VAT od reklamy kosztem przedsiębiorcy
2010-06-22 VAT.pl
Obecnie za zrównane z dostawą towarów, a tym samym opodatkowane VAT pozostaje przekazywanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. Utrwalony został już pogląd zaczerpnięty z orzecznictwa ETS, że przekazanie na cele reklamy nie stanowi źródła opodatkowania VAT (por. m in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 marca 2009 r. , sygn. akt I FPS 6/08).
Tym samym, jeżeli nieodpłatna dostawa towarów związana jest z działalnością gospodarczą, a za taką niewątpliwie należy uznać reklamę, to takie przekazanie towarów nie rodzi obowiązku podatkowego VAT.
Niemniej jednak nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza ciekawą zmianę. Otóż od 1 stycznia 2011 r. ustawodawca do kosztów podatkowych działalności nie zalicza podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów jest podatek należny:
- w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami,
- od nieodpłatnie przekazanych towarów, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami, w przypadku gdy wyłącznym warunkiem ich przekazania jest uprzednie nabycie przez otrzymującego towarów lub usług od przekazującego w określonej ilości lub wartości.
Taka nowelizacja zaprzecza dotychczasowej linii sądów i potwierdza, że przy przekazaniu towarów na cele reklamowe należy naliczać podatek VAT. Skoro bowiem ustawodawca kwalifikuje jako koszt podatkowy podatek VAT, który należy naliczyć przy czynnościach reklamowych lub nieodpłatnie przekazanych towarach (sprzedaży premiowej), to tym samym zgadza się z jego wcześniejszym naliczeniem.
Nowelizacja może gruntownie wpłynąć na samą konstrukcję podatku VAT od czynności reklamowych. Wszelka sprzedaż premiowa, loterie promocyjne, bonusy i gratisy powinny być – zgodnie z powyższym – opodatkowane VAT, a podatek ten powinien być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Tym samym ustawodawca stoi na stanowisku, że przekazanie towarów na cele reklamowe nie jest czynnością związaną z prowadzoną działalnością gospodarczą, a naliczenia VAT nie stosuje się – zgodnie z art. 7 ust 2 ustawy o VAT – wyłącznie w przypadku drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.
Piotr Szulczewski
Bankier.pl/firma/podatki
-
„Większość moich decyzji inwestycyjnych była nietrafiona” – Tomasz Czapliński, SpeedUp Venture Capital Group
-
„Chcemy aby MediSensonic było firmą globalną, oferującą najwyższej jakości urządzenia technologiczne” – Marcin Malinowski, wiceprezes MediSensonic
-
Bogata oferta PARP. Trwają nabory w ramach Funduszy Europejskich
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w Polsce zadebiutuje na GPW. Poznaj historię Żabki, która rozwija biznes od 26 lat
-
Sukces młodej polskiej firmy. AutonomyNow uruchamia seryjną produkcję systemów AI dla branży motoryzacyjnej
-
Nowy bolid studentów Politechniki Warszawskiej. Powalczy w międzynarodowych zawodach
-
Polska fizyczka i jej zespół z dużym wyróżnieniem. Zwycięstwo w European Inventor Award 2024