja – może być atrakcyjnym biznesem.

– Jak zrobić smaczny biznes na hot-dogach?

– Hostel – dobry pomysł na biznes

– Własny supermarket sposobem na biznes

– Otwieramy pralnię samoobsługową

– Ciekawa idea, która przynosi zyski

Sabina Stodolak

MamBiznes.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
agenciturystyczni.pl 17 sie 2013 (12:16)

Jeżeli szukasz biura/agencji turystycznej w wygodnej dla siebie lokalizacji to sprawdź na http://agenciturystyczni.pl