Współczesność wyzwaniem dla logistyki. Z pomocą ruszają branżowe startupy

Informacje o autorze

05 grudnia 2024
Udostępnij:

Coraz większa powszechność zakupów w sieci sprawia, że rosną oczekiwania konsumentów także wobec czasu dostawy. Wyzwania, jakie niesie współczesność, stara się zaspokoić m.in. startup Yard Delivery.

Współczesność wyzwaniem dla logistyki

Rosnącą popularność zakupów w sektorze e-commerce widać w statystykach. Od 2020 roku regularnie rośnie liczba transakcji online (średnio o 5 % rocznie). Dotyczy to również średniej wartości zamówienia. W 2020 r. wynosiła ona 233 zł, a w 2023 już 304 zł.  Wiążą się z tym rosnące oczekiwania klientów. W kwestii płatności zaspokaja je dostęp do zróżnicowanych rozwiązań płatniczych w internetowych sklepach. W kwestii dostaw współczesność jako standard stawia ich realizację następnego dnia roboczego. Startup Yard Delivery jest twórcą systemu, który jeszcze bardziej skraca jej czas.

Odmienić współczesność

Według rynkowych danych jedną z najbardziej perspektywicznych kategorii są zakupy codzienne. Deklarowane średnie wydatki na e-zakupy żywności wyniosły w 2023 roku 405 zł/miesięcznie (roczny wzrost o 193 zł). Prognozuje się, że wartość tego segmentu wzrośnie 2-5 razy do 2028 roku. Łatwo zauważyć, że to branża, w której w wielu przypadkach dostawy w następnym dniu roboczym mogą okazać się niewystarczające.

W odpowiedzi na to wyzwanie powstał ukraiński startup Yard Delivery. To twórca systemu usprawniającego dostawy miejskie, łącząc ze sobą firmy, klientów i kurierów. Dzięki eliminacji sortowni kurierzy odbierają paczki bezpośrednio z magazynów lub sklepów i dostarczają je do klienta w ciągu zaledwie trzech godzin.

„System Yard Delivery zleca zadania kurierom już działającym w pobliżu, co optymalizuje koszty, ale także redukuje emisję CO₂ poprzez eliminację zbędnych przejazdów. Sprzedawcy, którzy skupiają się na potrzebach współczesnych klientów, dostrzegają, że tradycyjny system dostaw nie jest już wystarczający. Dzisiaj nie ma miejsca na opóźnienia – liczy się tylko tu i teraz, a logistyka ostatniej mili stała się jednym z najważniejszych elementów całego systemu e-commerce” – wyjaśnia Oleksandr Korniychuk, CEO Yard Delivery.

Outsourcing logistyki

Według najnowszego raportu „Zakupy internetowe Polaków 2024” aż 75,8% respondentów deklaruje, że dokonuje zakupów online przynajmniej kilka razy w miesiącu. 12% robi to nawet kilka razy w tygodniu. To właśnie internetowe koszyki zakupowe stanowią coraz większy udział w codziennych wydatkach polskich gospodarstw domowych.

Polski sektor e-commerce rozwija się w zawrotnym tempie. Na jego dynamiczny wzrost wpływa nie tylko rosnąca liczba sklepów internetowych, ale także pojawienie się wyspecjalizowanych usług wspierających przedsiębiorców. Jednym z najważniejszych trendów są usługi fulfillmentowe, które pozwalają sklepom na zlecenie całej logistyki zewnętrznym ekspertom.

Przykładem nowoczesnych rozwiązań w zakresie fulfillmentu jest polska firma Omnipack, obsługująca już ponad 100 sklepów internetowych z całej Europy. „Dla wielu sprzedawców barierą wejścia do internetu jest kwestia szeroko rozumianej logistyki. Handel online, szczególnie cross-border, wiąże się z zupełnie inną niż tradycyjna obsługą całego procesu realizacji zamówienia – od momentu jego złożenia przez klienta przez dostarczenie produktu, aż po obsługę reklamacji i zwrotów. Nie każdy przedsiębiorca ma przestrzeń, zasoby i wiedzę, żeby się tym zająć. Outsourcing tych zadań otwiera przed sklepami nowe możliwości rozwoju na rynku lokalnym i międzynarodowym, przy okazji pozwala znacząco zredukować koszty i uwalnia zasoby do tego, żeby skupić się na obszarach, na których e-sklepy znają się najlepiej: sprzedaż i marketing, a nie logistyka. My tę logistykę w całości zdejmujemy z ich barków” – komentuje Tomek Kasperski, CEO i Founder Omnipack.

Startupy z branży logistycznej

Rosnące znaczenie startupów branży logistycznej widać również po aktywności funduszy venture capital. Jak wynika z raportu PFR Ventures z 2023 roku, startupy z obszaru Delivery zajęły czwarte miejsce pod względem liczby transakcji wśród wszystkich branż. Jednocześnie, globalny rynek logistyki cyfrowej, według szacunków Fortune Business Insights, osiągnął wartość ponad 32 mld dolarów w 2023 roku. Prognozuje się, że jego wartość wyniesie 120 mld dolarów już do 2032 roku.

„Startupy z sektora delivery stanowią kluczowy element rozwijającego się ekosystemu e- commerce, który nadal odnotowuje dynamiczny wzrost. Rosnące zapotrzebowanie na szybkie, wygodne i niezawodne usługi dostawcze zmienia standardy obsługi klientów, stawiając przed firmami wyzwanie, by nie tylko sprostać, ale także wyprzedzić oczekiwania konsumentów. Tym samym branża delivery znajduje się w centrum transformacji rynku handlu i logistyki. Historia tego sektora pokazuje jednak, że sukces wymaga czegoś więcej niż tylko szybkiego wejścia na rynek. Przykładem są startupy z segmentu dark storów, które mimo początkowych sukcesów często nie były w stanie utrzymać się na rynku” – komentuje Aleksander Potocki, COO AIP Seed.

Polecamy

Więcej w tym dziale: