Copywriter – jak zostać specjalistą od tworzenia treści w Internecie?

Informacje o autorze

30 stycznia 2025
Udostępnij:

Zawód copywritera od lat zyskuje na popularności. Wraz z rozwojem branży marketingowej zwiększało się też sukcesywnie zapotrzebowanie na przedstawicieli tej profesji. W firmach i agencjach reklamowych, w działach kreatywnych i sprzedażowych specjaliści sprawnie operujący piórem (a raczej klawiaturą) wciąż są potrzebni. Wymaga się od nich umiejętności tworzenia wartościowej treści, która przyciąga klientów i inspiruje do podjęcia określonej akcji. Ale to nie wszystko. Jeśli chcesz zostać copywriterem, musisz przebić się w gąszczu setek ofert. Jak stworzyć portfolio, które rozkłada konkurencję na łopatki? Podpowiadamy, co jest najważniejsze w zawodzie copywritera i jak osiągnąć w tej dziedzinie sukces.

Na czym polega praca copywritera?

Praca copywritera polega na tworzeniu różnego rodzaju tekstów, które wspierają działania marketingowe i sprzedażowe firm. Może to być przygotowywanie opisów produktów, artykułów blogowych, haseł reklamowych czy tekstów zapleczowych, które wpływają na pozycjonowanie stron internetowych. Z uwagi na szeroki wachlarz kompetencji, copywriterzy mogą mieć różne specjalizacje, np. SEO copywriting, ecommerce copywriting itd. Są też tacy, którzy zajmują się wszystkim, bo dobry copywriter ma portfolio różnych projektów stanowiących potwierdzenie jego umiejętności marketingowych w praktyce.

Copywriterzy działają w wielu obszarach – od agencji reklamowych, przez firmy zajmujące się marketingiem internetowym, po niezależnych freelancerów. Jeśli chcesz zostać copywriterem, musisz liczyć się z tym, że w tej profesji bardziej popularne od zatrudnienia na etat, jest współpracowanie z klientami na zasadzie B2B. To z kolei wiąże się z koniecznością otworzenia własnej firmy, na którą na szczęście często można otrzymać dotację. Ale po kolei.

Copywriter – jak zacząć?

Jeśli chcesz zostać copywriterem, pierwszym krokiem jest zdobycie podstawowej wiedzy o branży copywritingu oraz rozwinięcie umiejętności pisarskich. Copywriter nie tylko umie pisać teksty – zwłaszcza obecnie w dobie AI konieczne jest szersze ujęcie tematu i zyskanie nowych kompetencji na stanowisku copywritera. Solidna podstawa to jedno, drugie to chęć nieustannego rozwijania się.

Zbuduj solidne fundamenty pisarskie

Dobry copywriter posiada warsztat pisarski, który pozwala mu tworzyć angażujące i wartościowe treści o charakterze promocyjnym, sprzedażowym, wizerunkowym. Czytanie książek, pisanie na różne tematy oraz regularne ćwiczenie umiejętności pisarskich to doskonały punkt wyjścia.

Poznaj podstawy marketingu i psychologii sprzedaży

Tworzenie treści marketingowych wymaga zrozumienia zasad działania rynku. Wiedza z zakresu psychologii sprzedaży, content marketingu, pozycjonowania stron oraz marketingu internetowego pozwoli Ci lepiej dostosowywać teksty do potrzeb potencjalnych klientów.

Weź udział w kursach copywritingu

Kurs copywritingu to świetny sposób na zdobycie wiedzy praktycznej oraz poznanie specyfiki pracy copywritera. Wiele kursów obejmuje nie tylko teorię, ale również warsztaty praktyczne, dzięki którym nauczysz się pisać teksty reklamowe, artykuły sponsorowane, teksty zapleczowe, ale też będziesz w stanie realizować i wdrażać kampanie w mediach społecznościowych.

Rozwijaj specjalistyczne umiejętności

Copywriter freelancer współpracuje z innymi specjalistami, głównie pozycjonerami stron, grafikami i project managerami. Chodzi o to, aby znać i rozumieć przynajmniej podstawy ich pracy oraz aspekty techniczne. Stworzenie tekstu to nie tylko napisanie artykułu, opisów produktów czy haseł reklamowych, to także umiejętność pisania z uwzględnieniem fraz kluczowych, link buildingu, nagłówków i wielu innych.

Zadbaj o portfolio

Początkujący copywriter powinien stworzyć portfolio, które pokaże potencjalnym klientom jego umiejętności. Nawet jeśli nie masz jeszcze komercyjnych zleceń, możesz przygotować przykładowe teksty na potrzeby różnych branż, takich jak social media, e-commerce czy branża technologiczna. Dysponujesz tekstami przygotowanymi na zlecenie klientów? Uważaj na prawa autorskie – nie zawsze możesz upubliczniać je pod swoim nazwiskiem.

Copywriter freelancer czy praca w agencji?

Wybór między pracą jako copywriter freelancer a etatem w agencji marketingowej zależy od Twoich preferencji oraz od tego, jak bardzo chcesz zaangażować się w tę pracę (niektórzy chcą pisać teksty w ramach dodatkowego zajęcia, a inni zamierzają zostać dobrym copywriterem na pełen etat).

Freelancing daje swobodę pracy zdalnej z dowolnego miejsca, natomiast agencje oferują stabilność i możliwość zdobycia doświadczenia pod okiem bardziej doświadczonych specjalistów. Odpada też problem ze zdobywaniem zleceń w obszarze copywritingu. Równocześnie trzeba liczyć się jednak z tym, że stawki będą odpowiednio niższe.

Zalety freelancingu:

  • Możliwość samodzielnego zarządzania czasem i projektami.
  • Praca z klientami z różnych branż.
  • Wyższy potencjalny dochód w przypadku dużej liczby zleceń.

Zalety pracy w agencji:

  • Stała pensja i dostęp do benefitów.
  • Praca w zespole i zdobywanie doświadczenia w branży.
  • Udział w dużych projektach dla znanych marek.

Jak pozyskiwać klientów?

Pozyskiwanie klientów to najważniejszy aspekt kariery każdego copywritera, ale też… bolączka niejednego z nich. Szukasz pomysłu na to, jak zachęcić klientów do współpracy z Tobą? Gdzie szukać zleceń z zakresu marketingu? Możesz działać na kilka sposobów:

  • strony internetowe i media społecznościowe – zbuduj własną stronę internetową lub aktywnie promuj swoje usługi na LinkedIn, Facebooku i Instagramie,
  • portale dla freelancerów – platformy takie jak Useme czy Oferteo to świetne miejsca do zdobycia pierwszych zleceń,
  • networking – nawiązuj kontakty z potencjalnymi klientami na branżowych wydarzeniach, konferencjach czy szkoleniach,
  • portfolio i rekomendacje – dobrze zaprojektowane portfolio i pozytywne opinie od wcześniejszych klientów przyciągną kolejnych zleceniodawców, którzy będą potrzebowali specjalisty od tworzenia treści.

Najlepsze praktyki dla początkującego copywritera

Zapewne wiesz, że posiadanie warsztatu pisarskiego oraz przysłowiowa „pasja do pisania” i „lekkie pióro” to jeszcze za mało, aby osiągnąć sukces i zostać profesjonalnym copywriterem. Podpowiadamy 3 filary, dzięki którym będziesz pisać teksty lepsze niż konkurencja i szybko zyskasz miano doświadczonego copywritera, którego polecają firmy.

  • Twórz teksty przyciągające klientów – skup się na tworzeniu treści, które są nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale także merytoryczne.
  • Zostań ekspertem w danej dziedzinie – jeśli specjalizujesz się w konkretnej branży, zdobądź dogłębną wiedzę na jej temat, co uczyni Cię bardziej wiarygodnym.
  • Inwestuj w rozwój – ucz się na bieżąco o nowych trendach w marketingu internetowym, SEO copywritingu czy psychologii sprzedaży.

Copywriter – zawód przyszłości?

Dzisiaj przyszłość w zawodzie copywritera nie jest już tak świetlana jak jeszcze kilka lat temu. Wszystko za sprawą sztucznej inteligencji, która według szacunków zabrała już pracę wielu osobom. Jednak wciąż pojawiają się ogłoszenia o pracę dla specjalistów od tworzenia treści, szczególnie w agencjach reklamowych i bezpośrednio w firmach. Na pewno jest zapotrzebowanie na piszących specjalistyczne artykuły z konkretnej dziedziny – prawnicze, medyczne oraz na copywriting sprzedażowy. Póki nic nie zmienia się w zasadach działania Google nadal duże wzięcie i znaczenie w środowisku ma SEO Copywriting.

Strony internetowe, social media i content marketing wymagają wysokiej jakości treści, które przyciągną uwagę odbiorców. Sporo mówi się o tym, że Google przesiewa te generowane od pisanych przez człowieka, tym samym promując helpful content oraz peple-first content.

Polecamy

Więcej w tym dziale: