Według najnowszego badania dotyczącego zrównoważonego rozwoju w Polsce, świadomość zmiany klimatu rośnie wraz z wiekiem. Dla niektórych może to być zaskakujący wynik, ale najniższa jest w grupie wiekowej 18-34 lata. Natomiast najwyższa w grupie 45-65. Badanie pokazuje również, że im człowiek starszy tym częściej stawia na proekologiczne zmiany w swoim stylu życia.
W badaniu pojawiło się pytanie, kto powinien być odpowiedzialny za rozwiązania na rzecz ochrony środowiska. Ponad połowa ankietowanych uważa, że to instytucje państwowe powinny odpowiadać za tego typu działania. Choć już tylko 1/3 zaufałaby rozwiązaniom tych podmiotów. Receptą na sukces mogą okazać się innowacyjne startupy. Jednak młode firmy potrzebują odpowiedniego wsparcia, aby zmieniać świat na lepsze.
„Aby zaspokoić potrzeby finansowe startupów zrównoważonego rozwoju, konieczne może być zwiększenie znaczenia wskaźników impaktowych przy przydzielaniu wsparcia finansowego oraz uproszczenie procedur grantowych, szczególnie dla projektów o stosunkowo niewielkich kosztach początkowych” – wskazuje Michał Misztal, CEO Startup Academy.
Potrzeby startupów zrównoważonego rozwoju
W ramach badania przeprowadzonego na zlecenie ING Banku Śląskiego, Startup Academy skupił się na startupach zrównoważonego rozwoju. Przebadano dokładnie 39 firm. Motywacją do założenia własnego biznesu w tym sektorze jest najczęściej wewnętrzna motywacji wartości i poczucie misji oraz odpowiedź na rynkowe trendy i wzrost znaczenia zrównoważonego rozwoju.
Największe potrzeby startupów w obszarze zrównoważonego rozwoju obejmują finansowanie. Na ten aspekt wskazało aż 82% ankietowanych. Kolejnymi potrzebami są już zasoby ludzkie, partnerstwa strategiczne, wsparcie w zakresie sprzedaży i marketingu oraz doradztwo prawne. Młode firmy operujące na wysokim poziomie ryzyka i w dynamicznym otoczeniu, potrzebują zarówno stabilnego kapitału, jak i dostępu do specjalistycznej wiedzy i kontaktów. Zaspokojenie tych potrzeb mogłoby znacząco przyspieszyć ich rozwój.
„Polacy oczekują, że biznes będzie dostarczał rozwiązania wspierające zrównoważony rozwój. Obok znanych firm polskich i tych globalnych, wysoko oceniają także start-upy, u których cenią innowacyjność, ale obawiają się ich niestabilności. Współpraca dużych firm ze start-upami może zatem przynieść korzyści wszystkim stronom. Start-upy mogą skorzystać na wiarygodności dojrzałego partnera, z kolei firmy – na innowacyjności i zwinności start-upu, a konsumenci na większej dostępności produktów i usług” – mówi Małgorzata Jarczyk-Zuber, Chief ESG Innovation Officer w ING Banku Śląskim.
Źródło grafiki: Raport „Rynek startupów zrównoważonego rozwoju w Polsce”
Świadomość klimatyczna Polaków
84% ankietowanych ma świadomość ocieplania się klimatu. Jednak częściej dotyczy ona osób starszych, po 45 roku życia. Jak wynika z badania, dbanie o środowisko i sama świadomość zmian nie jest domeną młodszego pokolenia.
Wraz z wiekiem pojawiają się proekologiczne zachowania. Wskazano na trzy najpopularniejsze.
„Wśród trzech najpopularniejszych znalazły się ograniczanie zbędnych zakupów (57 proc.), naprawianie zepsutych rzeczy (53 proc.) oraz dbanie i naprawianie odzieży, by starczała na dłużej (46 proc.). Jak się okazało, jeśli chodzi o deklarowane zachowania, nie było istotnych różnic między ludźmi w trudnej oraz dobrej sytuacji materialnej, ani między mieszkańcami miejscowości różnej wielkości” – czytamy w komunikacie prasowym.
Jednak podobnie jak startupy, społeczeństwo również potrzebuje wsparcia, aby zmieniać swoje nawyki i zachowania. Zdaniem ankietowanych najpowszechniejszą barierą, utrudniającą życie w bardziej zrównoważony sposób był brak pieniędzy (53%). Dopiero później badani wskazywali brak wiedzy oraz chęci (po około 45% odpowiedzi).
„Polacy wierzą w swoją sprawczość. Prawie trzy czwarte badanych uważa, że gdybyśmy wszyscy wprowadzili niewielkie zmiany, mogłoby to mieć duży wpływ na przeciwdziałanie zmianie klimatu. Potrzebują jednak wsparcia ze strony instytucji państwa i biznesu, bo wciąż poważnymi barierami są koszty oraz brak wiedzy i motywacji” – mówi Anna Maria Stawiska, Senior Project Manager w Ipsos.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)