Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Zarabiają w internecie bez rozgłosu i jupiterów

Biznesem w internecie zajmują się od 2003 roku. Zaczynali od zakładów bukmacherskich online prowadząc serwisy Bet.pl i Obstawianie.pl, które szybko sprzedali. Dziś prowadzą kilkanaście serwisów internetowych takich jak Wycieczka.pl, Spec.pl czy Pobierz.pl. Bez medialnego rozgłosu i zbędnego PR-u grupa portali z oglądalnością 3,5 mln użytkowników już wkrótce może wejść do 20 największych w Polsce.

 

Rozmawiamy z Rafałem Kaletą, Marcinem Matusiakiem i Rafałem Frasiem, założycielami grupy Netstel.pl. Powiedzcie proszę na początek skąd pomysł, aby zająć się e-biznesem? Jaka jest geneza powstania Waszej firmy, czyli kto, jak, gdzie i kiedy?

 

Wszystko zaczęło się pod koniec 2003 roku. Chodziliśmy do tej samej klasy w liceum ekonomicznym w Krakowie, znaliśmy się więc bardzo dobrze. Ponieważ interesowaliśmy się zakładami bukmacherskimi – tzn. często sami obstawialiśmy mecze, również przez Internet, postanowiliśmy założyć serwis poświęcony tej tematyce. Udało nam się zarejestrować domenę bet.pl i tak po 2-3 tygodniach prac, ruszył serwis. Niestety żaden z nas nie jest programistą dlatego wszystkie prace musieliśmy zlecać komuś innemu, koszty nie były jednak duże. Na domenę, prostą grafikę i opłacenie programisty wystarczył wkład każdego z nas trzech po ok. 150zł! Do dnia dzisiejszego nic więcej nie dołożyliśmy. 

 

Od tego czasu portfolio witryn, które prowadzicie szybko się rozrasta. Jakie serwisy obecnie wchodzą w skład grupy Netstel?

 

W skład grupy Netstel wchodzi obecnie kilkanaście serwisów głownie z kategorii edukacja (wypracowania.pl, streszczenia.pl, matematyka.pl, opracowane.pl, eszkola.pl) i technologia (pobierz.pl, downloads.pl, softwarepatch.pl, download24.com) oraz inne: wycieczka.pl, ciekawi.pl, disco-polo.pl, spec.pl.

 

 

Ile osób obecnie pracuje nad rozwojem tych portali?

 

W biurze zatrudnionych na stałe jest 9 osób, mniej więcej drugie tyle współpracuje z nami zdalnie, przy tworzeniu kontentu głównie dla spec.pl, wypracowania.pl i serwisów technologicznych. 

 

Czy zaczynając biznes rozwijaliście się wyłącznie z własnych środków? Jeśli tak, to czy nie powodowało to problemów finansowych?

 

Przez pierwsze kilka lat skupialiśmy się na zakładach bukmacherskich, prowadząc serwis bet.pl i forum obstawianie.pl, które później sprzedaliśmy. W tamtym czasie wiele firm bukmacherskich wchodziło do Polski a za nimi duże budżety reklamowe, dzięki czemu nasza sytuacja finansowa była na tyle dobra że mogliśmy te pieniądze inwestować w ciekawe domeny internetowe czy serwisy tematyczne nie związane już z branżą zakładów bukmacherskich. 

 

Wszystkie prowadzone przez Was serwisy wyróżniają się bardzo dobrymi domenami. Niektóre z nich warte są dużych pieniędzy. Powiedzcie skąd takie pokaźne portfolio domen?

 

Od zawsze przywiązywaliśmy dużą wagę do nazwy serwisu. Uważaliśmy, że ciekawa domena może podnieść wartość całego projektu. Domeny, które posiadamy kupowaliśmy głównie w latach 2004 – 2008. Nigdy jednak nie posiadaliśmy więcej niż 200 domen.

 

Teraz ze względu na wysokie ceny i skupienie się na serwisach tematycznych w zasadzie nie dokonujemy zakupów, chyba że pod konkretny projekt. 

 

Czy możecie powiedzieć, który adres kosztował najwięcej i ile? Według mnie najlepsza z Waszych domen to Wycieczka.pl.

 

Najwięcej kosztowały adresy spec.pl, wycieczka.pl i ekonomia.pl. Nie chciałbym podawać dokładnych kwot jednak nigdy za domenę internetową nie zapłaciliśmy więcej niż 20.000zł netto.

 

Nigdy nie myśleliście o pozyskaniu inwestora? A może ktoś do Was się zgłaszał?

 

W przeszłości zdarzały się propozycje jednak z różnych powodów nie dochodziło do nawiązania współpracy. Na obecną chwilę mamy środki na finansowanie dalszego rozwoju, a także pomysły na ciekawe projekty, które chcemy zrealizować. Pozyskanie inwestora to nie tylko korzyści, ale również utrata niezależności którą bardzo sobie cenimy. Wybiegając w przyszłość, bliżej nam raczej do sprzedaży całości lub pojedynczych projektów niż części udziałów w firmie. 

 

Jaką oglądalność ma cała grupa Waszych serwisów?

 

Obecnie jest to już ok. 3,5 mln użytkowników miesięcznie. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie jeszcze w pierwszym półroczu tego roku chcemy aby Grupa Netstel weszła do 20 największych witryn w Polsce wg. zasięgu. 

 

Który z portali ma największą oglądalność i jaką?

 

Pobierz.pl – ma ok. 100.000 wejść dziennie. Miesięcznie daje nam to ok. 1,7mln użytkowników. 

 

Przeglądając serwisy zauważyłem, że zarabiacie też na płatnym kontencie. Czy użytkownicy są skłonni płacić?

 

Płatny kontent to bardzo dobre źródło dywersyfikujące przychody i mimo że bardzo niewielu użytkowników jest skłonnych płacić to w takich serwisach jak wypracowania.pl czy streszczenia.pl mikropłatności stanowią główny przychód. Tak jak w przypadku reklamy wiele zależy też od oglądalności serwisu, ale również od profilu użytkownika czy od jakości treści która jest oferowana jako płatna.

 

Jaki procent przychodów generuje ten sposób zarabiania?

 

Znaczący. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że koszty tworzenia treści są bardzo duże w stosunku do serwisów innego typu. 

 

Jak pozyskujecie kontent dla serwisów? Co z prawami autorskimi?

 

Tak jak wspomniałem wcześniej, zdalnie współpracuje z nami kilkadziesiąt osób które tworzą treść i przekazują nam ją na zasadzie licencji. Koszty oczywiście są spore ale inwestycja w kontent jest o tyle atrakcyjna że można w przyszłości zarabiać na nim na wiele sposobów.

 

Czy Waszym zdaniem na samej reklamie można „wyżyć” w internecie?

 

To zależy od wielu czynników. Ważna jest tematyka strony, ruch jaki generuje ale także to jakie mamy koszty prowadzenia serwisu. Jeżeli wymaga on od nas inwestowania dużych nakładów w pozyskiwanie treści to na samej reklamie szczególnie displayowej ciężko będzie „wyżyć”.

 

 Zaprezentuj swój e-biznes na MamBiznes.pl. Wyślij opis na [email protected]. Codziennie nowe startupy. Zobacz największą bazę startupów >>> 

 

Kolejnym czynnikiem jest jakość emitowanej u nas reklamy. Sprzedaż bezpośrednia na pewno pozwala osiągać najlepsze stawki natomiast w większości małych serwisów działa ona tylko w teorii gdyż budżety trafiają głównie do portali i sieci reklamowych. Współpraca z siecią afiliacyjną lub reklamową daje nam w zasadzie gwarancje tego że kampanie będą do nas trafiały, jednak bez optymalizacji i monitorowania emitowanych reklam może się okazać że średni CPM wynosił będzie np. 50gr co raczej nie daje szans na rentowność naszego biznesu, zwłaszcza jeżeli byłoby to nasze jedyne źródło przychodu. 

 

Jakimi metodami promujecie witryny i która Waszym zdaniem jest najbardziej efektywna?

 

Znaczna większość ruchu jaki generują nasze serwisy pochodzi z wyszukiwarek. Jeżeli chodzi o promocję to nie prowadzimy żadnych kampanii reklamowych w Internecie i poza nim, gdyż uważamy to za mało efektywny sposób pozyskiwania ruchu w serwisach które posiadamy. 

 

Czy możecie zdradzić przychody jakie generuje grupa serwisów Netstel?

 

Dokładnych kwot nie mogę ujawnić. Są jednak na takim poziomie, że odpowiednio nimi dysponując możemy się ciągle rozwijać. 

 

Powiedzcie proszę czy planujecie jakieś nowe projekty w najbliższym czasie? Jeśli tak to jakie?

 

Ciekawych pomysłów mamy sporo, jednak trzeba z nich wybrać tylko te, które mają szansę na sukces. W tym roku planujemy uruchomić kilka nowych serwisów. Głównie z kategorii Społeczności, Edukacja czy Nowe Technologie. 

 

Jakie są Waszym zdaniem warunki sukcesu w biznesie internetowym? Co należy zrobić, aby e-biznes wypalił?

 

Biznes w Internecie wbrew pozorom nie różni się bardzo od tradycyjnego. Wiele osób jednak rozumie ebiznes jako coś, co musi być innowacyjne a później okazuje się, że zdecydowana większość nowych projektów pada po kilku miesiącach. Dzieje się tak oczywiście dlatego, że stworzony produkt nie był w stanie na siebie zarabiać. Innowacja w internecie nie jest warunkiem koniecznym aby osiągnąć sukces, choć oczywiście może stanowić jeden z czynników decydujących o jego osiągnięciu. Jeżeli ktoś uważa, że ma świetny pomysł na projekt jakiego jeszcze nie ma w internecie nie jest jeszcze biznesmenem a jego działalność nie jest jeszcze biznesem. 

 

Na koniec powiedzcie proszę jakie Waszym zdaniem są jeszcze obszary do zagospodarowania w polskim internecie?

 

Myślę że wiele obszarów można jeszcze zagospodarować. Serwisy typu demotywatory.pl czy zadane.pl są najlepszym przykładem na to, że mając dobry pomysł można bardzo szybko zyskać dużą popularność.

 

– Przeczytaj inne wywiady na MamBiznes.pl

 

Dzięki za rozmowę.

Rozmawiał Grzegorz Marynowicz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
górnik z wawy 25 lut 2013 (22:59)

@DrLex: 3,5 mln odsłon a 3,5 mln użytkowników to ZNACZĄCA różnica. Szczególnie na portalach takich jak ich - wycieczki, software i edukacja generują ogromną liczbę odsłon na użytkownika. W efekcie swoje szacunki możesz pomnożyć co najmniej kilka razy.

Poproszę o nagrodę górnika roku :).