Czy firma transportowa, posiadająca licencję na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego wraz z wypisami do licencji na posiadany tabor, może nie zatrudniać kierowców we własnej firmie, lecz jedynie wynająć ich z innej firmy trudniącej się wypożyczaniem pracowników?
Tak. Przepisy prawne nie zabraniają, aby zatrudnienie kierowców wykonujących transport na rzecz innego podmiotu przez inny podmiot wiązało się z jakimkolwiek utrudnieniem. Firma wynajmująca kierowców musi jednakże pamiętać o czasie ich pracy oraz o badaniach lekarskich i o odpowiedzialności kierowcy za powierzone mu w transporcie mienie. Całkowity okres prowadzenia pojazdu (okres jazdy) w każdym okresie dwutygodniowym nie może przekroczyć dziewięćdziesięciu godzin. Po czterech i pół godzinie jazdy, kierowca jest obowiązany do co najmniej 45-minutowej przerwy, chyba że rozpoczyna okres odpoczynku dziennego. Może ją jednakże zastąpić co najmniej 15-minutowymi przerwami, rozmieszczonymi w okresie czterech i pół godziny lub bezpośrednio po tym okresie.
Kierowcy mają obowiązek montowania i używania urządzenia kontrolnego tzw. tachografu, który umożliwa przestrzeganie postanowień umowy dotyczącej czasu jazdy i pracy kierowców. Aby korzystać z tachografu, pracodawca wydaje pracownikowi odpowiednią liczbę kart kontrolnych. Są one przypisane do kierowcy, a nie do pojazdu.
Podstawa prawna: Ustawa o czasie pracy (Dz.U. z 2004 r. Nr 82, poz. 879 ze zm.)
Przemysław Gogojewicz