Małe firmy nie chcą mierzyć swojego śladu węglowego. Badanie wśród polskich przedsiębiorstw pokazuje odmienne podejście do tematu ESG

Informacje o autorze

10 grudnia 2024
Udostępnij:

Co piąta polska firma nie dostrzega korzyści wdrażania zrównoważonego rozwoju. Odmienne podejście prezentują przedsiębiorstwa, które realizują tego typu działania. Tak wynika z badania Kantar dla BASF Polska.

Odmienne podejście do ESG

Pojęcie zrównoważonego rozwoju zdecydowanie najlepiej wygląda w deklaracjach przedstawicieli firm. Działania prowadzone w tym celu deklaruje 8 na 10 z nich. Te dane rozmywają się jednak z praktyką. 

Zaledwie 10% badanych przedsiębiorstw posiada strategię ESG. Pracę nad tego typu dokumentem deklaruje 20% z nich. Odmienne podejście do zrównoważonego rozwoju widać zwłaszcza wśród małych firm. Aż 61% z nich nie mierzy swojego śladu węglowego i co więcej, nie zamierza tego robić w przyszłości.

Odmienne podejście do ESG — brak wiary w korzyści

Zdaniem ekspertów takie zjawisko wynika z braku wiedzy dotyczących korzyści płynących z działań ESG w firmach. Chodzi zarówno o obszar ekologii, jak i wymiar społeczny. Fachowcy podkreślają, że do zmiany nastawienia do zrównoważonego rozwoju przedsiębiorców mogłyby przekonać przykłady korzyści, które swoim proekologicznym działaniem osiągnęła konkurencja.

Główną korzyścią prowadzenia działań ESG, jaką wskazują stosujące je firmy, jest ochrona środowiska. Ten aspekt wskazuje co trzeci badany. 22% z respondentów uważa, że dzięki tego typu działaniom ich firmy osiągnęły korzyści wizerunkowe. Dla 13% z badanych najważniejsze okazały się korzyści ekonomiczne. 7% z respondentów twierdzi, że polityka zrównoważonego rozwoju w firmie przyczyniła się do wzrostu liczby kontrahentów, rozwoju firmy oraz lepszych warunków pracy. Promowanie inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju i dzielenie się doświadczeniami w tym obszarze jest ideą programu „Razem dla Planety”, którego inicjatorem jest koncern chemiczny BASF.

„Coraz więcej firm jest zainteresowanych zrównoważonym rozwojem. Jest to związane m.in. z faktem, że dynamicznie zmienia się legislacja, która wymaga od firm dostosowywania się do tych zmian. W efekcie wiele przedsiębiorstw jest coraz dojrzalszych w tym obszarze. Ich działania są w tej chwili dużo bardziej zrównoważone, dużo bardziej mierzalne” – mówi Weronika Krzywicka-Styzińska, menedżerka ds. ESG w Solaris Bus & Coach, zwycięzcy II edycji programu „Razem dla Planety” w kategorii Promotor Neutralności Klimatycznej.

Polecamy

Więcej w tym dziale: