Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Współpraca korporacji ze startupami się opłaca. Choć firmom często brakuje wiedzy jak ją zacząć

Większość korporacji jest zadowolona ze swojej współpracy ze startupami. Ich odczucia pozytywnie wpływają na zamiary konkurencji. Ta jednak często nie wie, w jaki sposób pójść śladami rywali.

Wnioski na temat kooperacji dużych przedsiębiorstw ze startupami zebrano w najnowszym badaniu pt. „Korporacje, które dostrzegły potencjał startupów. Współpraca korporacji ze startupami – vol. 2”. Raport został przygotowany dla fundacji Startup Poland. Badanie zrealizował instytut badawczy ABR SESTA. Wzięło w nim udział 211 firm, spośród których 116 współpracuje ze startupami, a 95 nie. Na tej podstawie sporządzono diagnozę stopnia współpracy przedsiębiorstw ze startupami.

Warto przeczytać: Faza dezinwestycji w funduszu KnowledgeHub Starter. W planach kolejny fundusz

Korporacje zadowolone ze współpracy

Z badania wynika wyraźnie, że przeważająca większość korporacji pozytywnie ocenia nawiązaną ze startupami współpracę. Łącznie, aż 83% z firm, które ją prowadzą, jest z niej zadowolona. 25% z nich zdecydowanie pozytywnie ocenia tę relację. Zaledwie 1% z tej grupy to przedsiębiorstwa raczej niezadowolone ze współpracy. 16% ma problem z oceną korzyści tej relacji.

Źródło: „Korporacje, które dostrzegły potencjał startupów. Współpraca korporacji ze startupami – vol. 2”.

Nic dziwnego, że tak pozytywne opinie rzutują na plany korporacji, które ze startupami dotychczas nie współpracowały. Aż 43% z nich stwierdziło, że chciałoby taką współpracę nawiązać. Tylko 22% wyraźnie zaprzeczyło. Pozostała grupa nie wiedziała, jakie byłoby stanowisko kierownictwa w tej sprawie. Twórcy raportu podkreślają fakt, że spośród członków zarządu biorących udział w badaniu nikt nie zaznaczył, że nie byłby zainteresowany taką współpracą.

Problemy z nawiązaniem współpracy ze startupami

Dalsza część badania pokazuje, że sama chęć to często za mało, by taką relację nawiązać. Niemal wszystkie zainteresowane podmioty stwierdziły, że skorzystałyby z pomocy dotyczącej współpracy ze startupami (39 firm). 78% z nich uznało, że najwłaściwszą jej formą byłby dostęp do wiedzy na temat współpracy. 57% z badanych stwierdziło, że skorzystałoby z pomocy instytucji kojarzącej korporacje ze startupami.

Źródło: „Korporacje, które dostrzegły potencjał startupów. Współpraca korporacji ze startupami – vol. 2”.

Jak widać, mimo że firmy doceniają wartość współpracy ze startupami, to wielu z nich ciężko jest ją nawiązać. Wynik badania powinien być cennym źródłem informacji dla samych startupów. Często bowiem brak inwestorów może wynikać nie z błędnej koncepcji, ale z problemów firm w dotarciu do twórców projektu.

Warto przeczytać: „Musimy inwestować więcej, aby nie zostać skansenem Europy” – Adam Radzki, anioł biznesu

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.