Tego typu wnioski można wysnuć z analizy raportu „Talent Trends 2024”, który opracowała firma rekrutacyjna PageGroup. Aż 54% z badanych to właśnie sztuczną inteligencję wskazała jako czynnik, którego obecność na rynku pracy wpłynie na ich plany w dłuższej perspektywie. Już dziś taką rolę AI odgrywa w przypadku 3 na 10 pracowników.
Wszystko wskazuje więc na to, że od sztucznej inteligencji na rynku pracy nie ma już ucieczki. By wykorzystać szansę, jaką niesie jej wykorzystanie, trzeba zwiększyć intensywność wprowadzania rozwiązań AI. Nie można zapominać jednak o kwestiach etycznych, zwłaszcza w obszarze ochrony danych.
Warto przeczytać: Amerykański jednorożec Glean z imponującym osiągnięciem. W krótkim czasie podwoił swoją wycenę
Dogonić globalne standardy
Podczas gdy światowa średnia korzystania przez pracowników z rozwiązań AI to 30%, w Polsce ten wskaźnik to 27%. Pełniejsze wykorzystanie obecnych możliwości technologicznych będzie możliwe dzięki szerszemu wprowadzeniu szkoleń i popularyzacji narzędzi AI w przedsiębiorstwach. Sama dostępność to jednak za mało bez właściwego nastawienia wśród pracowników. Entuzjazm do nowych technologii można zapewnić dzięki wyposażeniu ich w odpowiednią wiedzę i umiejętności.
„Bardzo istotne jest, aby pracownicy szkolili się w obszarze implementacji oraz wykorzystania AI. Pierwsze najpewniej zostaną zastąpione proste i powtarzalne czynności oraz stanowiska, jak na przykład customer service czy podstawowe programowanie. Zwiększy się popyt na osoby umiejące zaimplementować rozwiązania AI, dostosować je do potrzeb firmy, ale również analizować pracę sztucznej inteligencji i dokonywać zmian w algorytmach” – mówi Piotr Jeziorski, Senior Associate Executive Manager, Michael Page Information Technology.
Kluczowe sektory
W Polsce sztuczna inteligencja znajduje szczególne zastosowanie w trzech sektorach. Aż 44% badanych jako najważniejszy z nich wskazało branżę technologiczną. Kolejne miejsca zajęły: branża FMCG (23%) oraz przemysł i produkcja (15%).
W każdym z wymienionych sektorów narzędzia AI pełnią jednak różne zadania. W branży technologicznej napędza ona innowacje i rozwój produktów. W przypadku FMCG sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do optymalizacji łańcucha dostaw i analizy zachowań konsumentów. W przemyśle umożliwia z kolei przede wszystkim zwiększenie wydajności produkcji. Z tego powodu kluczowe jest dostosowanie implementacji technologii do specyfiki poszczególnych branż.
„Każda branża i sektor rządzą się swoimi prawami. Rozwiązania, które sprawdzą się w jednym sektorze niekoniecznie muszą mieć zastosowanie w innym. Dlatego tak istotny jest umiejętny dobór procesu, w jaki można wdrożyć AI. Moim zdaniem wzrośnie zapotrzebowanie na specjalistów, którzy umiejętnie przeanalizują procesy zachodzące w firmach i wskażą, do którego z nich najefektywniej będzie wdrożyć AI. Na takich stanowiskach będzie zarówno ważne doświadczenie w obszarze AI, jak i zrozumienie funkcjonowania danej branży” – podsumowuje Piotr Jeziorski.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)