Aniołowie biznesu w Polsce odgrywają coraz ważniejszą rolę w finansowaniu i rozwoju młodych, innowacyjnych firm. To prywatni inwestorzy, którzy nie tylko dostarczają kapitału na wczesnym etapie działalności startupu, ale często także dzielą się swoim doświadczeniem, kontaktami i wiedzą branżową. Dzięki ich zaangażowaniu founderzy zyskują nie tylko środki na rozwój produktu czy ekspansję, ale też cenne wsparcie mentoringowe, które może zdecydować o sukcesie lub porażce projektu.
W Polsce rynek anielski dynamicznie się profesjonalizuje m.in. poprzez powstawanie sieci inwestorów. Gościem podcastu MamBiznes Talks jest Adam Radzki, anioł biznesu. Jednak zanim zaczął inwestować w ryzykowne projekty, przez wiele lat budował swoją karierę w Benefit Systems. Dzisiejsza rozmowa jest nie tylko o pieniądzach, ale też o intuicji oraz ryzyku.
Apetyt na ryzyko
Polacy wciąż stawiają na bezpieczne aktywa, inwestując swój kapitał w nieruchomości czy akcje. Jednak innowacyjne projekty nie są w ich kręgu zainteresowania. Głównie ze względu na wysokie ryzyko takich inwestycji. Choć stopy zwrotu mogą być wysokie, to najczęściej potrzeba kilku lat, aby zobaczyć owoce swoich decyzji.
Aniołowie biznesu nie boją się tego ryzyka i chętnie inwestują swój prywatny kapitał w startupy. W Polsce pojawia się ich coraz więcej, a według raportu COBIN Angels w latach 2023 i 2024 znacząca część rund realizowana była przez grupy aniołów biznesu lub przy znaczącym ich udziale. Jak wskazano w badaniu ankietowym, 40% polskich aniołów biznesu to przedsiębiorcy. Kolejną grupę stanowią pracownicy korporacji na pozycji managera. Najmniejszą grupą są freelancerzy oraz zarządzający funduszami inwestycyjnymi.
Adam Radzki, zanim został aniołem biznesu, przez wiele lat rozwijał swoją karierę w szeregach Benefit Systems. Obecnie w swoim portfelu ma kilka innowacyjnych, polskich projektów takich jak HearMe oraz Petsy. W dzisiejszym odcinku rozmawiamy o tym, jak wygląda inwestowanie anielskie od kuchni i jaką rolę odgrywają prywatni inwestorzy w polskim ekosystemie.
Zachęcamy do wysłuchania kolejnego odcinka podcastu MamBiznes Talks na platformie YouTube oraz Spotify. Subskrybuj nasz kanał, wyraź swoją opinię w komentarzu i obserwuj nas w mediach społecznościowych.
Partnerem strategicznym podcastu MamBiznes Talks jest Volkswagen Bank.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)