Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Polska ma potencjał, by stać się znaczącym graczem na międzynarodowej scenie startupowej – Raport „Rynek akceleracji w Polsce”

Rynek akceleracji w Polsce

Polska może pochwalić się liczbą ponad 3,3 tys. startupów. Większość z nich dopiero niedawno rozpoczęła działalność. Mimo to polski rynek ma potencjał zostać znaczącym graczem na arenie międzynarodowej.

„Rynek akceleracji w Polsce” to najnowszy raport przygotowany przez Akces NCBR i Antal. Prezentuje on aktualny obraz startupów na rodzimym rynku. W Polsce funkcjonuje już ponad 3,3 tys. startupów, a większość z nich prowadzi działalność od niedawna. Spora część z nich jest dopiero w początkowej fazie rozwoju, a zaledwie 20% młodych firm działa na rynku dłużej niż 5 lat. Tylko 3% startupów funkcjonuje na rynku ponad 10 lat.

„Polska ma potencjał, by stać się znaczącym graczem na międzynarodowej scenie startupowej. Aby to osiągnąć, potrzebujemy dalszego rozwoju infrastruktury wsparcia, dostępu do finansowania i mentorów oraz promocji polskiego ekosystemu start-upowego na arenie międzynarodowej. To od twórców programów wsparcia, którzy odpowiedzą na potrzeby start-upów, zależeć będzie kształt ekosystemu w najbliższych latach. Kluczową rolę odegra kompleksowa współpraca organizatorów programów wsparcia, instytucji publicznych i prywatnych czy korporacji w kształtowaniu sukcesów start-upów nie tylko na polskim, ale też zagranicznym rynku” – czytamy na wstępie raportu „Rynek akceleracji w Polsce”.

Na bazie najnowszego raportu przedstawiamy jak obecnie wygląda polski rynek startupów i jakie wyzwania na niego czekają.

Warto przeczytać: Scale-upy to przyszłość polskiej technologii. Wnioski z raportu Mapping Poland’s Tech Sector

Polski rynek startupów

Startupy często są kojarzone z innowacyjnością oraz nowymi technologiami. Liczba młodych biznesów w Polsce przekracza już 3,3 tys., choć w porównaniu do Wielkiej Brytanii nadal mamy wiele do zrobienia. Tam funkcjonuje ponad 40 tys. startupów. Na polskim rynku ponad 30% z nich prowadzi działalność około 3-4 lat.

W poradniku o tym jak założyć własny startup, wspominaliśmy, że jedną z form prawnych przeznaczonych dla młodych innowacyjnych firm miała być prosta spółka akcyjna. Jednak zaledwie 4% zdecydowało się na to rozwiązanie. Aż 67% wybrało spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, natomiast 10% założyło jednoosobową działalność gospodarczą.

Startupy, zarówno w początkowej fazie rozwoju, jak i później potrzebują finansowania na swoją działalność. Dlatego też większość z nich zatrudnia maksymalnie do 10 pracowników. Co ciekawe, 16% startupów nie zatrudnia nikogo. Spora część młodych innowacyjnych firm prowadzi działalność w województwie dolnośląskim, bo aż 28%. Na drugim miejscu jest województwo mazowieckie.

siedziby startupów

Według raportu najpopularniejsze obszary, w których startupy prowadzą działalność to MedTech, AI, DeepTech oraz Hardware. „Start-upy operujące na polskim rynku skoncentrowane są głównie na działaniach związanych z nowymi technologiami. Przede wszystkim aż 39% z nich skupia się na obszarze SaaS, co oznacza dostarczanie oprogramowania w formie usługi. Aplikacje internetowe stanowią pole działania dla 36% start-upów, podczas gdy 26% koncentruje się na rozwiązaniach mobilnych” – podkreślono w raporcie.

Założycielami startupów są głównie mężczyźni, stanowią aż 67%. Choć liczba kobiet founderek znacząco rośnie i sprzyjają temu inicjatywy takie jak Shesnnovation.

Warto przeczytać: Odkryli metodę przyspieszającą rozwój leków przeciwnowotworowych. Czyli o startupie biotechnologicznym założonym przez kobietę

Finansowanie startupów

Jak już wspomnieliśmy, większość startupów zarówno w początkowej jak i późniejszej fazie rozwoju wymaga finansowania. Na wczesnym etapie spora część młodych firm korzysta z bootstrappingu, czyli wykorzystuje środki własne. Choć startupy mogłyby korzystać z kredytów bankowych, to często brakuje im zdolności kredytowej.

Dlatego też najpopularniejsze opcje pozyskania finansowania to aniołowie biznesu, fundusze venture capital oraz crowdfunding. W raporcie akceleracyjnym przedstawiono dane za 2022 rok, jak wyglądało finansowanie polskich startupów w Polsce.

finansowanie startupów

Czego potrzebują polskie startupy?

Rosnąca liczba startupów na polskim rynku nie oznacza, że pojawiają się coraz lepsze warunki do prowadzenia innowacyjnych biznesów. Do największych wyzwań, jakie stoją przed startupami, należy zaliczyć pozyskanie inwestycji, brak środków na działania operacyjne oraz duża skala inwestycji, które wymagają wdrożenia.

„Aby utrzymać trend wzrostu liczby start-upów na polskim rynku i zwiększyć znaczenie kraju na międzynarodowej scenie innowacji, niezbędne jest precyzyjne wsparcie w budowaniu innowacyjnych i rozpoznawalnych marek” – napisano w raporcie.

Akceleracja w Polsce

W rozwoju innowacyjnych pomysłów z pomocą może przyjść akceleracja. Tego typu programy wsparcia mogą być zarówno publiczne jak i prywatne. Do ogólnych celów akceleracji zalicza się przede wszystkim skalowanie biznesu, wzrost obrotów i inwestycję. W Polsce akceleratory funkcjonują już od ponad 10 lat.

„Uważam, że największą wartością, którą akcelerator może dawać w Polsce czy za granicą, jest społeczność ludzi, którzy wspólnie prowadzą jakąś ścieżkę, trudną ścieżkę budowy biznesu i są w stanie dzielić się swoimi doświadczeniami” – powiedziała Julia Krysztofiak-Szopa, mentorka Akces NCBR i niezależna konsultantka.

Jak podkreślono w raporcie, polskie akceleratory rozwijają się dynamicznie, jednak wciąż odbiegają standardami od międzynarodowych instytucji. Te oferują większy dostęp do kapitału, globalne sieci kontaktów i szanse na szybkie inwestycje. Polskie akceleratory stopniowo zaczynają myśleć globalnie, promując polskie startupy na rynkach światowych, choć wciąż brakuje im zasięgu.

Polskie startupy mogą znaleźć wsparcie również w innych miejscach. Mowa o uniwersytetach (w Centrach Transferu Technologii i spółkach celowych), w parkach technologicznych czy inkubatorach przez Venture Builderów.

Zdaniem ekspertów to akceleratory są przyszłością dla startupów w Polsce. Dają one możliwość komercjalizacji innowacyjnych pomysłów, co przyczyni się do zwiększenia znaczenia polskiego rynku na arenie międzynarodowej.

Źródło grafik: Raport Rynek akceleracji w Polsce

Warto przeczytać: Liczy się pomysł i zespół. Sprawdzamy co warto wiedzieć przed założeniem startupu

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.