Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

O sukcesach i porażkach w e-biznesie

Takiej konferencji jeszcze w Polsce nie było. Przez dwa dni 23 prelegentów z „górnej półki” opowie o największych sukcesach i głośnych porażkach projektów e-biznesowych. Uczestnicy poznają przykłady rozwiązań, które usprawnią sprzedaż. Dowiedzą się też, jakie są kierunki rozwoju handlu internetowego. Twórcy startupów podzielą się wiedzą na temat ich rozwijania a eksperci opowiedzą o najnowszych trendach na rynku internetowego biznesu.

Alle… goście

Organizatorem trwającej 23 i 24 września w Poznaniu konferencji e-nnovation 2010 jest największa w Polsce platforma aukcyjna Allegro.pl, co jest gwarancją wysokiego poziomu merytorycznego spotkania i jego sprawnej organizacji.

Patrząc na listę prelegentów, jako pierwszy rzuca się w oczy Mike Butcher – redaktor popularnego i wpływowego TechCrunch Europe. To jego kolejna wizyta w Polsce. Sympatyczny Anglik opowie o fenomenie zakupów grupowych i społecznościowych. Swój udział potwierdził także Nikolaj Nyholm, piszący dla O’Reilly Radar. Bazując na swoich wieloletnich doświadczeniach, ten znany łowca internetowych startupów, przedstawi „trendy z ciemnej strony mocy”. Z wykładem pojawią się też m.in. Mirka Puczko – współtwórca największego i najbardziej rozpoznawalnego polskiego sklepu internetowego Merlin.pl, Alex Barrera – jeden z najbardziej aktywnych przedsiębiorców w Hiszpanii, którego celem jest stworzenie europejskiej społeczności kreatywnych ludzi biznesu, która mogłabym konkurować z Doliną Krzemową czy Petteri Koponen – twórca Jaiku.com, konkurenta Twiterra, którego w 2007 roku kupił Google.

Z punktu widzenia rodzimej sceny startupowej szczególnie ciekawie zapowiadają się prezentacje przedstawicieli serwisów Groupon.pl i Audioteka.pl – komentuje Grzegorz Marynowicz z MamBiznes.pl.

Marcin Szałek z portalu Groupon.pl opowie o potencjale serwisów oferujących grupowe zakupy oraz o tym, jak sprzedać po kilku miesiącach działalności projekt globalnemu gigantowi. Szałek wraz z grupą przyjaciół stworzył serwis CityDeal.pl. Witryna wystartowała w kwietniu tego roku, a już 17 maja media obiegła informacja, że światowy potentat zakupów grupowych, amerykański serwis Groupon, został właścicielem Citydeal, przejmując 100% udziałów. Jak mówi sam twórca serwisu, uruchamiając CityDeal.pl, celem jego zespołu było dorównanie niemieckim wynikom. Według Gemius w maju stronę odwiedziło niemal 1,2 miliona internautów, czyniąc Groupon.pl liderem na krajowym rynku zakupów grupowych – dodaje ekspert Bankier.pl ds. e-biznesu.

Z kolei Marcin Beme z serwisu Audioteka.pl odpowie, czy można zarobić na sprzedaży audiobooków w Polsce oraz jak zrealizować projekt internetowy ze wsparciem dużych podmiotów. – Witryna Audioteka.pl wystartowała w listopadzie 2008 roku z kapitałowym wsparciem spółek K2 Internet S.A. oraz Maxioma Sp. z o.o. Serwis rozwija się dynamicznie, a najbliższe plany mówią o pozyskaniu inwestora lub debiucie na rynku NewConnect. Właściciele serwisu szacują jego obecną wartość na nawet 12 mln zł – zauważa Marynowicz.

Oczywiście to tylko niektórzy z zaproszonych prelegentów. Pełna lista wykładowców e-nnovation 2010 została zamieszczona na stronie internetowej konferencji.

Święto startupów

Poznańska konferencja to nie tylko okazja do spotkania praktyków z branży e-commerce. W pierwszym dniu imprezy odbędzie się również finał konkursu „Start with e-nnovation”, do którego zgłosiło się 130 europejskich startupów.  Decyzją rady programowej zostanie zaprezentowanych sześć, a nie – jak zakładano – pięć „raczkujących” e-biznesów (m.in. mobilny sklep oraz wtyczka pozwalająca reklamodawcom wycisnąć więcej z Facebooka. Zwycięzcę, na którego czeka nagroda w wysokości 10 tys. euro, poznamy drugiego dnia konferencji.

Zanim jednak szczęśliwa szóstka znalazła się w finale, musiała przejść kwalifikacje. Złożona z ekspertów w dziedzinie nowych przedsięwzięć internetowych oraz inwestycji Venture Capital rada programowa oceniła projekty pod kątem:

– innowacyjności pomysłu,

– szans i możliwości ich wdrożenia na rynku IT,

– potencjalnych korzyści płynących z rozwijania przedsięwzięcia.

    Spotkania nie tylko w sieci

    W ostatnich latach branża internetowa zaczęła się spotykać nie tylko w sieci. Popularne stały się spotkania w formule BarCamp, które polegają na zaprezentowaniu szerokiemu gronu gotowych produktów czy pomysłów na e-biznes. Towarzyszą im również dyskusje kuluarowe, które niejednemu uczestnikowi pozwoliły znaleźć współpracownika, wspólnika czy inwestora.

    – W moim odczuciu każda taka konferencja jest pomocna – mówi Michał Brański, współtwórca o2.pl. Raz że daje pogląd na to, jak strategicznie trzeba myśleć o biznesie i otoczeniu konkurencyjnym. Dwa że w kuluarach konferencji zdobywa się obycie środowiskowe i kontakty. Przy czym poczyniłbym zastrzeżenie – warto odwiedzać te duże konferencje, ale znaleźć również czas na mniejsze spotkania wokół tematu startupów, czyli różnego rodzaju -campy i spotkania środowisk IT – komentuje Brański.

    Pierwszy, historyczny, polski BarCamp – Grill IT – odbył się 19 września 2006 roku. Wzięło w nim udział ok. 30 osób. W ślad za Wrocławiem poszły inne miasta – Białystok, Gdańsk, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Poznań, Szczecin, Warszawa, Zamość, Zielona Góra itd. Należy też odnotować warszawskie spotkania blogerów Yulbiz, organizowane przez Krzysztofa Urbanowicza, Aulę, Bootstrap oraz najnowsze inicjatywy, m.in. Internet Beta, ShopCamp czy TMT.

    Spotkania branżowe cieszą się niesłabnącą popularnością. Zainteresowanie takimi inicjatywami będzie rosło, dopóki istnieje potrzeba integrowania się środowiska. – Czy warto uczestniczyć w konferencjach typu „e-nnovation”? Według mnie, tak. Choć funkcjonujemy w branży określanej mianem „wirtualnej”, ważne jest budowanie relacji i kontaktów również w świecie realnym. Konferencje są natomiast świetnym miejscem, aby spotkać ludzi pracujących w środowisku oraz nawiązać z nim ewentualną współpracę – mówi Paweł Iwaniuk, autor projektu TechnoZgredy.pl.  

    Paweł Wachowski
    wsp. Paweł Lipiec
    Bankier.pl

     
    Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.