Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Samochód elektryczny od Huawei coraz popularniejszy w Chinach. Czy zagrozi Tesli?

Aito

Aito to marka samochodów elektrycznych należąca do Huawei. Już drugi miesiąc z rzędu jest liderem sprzedaży wśród chińskich mniejszych firm. Czy te wyniki to szansa na walkę z Elonem Muskiem i Teslą?

Jak podaje Bloomberg, firma Aito sprzedała w lutym 21 142 pojazdy, co jest najwyższą liczbą wśród chińskich elektryków produkowanych przez mniejsze podmioty. Drugie miejsce zajęła w tym okresie firma Li Auto, dostarczając klientom 20 251 samochodów. Na trzecim miejscu znajduje się Nio Inc. ze sprzedażą na poziomie 8 132 pojazdów. Producent odnotował tym samym miesięczny spadek o blisko 20%.

Co ciekawe, Xpeng Inc., które z wynikami za luty znalazło się tuż za podium, planuje zwiększenie produkcji. Dynamicznie rosnący rynek pojazdów elektrycznych w Chinach, a co najważniejsze udoskonalający proponowane przez siebie rozwiązania, z pewnością może niepokoić Elona Muska i Teslę.

Musk bagatelizował zagrożenie

Jeszcze dekadę temu Musk pytany o chińskie samochody elektryczne w perspektywie zagrożenia Tesli, reagował śmiechem. Zwracał uwagę na kiepską jakość tamtejszych komponentów i powątpiewał w potencjał chińskich rozwiązań. Teraz wygląda na to, że ten śmiech robi się coraz bardziej nerwowy.

Już w 2023 roku chiński producent samochodów elektrycznych BYD stał się najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym na świecie. W 2024 roku co trzeci sprzedany elektryk pochodzi właśnie od BYD. Jej sprzedaż w lutym to 121 748 samochodów. Dla porównania fabryka Tesli w Szanghaju wyprodukowała w lutym ​​60 365 pojazdów. Około połowa z nich została przeznaczona na eksport. 30 141 zostało sprzedanych w Chinach.

Jak widać, Teslę na chińskim rynku zaczynają doganiać także młode, innowacyjne firmy. W obliczu tych danych interesujące będą dalsze ruchy Muska i Tesli. Na pewno ciężko będzie mu już krytykować jakość chińskich samochodów elektrycznych. Przez dziesięć lat w tym sektorze zmieniło się praktycznie wszystko. To chińscy producenci mogą uśmiechać się coraz szerzej.

Warto przeczytać: Tesla do wypożyczenia na minuty i w modelu subskrypcyjnym. Estoński startup Beast Rent debiutuje w Polsce

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.