Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Ceneo.pl, czyli tak się robi e-biznes

O początkach porównywarki Ceneo.pl, inwestorze, który wsparł projekt, przyczynach sukcesu serwisu, modelu biznesowym tego typu witryn, sprzedaży Ceneo właścicielowi Allegro i Gadu Gadu, współpracy z QXL Poland oraz obecnym zajęciu twórców serwisu w rozmowie z portalem MamBiznes.pl opowiadają Łukasz Zych, i Marcin Chwalik, pomysłodawcy porównywarki Ceneo.pl.

Czy możecie Panowie opowiedzieć  genezę powstania Ceneo.pl. Kto, kiedy i jak spowodował,  że projekt ujrzał światło dzienne?

Łukasz Zych: Pomysł na porównywarkę pojawił się na początku 2004 r. Początkowo porzuciliśmy go, ale na szczęście w drugiej połowie roku powróciliśmy do tematu i zaczęliśmy zastanawiać się jak zbudować taki serwis. W lutym 2005 Ceneo ujrzało światło dzienne. W tamtym okresie rynek polski e-commerce stanowiło Allegro i garstka e-sklepów, czuliśmy jednak, że sklepów internetowych będzie coraz więcej, a kupujący będą coraz częściej sięgali po zakupy online.

O ile dobrze pamiętam to w projekt Ceneo.pl zainwestował  Tato jednego z Was. Czy możecie powiedzieć  jak to wyglądało bo to ciekawa historia.

Marcin Chwalik: Tak, to prawda, ale to nie znaczy ze negocjacje należały do łatwych. Musieliśmy przygotować profesjonalny biznesplan i później skrupulatnie się z niego wywiązywać. Z perspektywy czasu oceniamy tą decyzje pozytywnie – firma była w stanie wejść na kolejny etap rozwoju a i inwestorzy zrealizowali odpowiednią stopę zwrotu na swojej inwestycji.

Jakie trudności spotykały Was na początku działalności?

Marcin Chwalik: Początki nie należały do najłatwiejszych, mieliśmy skromny budżet, technologia była trudna do wytworzenia,  firma w zasadzie liczyła sobie 5 osób. Musieliśmy przekonywać zarówno sprzedawców jak i kupujących, że witryny porównujące ceny niosą wiele korzyści.

W pierwszych miesiącach na Ceneo prezentowane były tylko cztery kategorie produktów: fotografia, sprzęt AGD, komputery oraz sprzęt RTV, a serwis odwiedzało kilkadziesiąt tysięcy użytkowników.

Łukasz Zych: Przez te 5 lat udało nam się przebyć bardzo ciekawą ścieżkę, od prawdziwego startapu – pisanego nocami w domu, do 80 osobowej firmy  wchodzącej w skład dużej globalnej firmy Naspers. Współpracujemy z około 2000 e- sklepami, porównujemy ceny 3,5 mln unikalnych produktów, co daje w sumie niemal 7 mln ofert sklepów. Miesięcznie serwis odwiedza ponad 4 miliony unikalnych użytkowników.

Ile osób pracuje obecnie w Ceneo.pl?

Marcin Chwalik:  Zespół Ceneo to dzisiaj 80 osób.

Ceneo.pl jest liderem wśród porównywarek. Czy startując z Ceneo.pl byliście pierwszym tego typu projektem czy może po prostu zrobiliście serwis lepszy od konkurencji?

Łukasz Zych: W lutym 2005 roku – kiedy to Ceneo zaczynało swoją działalność w sieci – na polskim rynku było kilka porównywarek. Zdaje się, że pierwszą porównywarką cen w naszym kraju było Gemini.pl lub 9sekund.pl. Dzisiaj już chyba nie istnieją. Pierwsze kroki w każdym biznesie (szczególnie w internetowym) są bardzo trudne, wymagają wielu trudnych decyzji, determinacji  oraz szczęścia.. Dziś z perspektywy czasu uważam, że mieliśmy sporo szczęścia do osób które spotkaliśmy oraz okoliczności rynkowych, ponadto trafiliśmy w odpowiedni czas na rynku. Rok dwa wcześniej lub później powtórzenie sukcesu mogło by być trudne. 

Marcin Chwalik: My od początku zakładaliśmy, że Ceneo będzie numerem jeden w Polsce i do tego dążyliśmy. Opcja bycia średniakiem na polskiej scenie internetowej nie wchodziła w grę.

Na czym zarabia Ceneo.pl. Jaki jest model biznesowy, struktura i wielkość przychodów? Czy opłacało się sprzedać Ceneo i czym obecnie zajmują się pomysłodawcy serwisu? O tym wszystkim w drugiej części wywiadu. Przeczytaj dalszy ciąg wywiadu. Zapraszamy!

– Tak się robi e-biznes, czyli Goldenline.pl

– Tak się robi e-biznes, czyli Photoblog.pl

– Własny start-up, czyli od zera do milionera

– E-biznes – jak zarobić pierwszy milion?

– Tak się robi e-biznes, czyli Wykop.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Piotr 17 lut 2011 (20:11)

Są ludzie, którzy mają pomysłu a później je realizują. I to jest piękne, pokazuje to krytykowany film social network, jednak obrazuje to samozaparcie i dążenie do celu, aby stworzyć coś wielkiego. POPIERAM i 3mam kciuki za Wasze kolejne projekty! PS. zestawsekret.pl - tutaj warto zajrzeć jak interesuje Cię zarabianie w internecie, ale nie dokońca wiesz jak się za to zabrać.