41% Polaków twierdzi, że zrównoważony rozwój jest ważny przy podejmowaniu decyzji zakupowych, a 37% z respondentów deklaruje, że zwiększyło się ich zainteresowanie produktami powstającymi w zrównoważonej produkcji[i]. Dodatkowo na preferencje klientów nakładają się regulacje unijne zawarte w tak zwanym Zielonym Ładzie, a w szczególności rozwiązania ujęte w dyrektywach Fit for 55, które mają doprowadzić do ograniczenia emisyjność gospodarki europejskiej o co najmniej 55% do 2030 roku. Polscy przedsiębiorcy coraz częściej myślą o zielonej transformacji dostosowując produkcję do nowych warunków rynkowych.
Nieco ponad dekadę temu zaledwie 5,6% wszystkich przedsiębiorstw z sektora MŚP analizowało skutki swojej działalności dla środowiska naturalnego[ii]. Nowe regulacje europejskie jak i oczekiwania klientów skłaniają przedsiębiorców do przestawienia produkcji na neutralną dla środowiska. Dziś zrównoważona produkcja, polegająca na tworzeniu towarów i usług nie zanieczyszczając przy tym środowiska i oszczędzają energię oraz zasoby naturalne, stała się domeną nie tylko międzynarodowych korporacji, ale coraz częściej jest wdrażana w sektorze MŚP.
Według Komisji Europejskiej największy wpływ na środowisko naturalne mają sektory gospodarki powiązane z produkcją żywności, budownictwem oraz transportem. Proces zielonej transformacji gospodarki z pewnością potrwa dekady, jednak kluczowe jest upowszechnienie kwestii związanych z tymi zmianami i pokazanie przedsiębiorcom korzyści za nimi płynących.
Zrównoważona produkcja to nie jest kwesta mody, a raczej stałego trendu w transformacji gospodarek w tym sektora MŚP. Realne oszczędności i korzyści płynące z ze zmiany w podejściu do środowiska powodują, że czas zwrotu z inwestycji znacznie się skróciła a samo podejście stanowi obecnie o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstw.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)