Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

100 pytań do…prezesa Naszej klasy

O najnowszych statystykach NK, rekordowych wynikach finansowych serwisu, kontynuacji liftingu marki, planowanych kolejnych zmianach i funkcjonalnościach oraz o kontrowersyjnych zapisach w regulaminie, które wywołały bunt użytkowników w rozmowie z portalem MamBiznes.pl opowiada prezes i współtwórca NK.pl Arkadiusz Pernal.

 

Rozmawia Grzegorz Marynowicz:Zacznijmy może od statystyk Naszej klasy? Jak one wyglądają na dzień dzisiejszy i czy obserwujecie nadal wzrost liczby użytkowników?

NK ma 14 mln aktywnych Użytkowników w ciągu miesiąca. Wzrost liczby Użytkowników możliwy jest obecnie głównie dzięki wzrostom liczby internautów w Polsce w ogóle (wg badania netTrack w Polsce z Internetu korzysta niewiele ponad 15 mln osób). Naszym zadaniem jest obecnie przede wszystkim utrzymać obecne zaangażowanie Użytkowników.

Przyznam szczerze, że ja na Naszej klasie nie byłem od pół roku. Rzecz jasna moja postawa niczego nie dowodzi, ale zastanawia mnie co przeciętny użytkownik robi na serwisie poza oglądaniem i komentowaniem fotek znajomych?

Zapraszamy ponownie. Użytkownicy przede wszystkim komunikują się ze znajomymi zarówno czynnie, jak i biernie, podglądają co się wydarzyło u innych. Na NK są praktycznie wszyscy, więc łatwo jest sprawdzić, co się dzieje. Poza tym można śledzić konta osób znanych i lubianych oraz miast – tam zawsze dzieje się coś nowego.

Czy użytkownicy spędzają na serwisie nadal tak dużo czasu jak wcześniej. Jak wygląda sytuacja z liczbą likwidowanych kont?

Liczba likwidowanych kont jest mniejsza od liczby zakładanych kont. Czas spędzany w serwisie rośnie ze względu na wprowadzone niedawno gry.

Ile osób obecnie pracuje w Naszej klasie? Jak wygląda struktura tych pracowników oraz ile osób pracuje w danym dziale?

W NK pracuje ponad 180 osób. Największy z działów IT liczy blisko 80 pracowników, którzy pracują w mniejszych podzespołach (developerów, administratorów, w grupie zajmującej się infrastrukturą i grupie monitorującej). Praca w firmie zorganizowana jest w 7 głównych działach: wzmiankowany IT, dział produktu, marketingu i PR, sprzedaży, obsługi Użytkownika, bezpieczeństwa oraz zarządu i administracji.

W 2009 roku przychody serwisu wzrosły o ponad 120 proc. do 63 mln zł, a zysk netto osiągnął poziom 18 mln zł. Czy jest jeszcze potencjał do dalszych wzrostów?

Oczywiście notujemy wzrosty przychodów, jednak potencjał naszego produktu i wyniki notowane przez liderów rynku wciąż dają nam nadzieje na dalszy wzrost.

Co złożyło się na taką poprawę wyników? Skąd takie wzrosty?

2009 to pierwszy rok, w którym sprzedawaliśmy reklamę przy pomocy naszego wewnętrznego działu handlowego. Ponadto czerpaliśmy z popularności naszych wirtualnych produktów. Te dwa czynniki składają  się na wynik przychodowy.

Jaka jest decyzja odnośnie wypracowanych zysków? Będą one wypłacane udziałowcom czy może zatrzymane  w spółce i przeznaczone na inwestycje?

To jest pytanie do udziałowców.

Z jakich źródeł serwis czerpie przychody? Czy są to tylko płatności od użytkowników oraz reklama? Jakie źródło dominuje?

Zasadniczo możemy mówić o takim podziale przychodów: reklamodawca – klient biznesowy oraz końcowi Użytkownicy. Nie ujawniamy informacji nt podziału przychodów na te dwie kategorie.

Nasza klasa kontynuuje lifting marki. Jaki cel ma zmiana nazwy serwisu oraz logotypu na Nk.pl? Jaki efekt ma to przynieść? Czy to kontynuacja przebudowy serwisu w kierunku platformy komunikacyjnej czy może coś więcej?

Zdecydowanie to kontynuacja strategii budowania platformy komunikacyjnej i poszerzenia idei portalu – przechodzenia od odnajdywania znajomych ze szkolnych lat do miejsca, gdzie komunikujemy się ze wszystkimi naszymi znajomymi. Marka NK jest znacznie szersza niż Nasza Klasa. Mamy nadzieje, że pod parasolem NK będziemy w stanie wytworzyć dużo nowych, atrakcyjnych dla Użytkowników funkcjonalności.

Jakie inne zmiany mają doprowadzić to tego by strategia budowania platformy komunikacyjnej została ostatecznie wdrożona?

Przede wszystkim zmieniamy się funkcjonalnie. Rozpoczęliśmy od idei reunion, niemniej świadomość tego, że ta zasada ulegnie dewaluacji pojawiała się już w momencie, kiedy boom na spotkania klasowe był największy. Naturalne było wówczas zadawanie sobie pytania: „Co dalej, co będzie, gdy wszyscy już się odnajdą i spotkają”. Zdecydowaliśmy, że nie będziemy rozwijać narządzi związanych ze szkołami i klasami, a postawimy na rozwój bardziej uniwersalnych narzędzi komunikacji, które pozwolą nie tylko odnawiać stare kontakty, ale także podtrzymywać te obecne i nawiązywać nowe. Wdrażanie nowych narzędzi (Śledzik, aktywni znajomi, NKtalk) i rozwijanie niektórych już istniejących (np. poszerzanie funkcjonalności związanej z „bierną komunikacją” – galerii zdjęć) odbywało się w sposób systematyczny przez ostatnie dwa lata i miało za zadanie przemieniać NK z serwisu szkolnego w kompletną platformę komunikacyjną.

Chcesz zaprezentować swoją firmę użytkownikom MamBiznes.pl w zakładce „Start-up”? Wyślij opis na adres [email protected] Zobacz najnowsze startupy

Przez ten okres nie rozwijaliśmy żadnych narzędzi związanych z klasami czy szkołami. Obecnie nasza główna gałąź rozwoju jest uzupełniania przez dwie inne. Naszym zdaniem istotną ścieżką rozwoju serwisów społecznościowych jest poszerzanie ich oferty o pozycje związane z rozrywkową i kontentem. NK niebawem będzie wdrażało „rozrywkowe” gry i grupy, rozwijamy także, np. Śledzika, tak by wzbogacić jego mechanikę o elementy pozwalające naszym dostawcom kontentu jeszcze lepiej go promować.

Nie obawiacie się, że wprowadzone zmiany spowodują, że NK będzie dla użytkownika serwisem mało przejrzystym? Dotąd jego prostota była jedną z ważniejszych zalet dla usera i przewag nad facebookiem, który z kolei atakuje użytkownika mnóstwem funkcjonalności.

Musimy doprowadzić do sytuacji, w której NK będzie w stanie zaoferować Użytkownikom wszystkie najważniejsze funkcjonalności sieci społecznościowych. Co do prostoty, to edukujemy użytkowników. Doświadczeni internauci radzą sobie doskonale z nowinkami. Ci nowi natomiast przebywają z nami kolejne stopnie wtajemniczenia. Cieszy nas, że NK to trochę takie drzwi do Internetu dla niektórych naszych Użytkowników.

Zmiany na NK dotyczą także regulaminu, który już wywołał burzę w mediach. Czemu mają służyć nowe zapisy w regulaminie, których fragmenty przytaczam poniżej?

a)”Użytkownik poprzez umieszczenie Danych, w szczególności wizerunku, materiałów lub wypowiedzi na Koncie własnym lub innego Użytkownika udziela NK niewyłącznej licencji na wykorzystywanie, utrwalania w pamięci komputera, zmienianie, usuwanie, uzupełnianie, wykonywanie publiczne, wyświetlanie publiczne, zwielokrotnianie i rozpowszechnianie (w szczególności w Internecie) tych Danych.”

b) „Zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późniejszymi zmianami) oraz ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 90, poz. 631, ze zmianami) wyrażam zgodę na nieodpłatne przetwarzanie i wykorzystanie przez spółkę „Nasza Klasa Sp. z o.o.”, z siedzibą we Wrocławiu, przy ul. gen. J. Bema 2 (dalej również: „Spółka”) mojego zdjęcia głównego (w tym wizerunku) umieszczonego w ramach portalu prowadzonego pod adresem nk.pl (dalej również: „Serwis”) wraz z imieniem, nazwiskiem lub pseudonimem w celu umożliwienia prawidłowego i pełnego funkcjonowania świadczonych przez Spółkę usług lub funkcjonalności, jak również w celach reklamowych Spółki i jej kontrahentów, w ramach Serwisu lub poza Serwisem, w szczególności realizując cel społecznościowy. Udostępnione przeze mnie dane osobowe, wizerunek będą chronione przez Spółkę z zachowaniem najwyższej staranności, a w szczególności nie zostaną bezprawnie przekazane przez Spółkę podmiotom trzecim.”

– Bezpłatna pomoc w zakładaniu firm

Zmiany w regulaminie NK są konieczne, byśmy mogli się rozwijać. Działamy na gruncie naszych przepisów, które stawiają nas w trudniejszym położeniu niż naszych zachodnich konkurentów, bowiem oni, by np. zaproponować polskim internautom gry, nie muszą wprost pytać ich o zgodę na przetwarzanie wizerunku i tego nie robią. NK natomiast, by móc je zaserwować musi właśnie pozyskać odpowiednie zgody, takie jak te wzmiankowane powyżej. Precyzując na przykładzie –  integralnymi częściami wzmiankowanych gier są, np. rankingi graczy, które prezentowane są jako awatary osób biorących w nich udział.

Czy warto było zmieniać regulamin patrząc na reakcję jaką to spowodowało? Czy rozważacie wycofanie się z wprowadzonych zmian?

By być konkurencyjnymi, musieliśmy wprowadzić zmiany. Zrobiliśmy to wprost, otwarcie, nie ukrywaliśmy w gąszczu innych zapisów, jak to dzieje się w przypadku innych graczy na naszym rynku. Z wprowadzonych zmian nie będziemy się wycofywać.

Jak wyglądają najnowsze statystyki śledzika? Czy użytkownicy, którzy walczyli ze Śledzikiem przyzwyczaili się już do tej funkcjonalności? Jaki procent userów korzysta ze Śledzika?  

Użytkowanie śledzika cały czas rośnie, szczególnie przy okazji doniosłych wydarzeń dla wszystkich Polaków. Użytkownicy przyzwyczaili się do tego narzędzia i coraz chętniej z niego korzystają.

Jaka jest obecnie rola pomysłodawcy Naszej klasy Maćka Popowicza?

Maciej jest osobą odpowiadającą za produkt, jego zaangażowanie polega na nadzorowaniu funkcjonalności, zmian wprowadzanych na NK na poziomie strategii, wizji i pomysłów.

Jaką macie receptę na rosnąca siłę Facebooka w Polsce. Czym chcecie utrzymać swoją pozycję?

Jesteśmy jednym z niewielu krajów na  świecie, gdzie lokalny gracz jest silnym liderem. Oprócz nas mówimy w Europie o Holandii, gdzie liderem jest Hyves oraz o Rosji, podobnie jest w Japonii, Chinach (tu FB jest blokowany), Indiach i Brazylii. Ten fakt zasługuje na uwagę, a przewaga NK na FB na polskim rynku jest naprawdę ogromna. Niemniej FB jest realną konkurencją i jest to środowisko, w którym musimy funkcjonować. Oprócz funkcjonalności standardowych dla sieci społecznościowych będziemy stawiać  na naszą lokalność i odmienność od FB. Przede wszystkim musimy skupić się na produkcie i robić swoje.

Jakie macie plany na najbliższy czas? Komunikator, integracja z Gadu Gadu?

Wersja standalone, grupy, dalszy rozwój gier, platformy wirtualnej ekonomii (coraz więcej rzeczy do kupienia za eurogabki), rozwój Śledzika, nowe produkty reklamowe, jak np. social adsy, wersja mobilna – dzieje się bardzo dużo. Pracujemy pełną parą. Ciekawy pomysł na biznes dla każdego

 

– Filmweb.pl, czyli tak się robi e-biznes

– Tak się robi e-biznes, czyli Niania.pl

– Tak się robi e-biznes, czyli Goldenline.pl

– Tak się robi e-biznes, czyli Photoblog.pl

– Spryciarze.pl, czyli tak się robi e-biznes

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Grzegorz Marynowicz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
d 25 lut 2011 (15:52)

karr13 to jest portal do szukania znajomych sprzed nastu lat... nie do grania. A nie sorry. Zapomniałem. NK już dawno straciło sens... teraz to Fotka ver. 2 :x