Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Czy małe firmy stać na reklamę online?

Wraz ze wzrostem liczby firm e-commerce, rośnie suma środków finansowych przeznaczanych na kampanie reklamowe on-line. Wysoka mierzalność skuteczności takich działań przyciąga reklamodawców. Najwięksi gracze już dawno rozwinęli skrzydła w Internecie, a czy małe firmy też powinny iść tym tropem?

W kryzysie rynek reklamy internetowej radzi sobie całkiem nieźle. W I półroczu 2009 roku wzrósł o 12 proc., czyli do 658 mln zł, wynika z badań PricewaterhouseCoopers oraz IAB Polska. Choć reklamodawcy zacisnęli pasa, to Internet pozostaje na tyle atrakcyjny, że warto w niego zainwestować. Rezultaty działalności reklamowej on-line są wysoko mierzalne, np. z pomocą CTR, czyli wskaźnika kliknięć na reklamę w stosunku do ilości jej wyświetleń. Mamy zatem kontrolę praktycznie nad każdą wydaną złotówką.

Rosnąca liczba użytkowników surfujących w sieci, zachęca reklamodawców do zwiększenia aktywności w Internecie, kosztem wydatków na promocję i reklamę w starych mediach. Czy oznacza to, że firmy chcą przenosić całkowicie promocję do sieci? Nie do końca, ale na pewno starają się zaistnieć w nowych mediach. Przecież współczesny klient nie kupuje tylko i wyłącznie w sklepie, ale także w Internecie.

Właściwie stargetowana reklama internetowa, choć czasami kosztowna, może się szybko zwrócić. Nawet małe przedsiębiorstwa mogą sobie pozwolić na pewne formy reklamy on-line. – Firmy sektora MSP w większości nie stać na  wykupienie bannerów na największych portalach. Ale mogą na przykład zawrzeć umowę barterową lub same umieszczać linki na portalach branżowych czy społecznościowych – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii PARP. Ponadto profesjonalnie spozycjonowana strona www może stać się kluczem do rozwoju i sukcesu firmy. Nie jest to droga,
ale za to skuteczna metoda zaistnienia w sieci.

Kosztownym działaniem, na które może sobie pozwolić niewiele małych i średnich firm, jest wynajęcie agencji reklamowej, która przeprowadzi kampanię on-line. Co mają zrobić mali przedsiębiorcy, których nie stać na taki wydatek? Warto samemu poszukać informacji, np. w szkoleniach, z których dowiemy się, jak działa mechanizm marketingu internetowego. Na portalu www.akademiaparp.gov.pl znajduje się bezpłatne szkolenie „Marketing internetowy i e-commerce w MŚP”. Znajdziemy w nim szczegółowy opis różnych form reklamy internetowej oraz dowiemy się, jak zarządzać reklamą, aby była jak najbardziej skuteczna i efektywna przy ograniczonym budżecie.

Na portalu www.akademiaparp.gov.pl znajduje się 18 dedykowanych szkoleń internetowych w pięciu obszarach tematycznych: zarządzanie strategiczne i operacyjne, umiejętności menedżerskie i specjalistyczne, marketing i sprzedaż, zagadnienia finansowe i prawne oraz wiedza ogólna. Wszyscy pracownicy sektora MSP oraz osoby planujące rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej, w tym studenci, mogą podjąć bezpłatną naukę. Zdobyta wiedza potwierdzana jest certyfikatem.

Aleksandra Szulencka, Akademia PARP

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.