Przemysław Gogojewicz pisze: „Unia Europejska zawarła z niektórymi krajami tzw. umowy preferencyjne, na podstawie których stawki celne na pojazdy samochodowe zostały znacznie obniżone i wynoszą w przypadku Turcji, Mołdawii, Szwajcarii – 0 proc.”. Na jakiej podstawie prawnej opiera się to stwierdzenie?
Podstawą prawną tej tezy jest Załącznik do Rozporządzenia RM z dnia 16 grudnia 2003 roku w sprawie ustanowienia taryfy celnej (Dz.U. z 2003 r. Nr 219, poz. 2153 ze zm.), oraz Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1549/2006 z dnia 17 października 2006r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87.
Stawki celne obniżone, wynikające z umów zawartych przez Rzeczpospolitą Polską z niektórymi krajami lub grupami krajów (umowy o strefach wolnego handlu), stosuje się do niektórych towarów pochodzących z:
- państw członkowskich Unii Europejskiej (obniżone stawki celne UE), wymienionych w wykazie nr IV,
- państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (obniżone stawki celne EFTA), wymienionych w wykazie nr V,
- Republiki Czeskiej, Republiki Słowackiej (obniżone stawki celne Czechy, Słowacja),
- Republiki Węgierskiej (obniżone stawki celne Węgry),
- Republiki Słowenii (obniżone stawki celne Słowenia),
- Rumunii (obniżone stawki celne Rumunia),
- Republiki Bułgarii (obniżone stawki celne Bułgaria),
- Republiki Litwy (obniżone stawki celne Litwa),
- Republiki Łotwy (obniżone stawki celne Łotwa),
- Republiki Estońskiej (obniżone stawki celne Estonia),
- Państwa Izrael (obniżone stawki celne Izrael),
- Wysp Owczych (obniżone stawki celne Wyspy Owcze),
- Republiki Tureckiej (obniżone stawki celne Turcja),
- Republiki Chorwackiej (obniżone stawki celne Chorwacja).
Stawka celna konwencyjna dla samochodów osobowych wynosi 10% bez względu na pojemność i rodzaj silnika oraz wiek pojazdu. W ramach umów preferencyjnych, które zostały zawarte pomiędzy UE, a niektórymi krajami, stawki celne na samochody zostały obniżone i wynoszą przykładowo dla Turcji, Szwajcarii – 0%. Stawki te są stosowane wówczas, gdy spełnione są wymogi wynikające z ww. umów. Podstawą obliczania cła jest wartość celna pojazdu, czyli cena faktycznie należna lub zapłacona za ten towar, powiększona o koszty transportu i ubezpieczenia towaru, poniesione do miejsca jego wprowadzenia na obszar celny Wspólnoty.
Stawki celne obowiązujące przy imporcie samochodów do UE z krajów trzecich, zostały ustanowione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1549/2006 z dnia 17 października 2006r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. Zintegrowanej Taryfy Celnej Wspólnot Europejskich, jest dostępna w postaci elektronicznej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów oraz pod adresem: www.europa.eu.int/comm/taxation_customs/dds/pl/tarhome.htm.
Podstawa prawna:
- Załącznik do Rozporządzenia RM z dnia 16 grudnia 2003 roku w sprawie ustanowienia taryfy celnej (Dz.U. z 2003 r. Nr 219, poz. 2153 ze zm.)
- Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1549/2006 z dnia 17 października 2006 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87
- Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11).
Przemysław Gogojewicz