Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Rynek VR skurczył się w 2023 roku. Mimo to Mark Zuckerberg nadal inwestuje i wierzy w Metaverse

Do niedawna metaverse było jednym z najgorętszych haseł. W rozwój meta świata mocno wierzy Mark Zuckerberg, jednak wirtualna rzeczywistość straciła mocno na znaczeniu w 2023 roku.

Metaverse, inaczej też nazywany meta światem, jest koncepcją, która obejmuje współistnienie wielu wirtualnych światów 3D. Aby być obecnym w meta świecie niezbędna jest do tego odpowiednia technologia, czyli wirtualna rzeczywistość (VR) oraz rzeczywistość rozszerzona (AR). Termin ten jest znany od lat, jednak zyskał na znaczeniu za sprawą Marka Zuckerberga, założyciela Facebooka. Największa platforma społecznościowa zmieniła nawet nazwę na Meta w 2021 roku, a firma nadal inwestuje miliardy dolarów w rozwój metaverse.

Jednak na razie metaverse pozostaje w głównej mierze jedynie hasłem. Według danych firmy badawczej Circana, sprzedaż sprzętu VR oraz AR spadła o prawie 40% w 2023 roku (dane na koniec listopada). Pomimo zaangażowania Marka Zuckerberga i nowych urządzeń na rynku, wirtualna  rzeczywistość na razie się kurczy. Choć nadzieją może być sprzęt od Apple, Vision Pro.

Warto przeczytać: Tworzą gry VR i współpracują z Meta. VR Factory Games chce osiągnąć jeszcze więcej w wirtualnej rzeczywistości

Wizja Zuckerberga o metaverse

„Wierzymy w przyszłość połączeń w metaświecie”. Takie hasło widnieje na głównej stronie metaverse. Jeszcze w 2021 roku znany wszystkim Facebook zmienił nazwę na Meta. I choć wszystkim trudno było się przyzwyczaić do tej aktualizacji, to Mark Zuckerberg postanowił spełniać swoje marzenia. Aby realizować wizję metaverse założono specjalną jednostkę Meta Reality Labs, która co kwartał inwestuje ogromne sumy w rozwój tego świata.

Jednak jak pokazują wyniki finansowe spółki technologicznej, na razie realizacja nie idzie pomyślnie. W ubiegłym roku podano, że Reality Labs w II kwartale 2023 roku przyniósł straty w wysokości 3,7 mld dolarów, natomiast łącznie od 2022 roku wynoszą one już 21,5 mld dolarów. Mimo to, Mark Zuckerberg wielokrotnie podkreśla swoją wiarę zarówno w metaverse jak i sztuczną inteligencję.

Pomimo słabych wyników, Meta pozostaje liderem na rynku wirtualnej rzeczywistości. W ubiegłym roku na rynku zadebiutowały kolejne gogle VR, Meta Quest 3. Zdaniem Bena Arnolda, analityka technologii konsumenckich w firmie Circana, sprzęt Meta generuje największą sprzedaż na rynku amerykańskim. Jednak prognozy dla VR nadal nie są optymistyczne, a za przyczynę wskazuje się brak przełomowej aplikacji, która przyciągnęłaby większą liczbę konsumentów. Sytuację może odmienić nowe urządzenie od Apple’a.

Meta Quest 3

Meta Quest 3

Apple na rynku VR

W tym roku rynek VR/AR czeka na urządzenie od Apple, czyli Vision Pro. Ma to być zestaw do odbioru rozszerzonej rzeczywistości, a tym samym Apple będzie rywalizować z wizją Marka Zuckerberga. Od razu podkreślimy, że ten nowoczesny sprzęt będzie na razie jedynie dostępny w USA, ponadto w cenie 3499 USD. Pierwsza prezentacja Vision Pro zrobiła na niektórych ogromne wrażenie. Andrew Boone, analityk w JMP Securities, powiedział, że początkowo był pod takim wrażeniem wersji demonstracyjnej Apple Vision Pro, że zaczął się martwić o przyszłość Meta na rynku.

Warto zauważyć, że sprzęt Meta jest dostępny w przystępnej cenie, dzięki czemu może trafić do przeciętnego odbiorcy. Natomiast wartość Apple Vision Pro może niektórych odstraszyć, tym samym jest klasyfikowany jako produkt premium. Sam Apple opisuje swoje urządzenie jako „komputer przestrzenny”, zdolny do łączenia świata fizycznego z treściami cyfrowymi i grafiką.

Dzisiaj rusza przedsprzedaż nowego urządzenia od Apple’a, a oficjalna premiera odbędzie się już 2 lutego.

Apple Vision Pro

Apple Vision Pro

Co prawda, rynek VR skurczył się w ostatnich miesiącach, jednak Meta wciąż walczy o swój meta świat. I to na pewno nie jest koniec wizji metaverse jak i samej wirtualnej rzeczywistości.

Warto przeczytać: Po rekordowych inwestycjach venture capital na amerykańskim rynku, pękła bańka startupowa w USA

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.