Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

10 sposobów zwiększenia przychodów e-sklepu

Każdy, kto zajmuje się sprzedażą w sieci powinien zrozumieć jakimi prawami się ona rządzi. Trzeba wziąć pod lupę tzw. współczynnik konwersji. Jest on miarą liczby potencjalnych klientów, którzy zamierzają coś kupić. W kontekście strony internetowej, jest to zazwyczaj procent użytkowników, którzy dokonują zakupów on-line.

Wiele stron internetowych koncentruje się jedynie na zwiększeniu liczby samych odwiedzających, podczas gdy mają one (strony) często dość banalne błędy. Gdyby je rozwiązać, mogłyby odegrać ogromną rolę w polepszeniu współczynnika konwersji i wpłynąć na poprawę naszej sprzedaży w e-sklepie. 

Poprawa  konwersji Twojej strony internetowej może być stosunkowo prosta. Oto 10 naszych „magicznych” technik:

10. Uczyń życie użytkownika strony prostszym 

Zacznijmy od dość prostego stwierdzenia: Im trudniej „zaprojektujesz” własną stronę, tym mniej osób będzie od Ciebie kupować. Dobrze zaprojektowana strona internetowa powinna dążyć do zakupu Twoich usług, czy produktów. Gdzie więc pojawiają się błędy? 

Dostępność – może mieć duży wpływ na Twoją sprzedaż –  to, w jakim stopniu jesteś dostępny w sieci, ma przełożenie na liczbę odwiedzin Twoich potencjalnych klientów .  Niedostępna witryna może utracić kilkanaście % sprzedaży z tego powodu. 

Przeglądarki – wielu projektantów stron bierze jedynie pod uwagę jedną z przeglądarek: Internet Explorer, Firefox, czy Chrome. Ich uzasadnieniem jest to, że większość użytkowników używa właśnie danej przeglądarki. Dla projektantów trudnym do zrozumienia wydawał się fakt, że być może powodem, dla którego tak mało gości pochodzi z innych przeglądarek jest, że ich strona jest źle skonstruowana – nie działa w innych miejscach. Przeciętna witryna, która nie działa w innej, konkurencyjnej przeglądarce, może łatwo stracić 15-20% sprzedaży.

Bądź wyboldowany! Co się dzieje, gdy użytkownicy zdecydują się na zakup produktu? Dodają go do koszyka. Jak się go dodaje? Klikają na przycisk lub link. Co się dzieje, gdy nie widzą wyraźnego przycisku „dodaj”? Idą gdzie indziej. Proste! Posiadanie elementów widocznych na ekranie jest kluczowo ważne. A przecież sporo jest jeszcze stron z elementami, które są zbyt niewidoczne lub są ukryte w dolnej części strony. Im większe i bardziej jaskrawe litery w górnej części strony, tym lepszy efekt. Im bardziej przejrzyste „polecenia” tym łatwiej się kupuje. Sprzedaż po zmianie takich prostych design-funkcjonalności może wzrosnąć nawet do 30 %.

Użyteczność – Czy potencjalni klienci mogą dowiedzieć się więcej o danej usłudze zanim ją wybiorą? Czy jest oczywistym dla użytkownika, gdzie należy znaleźć specyfikacje techniczne dotyczące produktów firmy? Trzeba patrzeć oczyma klienta i wczuć się w ich  „skórę”.

Bez powyższych kwestii Twoja witryna mocno traci na wartości. Dlatego przy uwzględnieniu każdej z nich, czynisz ją bardziej przystępną dla użytkownika – dopowiada Michał Trziszka, CEO w firmie Cal.pl.

9. Bądź szczery i prosty

Jeśli masz produkt poza magazynem, poinformuj o tym. Trzeba wiedzieć co może zirytować użytkowników. W momencie, gdy przeczytali wszystko na jego temat i przechodzą do etapu płatności, a dowiadują się że jest on aktualnie niedostępny, mają powody do irytacji. 

To samo dotyczy cen – użytkownik może wydać 100 PLN na produkt, ale kiedy dowiadują się, że wysyłka wynosi kolejne 100 PLN, jest mało prawdopodobnym, że będzie kontynuować sprzedaż. Mimo wszystko pokazywanie ceny z góry jest dużo bardziej fair play. 

8. Czas to pieniądz

Nie marnuj czasu użytkownika, nie proś go za każdym razem o informacje, których nie potrzebujesz znać. Z drugiej strony użytkownik może nie chcieć kupować od Ciebie dwukrotnie – więc dlaczego nie poprosić go na utworzenie szybkiego konta?

7. Zdobyć zaufanie klienta

Większość ludzi jest nadal ostrożna przy zakupie on-line, i słusznie. Jest wiele osób, którym naprawdę nie powinno się dać informacji o swojej karcie kredytowej! Ważne jest, aby dać potencjalnemu klientowi wszelkie powody do zaufania.

Adres (biurowy) nie skrytka pocztowa, numer telefonu z ludźmi odbierającymi telefon. Pokazywanie polityki prywatności i wyjaśnianie procedury wysyłki wyraźnie może pomóc użytkownikowi w zwiększeniu zaufaniu. Design i treść również odgrywa sporą rolę. Słaby projekt www daje dość dziwne skojarzenia. Jeśli firma nie może sobie pozwolić na przyzwoitą stronę internetową i nie chce wydawać pieniędzy, to w jaki sposób użytkownik może mieć pewność, że jego zamówienie będzie traktowane serio ? 

6. Zwroty i wymiany towaru

Polityka zwrotów jest – i prawdopodobnie pozostanie – kluczową kwestią dla konsumentów. Jeśli klient wie, gdzie znajduje się sklep (adres sklepu)  po prostu trzeba tam iść i wyjaśnić problem. Ze sklepem on-line jest więcej problemu. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do sklepów odzieżowych (gdzie ludzie nie mogą „spróbować” rzeczy przed zakupem).

Darmowa wysyłka zwrotów jest zazwyczaj dobrym rozwiązaniem. Ludzie nie lubią płacić za zwrot rzeczy, zwłaszcza jeśli błąd jest po stronie sprzedawcy. Należy również dać trochę czasu na zwrot rzeczy przez klienta – przynajmniej 14 dni.

5. Informuj klienta

Kiedy kupuje się coś on-line, zazwyczaj chce się wiedzieć, kiedy dotrze to pod nasze drzwi. Ludzie są niecierpliwi. Dając im przewidywaną datę dostarczenia produktu w trakcie procesu zamawiania, to dobry początek. Wysyła się Emailing, gdy ich produkt jest wysłany. Pozostawia się też użytkownika poinformowanego na każdym etapie procesu, przed i po sprzedaży na tyle, na ile to  możliwe. Pozostawienie klienta zadowolonego po dokonaniu zakupu oznacza, że będzie on bardziej skłonny mówić pozytywnie o Tobie później. Może on nawet polecać swoim znajomym i pisać o tym w social mediach. To on niejako stają się ambasadorami Twojej marki.

4. Oferuj różne opcje płatności

Należy zaoferować użytkownikowi rozsądny wybór metod płatności. Nie każdy ma kartę kredytową, a te, które się już posiada, nie zawsze chce się używać. Należy rozważyć alternatywę dla standardowych metod. Umożliwi to użytkownikowi łatwość wyboru i da im się to, czego chcą.

3. Up-selling i cross-selling                

To sprawdzone techniki sprzedaży, dzięki którym maksymalizuje się zyski z jednej transakcji. Up-selling jest metodą, która podwyższa wartość sprzedawanego produktu. W rzeczywistości namawia się klienta do kupienia produktu wyższej klasy (jednocześnie droższego). Oferuje się klientowi  ulepszone wersje produktu, który zamierza kupić lub tego z wyższej półki. Cross-selling natomiast to sprzedawanie klientowi dodatkowych opcji do złożonego
już zamówienia lub produktów uzupełniających (szalik do płaszcza). Jeśli stawiamy na dobry biznes, dlaczego nie zaproponować klientom, by kupowali u nas więcej niż tylko zaplanowali? – mówi Michał Trziszka, CEO w firmie Cal.pl.

2. Niech Cię zapamiętają 

Tu pracujemy nad tym, by pomóc użytkownikowi w procesie zakupu i pozwolić mu bardziej „przyswoić” tematykę produktu (artykuły, porady, opinie itd.). Dobra strona będzie zawierać informacje. Słaba strona to tylko jeden katalog online. Jeśli można nawiązać kontakt z użytkownikiem na tym etapie i zrobić dobre wrażenie, jest duża szansa, że wróci i kupi od Ciebie później.

1. Znać swój USP

Wreszcie, najważniejsze ze wszystkich – Twoja unikatowa propozycja sprzedaży (USP), czyli to, czym Twój produkt różni się od konkurencji. Prawie wszystkie firmy ją mają, lecz nie wszystkie są ich świadome. Jeśli jest to rodzinny biznes, to już potencjalny USP. Świetna obsługa klienta, niskie ceny, produkty, które nie można kupić indziej, bezpłatna dostawa, świetna pomoc  – wszystko to  składa się na UPS. 

– Jak założyć sklep internetowy?

Michał Gramacki

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.